Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Algemeen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 426 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Volgende
Auteur Bericht
 Bericht Geplaatst: 30 mei 2003, 16:46 
Die-hard fan

Flashback artikel - Populaire striphelden
suske en wiske bestaan alweer bijna 60 jaar!
Nederland is al sinds jaar en dag een land waar strips verslonden worden.
Wie is er niet in het bezit van een aantal Asterix en Obelix of Jan ,Jans en de kinderen strips?
Een ding is zeker , velen hebben nog wel een stripboek van Suske en Wiske waarin hij of zij ooit last, nog nog leest of uit voorleest.
Deze stripfiguren behoren tot de meest populaire ter wereld, want naar schatting gingen er 130 miljoen(!) exemplaren in zo`n 20 landen over de toonbank.
Er bestaat ook nog een grote fanclub rond Suske en Wiske waarvan ruim tweeduizend mensen lid zijn en die dit jaar bestaat.
Flashback bezocht onlangs de de fanclubdag en ontmoette daar de fans ,
maar ook de tekenaars van de strips.

Suske en wiske en tante Sidonia, en dan natuurlijk Lambik`en Jerom.
Zo begon de uitnodiging die wij op de redactie ontvingen, om de fanclubdag te bezoeken van een van de meest populaire strip ooit.
Het is de beginregel van het herkenningsliedjes dat in bij de jaren zeventig gebruikt werd bij de TROS in 1976 en 1985 (herhalingen) werd uitgezonden.
In deze serie waren de stemmen te horen o.a Paula Majoor (suske), Helen Huisman (wiske), Trudy de Kat ( Sidonia), de op 4 december 1998 overleden Henk Molenberg ( Lambik) en Wim Wama, die de stem van Jerom vertolkte.
De teksten voor de leidjes werden geschreven door Wim Povel en Piet Souer componeerde de muziek.
Kinderen zaten in hun pyjama aan de buis.
Zo ook de schrijver van dit artikel.
Ter voorbereiding van ons bezoek aan de fanclubdag ging op zoek naar stapels , die ik door de jaren had verzameld , om deze weer eens door te lezen.
En het leuke was dat ik, ondanks het verstrijken van zeker 15 jaar, toch de verhalen direct herkende en zelfs nog wist hoe de plaatsjes eruit zagen.
Raar eigenlijk dat een enkel stripboek zo`n indruk op je kan maken .
Een logische vraag is dan ook wat de kracht is van deze strip.
Om daar achter te komen doken we in de historie van Suske en Wiske en natuurlijk alle andere karakters.

dit was dan deel 1 morgen deel 2

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 30 mei 2003, 18:49 
Forum voor de Fans fan

Ik blijf het een artikel vinden wat meschien leuk is voor iemand die niet met suske en wiske te maken heeft maar voor een fan heet dit totaal geen waarden.
(al is het natuurlijk wel weer een item extra)

Ik vind het meer een reclame uitgave.
1272 keer hetzelfde verhaal maar dan van een ander merk.

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 31 mei 2003, 09:11 
Die-hard fan

Havenarbeider en steenhakker.

De geestelijk vader van de strip Willebord Jan Frans Marie ( beter bekend als `willy`) Vandersteen, werd geboren op 15 febrauri 193 en begon al vroeg met het maken van strips.
Op straat in de Antwerpse volksbuurt Seefhoek ( zoals de Amsterdams Jordaan) vertelde de jonge Vandersteen verhaaltjes aan zijn vriendjes en beeldde deze ook nog eens uit met krijt op het trottoir.
Om de kost te kunnen verdienen werkte Vandersteen alshavenarbeider en steenhakker,maar met name tijdens zijn werk op het Ministerie van Voedselvoorziening ontstond er een strip die hem wereldberoemd zou maken.
Eerst ondre de naam Rikki en wiske, maar vanaf december 1945 als Suske en Wiske.
Het eertse verhaal met deze naam verscheen onder de titel `Op het eiland Amoras`, inmiddels een fortuin waard onder verzamelaars.
Op de fanclubdag vonden we zelfs een uniek exemplaar dat maar liefst € 3600,- moest opbrengen!
De naam Wiske werd trouwens ooit bedacht door Vandersteen naar aanleiding van Wiske Geys, een operette-vedette uit de jaren dertig.
De naam Suske is een verbastering van de bijnaam van Vandersteens vader, die Sus genoemd werd.
Dit eerste verhaal zou de start zijn van een enorme reeks, waarvan zojuist het nieuwste stripboek `De laatste vloek `met nr 279 is verschenen.
Wel aardig om te vermelden is het feit dat in deze nieuwste strip voor het eerst melding wordt gemaakt van de fans en de fancub bestuurleden.
In het eerste verhaal waren nog niet alle karakters zoals wij die nu kennen geintroduceerd.
Zo verschenen Lambik en Jerom pas later in de strip.
Het is overigens wel grappige dat de dochter van Vandersteen, Leentje, een aantal gelijkenissen zag tussen haar vader en de wat onnozele Lambik.
Ook Vandersteen zelf zei ooit in kranteninterview: ''Feitelijk lijk ik nog het meeste op Lambik , zo een gewone man met al zijn goede en slecht dingen.''
En dan is er natuurlijk Jerom, de krachtpatser met het kleine hartje.
Hij verscheen pas in 1953 in de strip.
Eigenlijk zijn de karakters een soort kinderen van de tekenaar.
Ook heeft de strip door de jaren heen een aantal belangrijke wijzigingen ondergaan.
De strip werd met name in het taalgebruik netter.
Eerst behoorlijk volks qua taalgebruik, maar later fatsoenlijker.
Eveneens verscheen er een maatscappelijke boodschap die Vandersteen zijn lezers wilde meegeven.
Anno 2003 is dat iets minder, maar och komt een aantal sociale en politieke elementen regelmatig terug in Suske en Wiske.
Op welke manier deze nu verwerkt zijn, hoorden we tijdens het gesprek dat wij hadden met de huidige tekenaars Marc Verheagen en Paul Geert.
De laatste nam, zoals wordt gezegd, `als erfgenaam`in 1972 het tekengerei over van Willy Vandersteen , die op 28 augustus op 77-jarige leeftijd overleed.
Het Algemeen Dagblad had op 29 augustus 1990, naar aanleiding vna het overlijden als kop: `Afscheid van een verteller`.
Beide heren zijn het erover eensdat het tussen de regels door aldus Verheagen, best wel zo mag zijn dat de tekenaar bezig is met wat er in de wereld gebeurt, want dat deed Vandersteen ook.
Verheagen voegt daar nog aan toe: ''Het taalgebruik mag daarentegen niet te oubollige zijn, het mag best swingen. Maar je mag tevens best kritisch zijn.''
Ook Paul Geerts ( inmiddels 66 jaar) heeft een duidelijk standpn. ''Op dit moment is de samenleving nogal veranderd.De mensen die nu Suske en Wiske tekenen zijn twintig jaar jonger dan ik.
Het gaat tegenwoordig op een andere manier en met andere thema`s.''

dit was deel 2 morgen het laatste deel van dit artikel.

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 01 jun 2003, 10:56 
Die-hard fan

20 verschillende landen.

Wat wel opvalt tijdens deze zeker goed bezochte fanclubdag, is de enorme hoeveelheid merchandising die er bestaat van Suske en Wiske.
Je kunt het zo gek niet bedenken of de karakters zijn er op afgedrukt.
Eierdoppen,bekers,puzzels,zeep,stickers.
Volgens een aantal bezoekers die wij tijdens deze dag spraken, `te veel`.
Ook zien we iemand met een echt Suske en Wiske tatoeage op haar arm, een liefde die misschien wel erg ver gaat.
En naast de `standaard`stripalbums, die iedereen wel in de boekenkast heeft staan, zijn er ook diverse zeer bijzondere en exclusieve uitgave te vinden.
Wat veel lezers van de strip misschien niet weten, is dat de strips door de jaren heen inmiddels ook zijn verschenen in zo`n 20 verschilende landen.
Zo heten Suske en Wiske op IJsland Sigge og Wigga, in het Zuid-Afrikaans Neellsie & Miemsie, kent ieder kind in Frankrijk de striphelden als Bob & Bobette en bestaan er zelfs versies in het Latijns,Fries ( een speciale FC Heerenveen uitgave), Taiwanees, Limburgs en vele andere talen en dialecten.
We praten verder met Paul Geerts en Marc Verheagen.
Beiden zijn toch verantwoordelijk voor het maken van een strip waarmee generaties kinderen zijn opgeroeid.
Wat is hun verklaring voor het enorme succes, dat inmiddels al zo`n 58 jaar voortduurt?
Hoe zijn ze er zelf mee opgegroeid en hoe ziet de toekomst van Suske en Wiske eruit?
Want ondanks de opkomst van Pokemone,nintendo en internetgames worden er van elk nieuw deel rond de 300-duizend exemplaren verkocht.
We vragen eerste aan tekenaar Paul Geerts, die sinds vorig jaar geniet van zijn pensioen.
Zijn enige betrokkenheid betreft nog de public relations.
Geerts is namelijk regelmatig te vinden op beurzen en scholen waar hij lezing geeft over, zoals hij dat zelf zegt, `een heel mooie carriere en een boeiend leven`.
De sympathieke Belg was al vreog fan van de Suske en Wiske strip.
Op zijn achste las hij zijn eerste stripboek `De koning Drinkt`en was direct verkocht.
Maar eigenlijk is hij een laatbloeier in de stripwereld.
Pas op zijn dertigste stapte hij op Vandersteen af om kans te maken bij de tekenstudio te kunnen werken.
Het resultaat is bekend.
Geerts tekende en schreef, in een periode van 30 jaar, 115 albums.
Een ongekende prestatie als je bedenkt dat het maken van een album al een enorme klus is.
Geerts: ''IK was er zeven dagen in de week bezig.
Je staat er mee op en gaat er mee slapen, maar ik heb altijd met bijzonder veel liefde gadaan. Liefde en plezier''.
Het album `Parel in de lotusbloem`is het stripalbum dat, volgens de fans die wij spraken tijdens deze fanclubdag, typisch een Paul Geerts album is.
En over de toekomst van `zijn`Suske en Wiske maakt Geerts zich geen zorgen.
''Die is heel rooskleurig, alles is in goede handen '', zegt hij doelend op Marc Verheagen.
Deze Verheagen is op dit moment eindverantwoordelijk voor de Suske en Wiske reeks.
Sinds 1998 is hij verbonden aan de studio`s en tekende en schreef inmiddels al een aantal delen, waarvan `Heilig Bloed`het best zijn stijl weergeeft.
Marc Verheagen '' IK zal zeggen, ik heb het vroeger altijd al gewenst om tekenaar te wodren.
Ik vond de Disney tekenflims heel speciaal en boeiend.
Mijn eerste Suske en Wiske las ik op 7-jarige leeftijd.''
Zowel Geerts als Verheagen denken overigens dat vooral de humor in Suske en Wiske de belangrijkste reden van het succes is.
Deze spreekt tot ieders verbeelding.
Of je nu 8 tot 88 bent.
Om dat in FLASHback nog eens te kunnen ervaren, hebben wij van de uitgever toestemming gekregen om exclusief uit drie verschillend albums een pagina in ons blad te publiceren.
De invoeld van Willy Vandersteen is in de afgelopen 58 jaar enorm groot gebleken.
Niet voor niets werd hij ook wel de grondlegger van de Europese strp genoemd of , zoals in de jaren zeventig in een belgische krant te lezen was`, de Belgische Walt Disney`.
Suske en Wiske zullen daarom ook nooit verdwijnen.

dit was het laatste deel van FLASHback.
de 3 verschilende albums zijn:
De parel in de lotusbloem.
Heilig bloed.
Het spaanse spook.
veel lees plezier.

Laatst bijgewerkt door satestokje1 op 01 jun 2003, 11:06, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 01 jun 2003, 11:03 
Moderator

een vraagje
vanaf welke leeftijd las marc strips ?
en werkt marc al niet sinds 1988 mee ipv 1998 ;)
(gewoon ter verduidelijking :-))

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 01 jun 2003, 11:07 
Die-hard fan

Marc was 7 jaar oud.

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 01 jun 2003, 11:10 
Moderator

de snotneus ;-) :lol:

ik was een jaar of 3-4 :-)

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 01 jun 2003, 11:21 
Die-hard fan

alleen plaatjes kijken en niet lezen daarvoor was te klein tom

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 01 jun 2003, 11:39 
DE Suske en Wiske freak!

Ik had op m'n 2e al mijn eerste album :D

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 01 jun 2003, 18:44 
Forum voor de Fans fan

zeker van de AH "let op de kleintjes" :lol:

Profiel  

Bericht Geplaatst: 24 jun 2003, 15:56 
Admin

BOEIEND :shock: :lol:

neen serieus, onlangs een interview geweest in de schoolkrant ivm met mijn verschijning in de laatste vloek, het project Missende Marc en mijn verzamelwoede!

voor echte muggezifters (tom ;) ) zoek de fouten :lol:

Hier komt ie

---------------------------------------------------------
Benjamin Key, van Suske en Wiske-fan tot stripfiguur

Onlangs interviewde ik Benjamin Key (5BINF). Hij is niet alleen een grote Suske en Wiske fan, maar ook een persoonlijke kennis van Marc Verhaegen, de huidige tekenaar van Suske en Wiske. Nog opmerkelijker is het feit dat hij sinds kort het eerste stripfiguurtje is dat op Mater Salvatoris rondloopt. Voldoende redenen dacht ik om hem eens uit te nodigen voor een gesprekje.

Benjamin, wanneer ben je je beginnen interesseren voor Suske en Wiske?

Zo'n vijf jaar geleden. Dit is vrij laat in vergelijking met andere Suske en Wiske fans. Zij zijn meestal van kindsbeen af met de strips bezig. Het is eigenlijk begonnen toen ik een aantal albums van mijn vader te pakken kreeg. Hij had deze oudere exemplaren gekocht op rommelmarkten. Na het lezen van de strips is de interesse sterk gegroeid. Vervolgens ben ik op Internet gaan zoeken naar informatie over Suske en Wiske en ben op een forum gestuit waar fans hun mening kwijt konden over deze striphelden. Via dat forum ben ik met andere medeverzamelaars, ondertussen goede vrienden, in contact gekomen en zo is het eigenlijk allemaal begonnen.

Wil dat zeggen dat je alle Suske en Wiske-albums in huis hebt?

Alle Suske en Wiske-albums is een groot woord. Er bestaan wel 100 verschillende verhalen in softcover, luxeversie, in groot of klein formaat, enz. Ik heb o.a. alle albums vanaf nummer 76 in huis. De oudste albums heb ik nog niet in mijn bezit omwille van de prijs. Dat is niet zo verwonderlijk als je weet dat de oudere uitgaven (zwartwit- en roodblauwdruk) op de ruilmarkten minimaal 18 euro per stuk kosten. Het gaat hierbij dan nog vaak om een beschadigd exemplaar. De prijs die je betaalt voor de oudste uitgaven kan oplopen van 40 euro tot zo'n 90 euro per stuk. Daar zijn eigenlijk twee redenen voor te geven. Ten eerste is het zo dat deze albums nog moeilijk te vinden zijn. Ten tweede zijn deze albums qua tekenstijl uniek. Deze verhalen zijn wel verschillende keren herdrukt maar dan gaat het over hertekende albums. Deze oudere albums bevatten nog de originele tekeningen van Willy Vandersteen (de geestelijke vader van Suske en Wiske). Eén van de redenen waarom ze zo populair zijn. Beschadigde exemplaren vind je dus nog vaak op markten, maar echte verzamelaars willen natuurlijk onbeschadigde albums en die zijn heel zeldzaam aan het worden.

Heb je zelf een 'collectors item' in huis?

Ik heb enkele onbeschadigd albums uit de tweekleurenreeks in mijn bezit. Tevens ben ik ook de trotse eigenaar van enkele grote luxeuitgaven waaronder het album "De Zeven Schaken" en de “Magische Trilogie”. Momenteel zijn beide albums elk ongeveer 100 euro waard. Toch ben ik het trotst op 2 welbepaalde albums, namenlijk “De Missende Marc” en “De Laatste Vloek”.

Ben je van plan om ze ooit te verkopen?

Neen, absoluut niet.
Elk album heeft buiten zijn prijs ook zijn mooie herinneringen. Ik zou het zeer spijtig vinden om dat af te geven.

Lees je zelf ook nog andere stripverhalen?

De laatste jaren is dit sterk verminderd. Momenteel volg ik nog de stripreeksen van Kiekeboe en Nero, maar daar houdt de vergelijking met Suske en Wiske reeds op. Vroeger ontleende ik deze stripverhalen uit de bibliotheek of van vrienden. Nu volg ik ze grotendeels op het internet. Ik hou me dus in hoofdzaak bezig met de strip Suske en Wiske en alles daar omheen. Ik kan je verzekeren, een tijdrovende maar aangename hobby.

Wat maakt de Suske en Wiske albums zo boeiend?

De afwisseling in stijlen, denk ik. De albums van Willy Vandersteen zijn bij verzamelaars zeer geliefd omwille van zijn aparte tekenstijl en fijngevoelige humor. De strips van de hand van Paul Geerts bevatten weer mooi uitgewerkte scenario’s en zijn inhoudelijk vooral gericht op een jeugdig publiek. Ten slotte heeft Marc ( Verhaegen nvdr.), de albums doorspekt met elementen die vooral op jongeren van mijn leeftijd gericht zijn. Als je alle stripverhalen in 1 keer zou doorlezen, dan merk je deze evolutie zeer duidelijk.
Maar het was niet altijd zo. Willy Vandersteen begon ooit met 3 stripfiguren, namelijk Tante Sidonia, Wiske en Rikki, de broer van Suske, op papier te schetsen. Na lang zoeken heeft hij, net na de tweede oorlog, toch een krantenuitgeverij bereid gevonden om het stripverhaal “Rikki en Wiske in Chokowakije” te laten publiceren. Vanaf dan is de rage begonnen. Het ging zelfs zo ver dat er een ware concurrentie tussen de kranten onstond. Mensen kochten een abonnement enkel om de nieuwe Sus en Wis-verhalen te kunnen volgen. In de oude albums zie je trouwens nog zeer duidelijk dat dit verhaal in serievorm werd gepubliceerd. Om de twee stroken ontstaat er een drang om de volgende strook te lezen. In de latere stripverhalen is dit veel minder of niet meer het geval, maar dit maakt de verhalen daarom niet minder krachtig. Marc Verhaegen gaat zelfs nog een stapje verder en publiceert binnenkort reeds zijn tweede trilogie, dus één verhaal verspreid over drie albums.

Hoe ben je met andere Suske en Wiske-fanaten in contact gekomen?

Via het Internet. Ik wilde immers mijn eigen Suske en Wiske-website ontwerpen en heb dan aan de webmasters van andere sites gevraagd of ik bijvoorbeeld afbeeldingen van hen mocht gebruiken. Op een bepaald moment hebben twee vrienden een forum opgestart waarop iedereen zijn mening kon en mocht geven over Suske en Wiske. Zo zijn vele fans met elkaar in contact gekomen en hebben we heel wat ervaringen uitgewisseld.

Je hebt dus samen met Tom Metdepenningen een eigen Suske en Wiske website opgestart. Wat maakt jullie site uniek?

Het feit dat we proberen nog meer achtergrondinformatie en nieuwtjes op de site te plaatsen dan anderen. Tom chat geregeld met Marc Verhaegen waardoor hij af en toe enkele nieuwtjes kan sprokkelen. In plaats van die gewoon door te geven, zet hij ze nu op onze site. Ikzelf ben wat meer verantwoordelijk voor de lay-out en sommige onderwerpen op onze site. Voordien hadden zowel Tom als ik een eigen website. Ik had veel oog voor de opmaak, maar qua inhoud bevatte de site zeer weinig informatie. Bij Tom was het net omgekeerd. Zijn website was qua lay-out wat minder, maar inhoudelijk zeer origineel. Het leek dus een goed idee om beide websites bij elkaar te brengen onder de naam “Suske en Wiske Interactief”. (http://www.susenwis.homestead.com) Dat het een goede keuze was blijkt trouwens uit het feit dat onze site in de top vijf staat van beste Suske en Wiske- sites.

Is het onderhouden van zo'n website een intensieve bezigheid?

Het is een zeer intensieve bezigheid, ook al klaagt Tom er wel eens over dat ik er te weinig mee bezig ben. Vooral tijdens de vakanties werk ik vrij vaak aan onze website. Het is eigenlijk zoals een boek lezen! Je begint er niet snel aan, maar wanneer je start met lezen, kun je niet meer stoppen.

Zoals reeds gezegd ken je Marc Verhaegen, de tekenaar van Suske en Wiske ook persoonlijk. Hoe heb je hem leren kennen?

Net voordat Marc de fakkel ging overnemen van Paul Geerts dook hij ook op het forum van de Fameuze Fanclub, de Nederlandse Suske en Wiske fanclub. Hij was immers zwaar op de korrel genomen door de media en enkele lezers omwille van zijn nieuwe stijl. Nu wilde hij eens weten wat de echte fans van zijn stripverhalen vonden. Tevens was het voor hem ook een goede uitlaatklep om de relatie met Standaard Uitgeverij even aan te kaarten, wat de uitgeverij niet zo leuk vond. Wij konden dit natuurlijk wel appreciëren en bij wijze van eerbetoon en steun aan Marc hebben we dan zelf een Suske en Wiske-album uitgegeven, namelijk "De Missende Marc".

Vertel hier eens iets meer over.

Het album is samengesteld door verschillende fans-tekenaars en vertelt hoe Paul Geerts het potlood overdraagt aan Marc Verhaegen. Toch gooien de RZ’tjes (Rijke Zakenluitjes) roet in het eten en kidnappen Marc. Zij willen niet dat Marc de troon bestijgt ten nadele van Paul Geerts.
Er werd eerst een scenario uitgeschreven door Erik Strijbos, waarna iedereen een aantal pagina's heeft mogen tekenen. Dit zorgt voor een leuk allegaartje aan tekenstijlen. Het verhaal zelf was klaar in de zomer van vorig jaar. Nadien heeft elke tekenaar dan nog een "Making of" geschreven, waarin hij terugblikt op zijn creatieve uitspatting. Vervolgens hebben we de Standaard Uitgeverij gevraagd of we het album mochten uitbrengen. Dit is niet zo evident, want je moet rekening houden met het copyright en de beslissing van de erven Vandersteen. Uiteindelijk hebben zij dan beslist dat we het album in 10 exemplaren mochten publiceren (voor elke tekenaar of inkleurder 1 album). Dit was wel een probleem, omdat andere Suske en Wiske-fans dit album ook wel wilden lezen. Daarom hebben we beslist om het op Internet te zetten. Dit mocht wel zolang we het maar voorzagen van een watermerk, zodat het niet kon worden afgedrukt en in grotere oplagen verspreid. Van zodra dit album op Internet verscheen, wilden verscheidene fans er al 100 euro voor neertellen. Het was dus een groot succes.

Waarom hebben jullie gekozen voor de titel "Missende Marc"?

Dat was eigenlijk onze tweede titel. Oorspronkelijk heette het album "De Verdwenen Verteller". Een titel die Marc had verzonnen op het forum en die we zonder zijn medeweten wilden gebruiken. Toen we echter ontdekten dat de titel gereserveerd was voor een toekomstig album, kwamen we in de problemen. We dachten eerst om de titel te veranderen in “De Verdwenen Verteller, Fans Edition”, maar daarna werd toch maar besloten een nieuwe titel ("De Missende Marc") te gebruiken. Het verhaal, de “making-of” en extra tekeningen zijn nog steeds te vinden op de site “verhaegen.saait.nl”

Zou je Marc Verhaegen willen opvolgen?

Neen, niet echt. Ik denk dat ik moeite zou hebben met de werkdruk. Hij moet immers zowel tekenen als verhalen verzinnen en dat is niet zo evident. Ik zou echter wel willen gaan werken als inkter, maar echt tekenen dat zie ik niet zitten. Ik heb voor 1 tekening veel te veel tijd nodig om ze uit te werken. Bij het inkten hoef je zelf de personages niet uit het hoofd te tekenen en je kunt zeggen, ja ik teken ook een beetje mee aan Suske en Wiske!

Je speelt trouwens ook een rolletje in het Suske en Wiske-album "De Laatste Vloek" dat op 14 mei ll. is verschenen. Dat kunnen niet veel mensen zeggen.

Inderdaad, en ik ben er dan ook heel trots op. Marc besloot om enkele trouwe fans, de makers van "De Missende Marc" en enkele bestuursleden van de Nederlandse fanclub te bedanken door hen een gastrolletje te geven in één van zijn albums. Een album dat natuurlijk ook een speciale plaats in mijn verzameling heeft gekregen.

Ben je tevreden over je rol in het album?

Uitermate tevreden. In het verhaal volg ik samen met drie andere fans die ik goed ken een vloekcursus. Het beeld om jezelf zo bezig te zien vind ik ontzettend grappig. Daarnaast is het ook heel bizar jezelf zo dicht naast Wiske te zien staan, omdat je weet dat zij niet bestaat maar jij wel. Ik vind het alleen spijtig dat ik niet even rustig met haar kon praten, maar je kan niet alles hebben, hé.

Wat mogen we in de toekomst nog van jou/jullie verwachten?

Na de publicatie van "De Missende Marc" wilden ook andere Suske en Wiske-fans meewerken. Zo ontstond de idee om een nieuwe strip op de markt te brengen, namelijk de Suswix, gebaseerd op de film "Matrix". Momenteel ligt het project echter stil tot de zomervakantie en daarna zullen we moeten afwachten wat de toekomst brengt.

Bedankt Benjamin voor deze interessante babbel en nog veel succes.

Jan de Jong

--------------------------

knipoog, einde dus hé!

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 24 jun 2003, 16:01 
Forum voor de Fans fan

Leuk om te lezen!

Wat ik me nu afvraag is of er meer van 'jullie' de media hebben gehaald dankzij dat rolletje in de Laatste Vloek. Van Ralph weet ik het sowieso.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 24 jun 2003, 16:09 
Moderator

Benne schreef:
Ik heb o.a. alle albums vanaf nummer 76 in huis.

cool ik vanaf nummer 67 ;-) :lol:

Citaat:
De oudste albums heb ik nog niet in mijn bezit omwille van de prijs. Dat is niet zo verwonderlijk als je weet dat de oudere uitgaven (zwartwit- en roodblauwdruk) op de ruilmarkten minimaal 18 euro per stuk kosten. Het gaat hierbij dan nog vaak om een beschadigd exemplaar. De prijs die je betaalt voor de oudste uitgaven kan oplopen van 40 euro tot zo'n 90 euro per stuk. Daar zijn eigenlijk twee redenen voor te geven.

ik vind dat jij de nieuwere uitgave duur betaald hoor, maar aan de andere kant betaal je de oudste dan weer spotgoedkoop ;-) :lol:

Citaat:
Je hebt dus samen met Tom Metdepenningen een eigen Suske en Wiske website opgestart.

That's me :-P

Citaat:
Tom chat geregeld met Marc Verhaegen waardoor hij af en toe enkele nieuwtjes kan sprokkelen.

zéér geregeld dan toch, en heeeeel af en toe ;-)

Citaat:
Bij Tom was het net omgekeerd. Zijn website was qua lay-out wat minder, maar inhoudelijk zeer origineel.

Seg merci he !

Citaat:
ook al klaagt Tom er wel eens over dat ik er te weinig mee bezig ben.

zeg nu niet, dat ik geen reden tot klagen heb he ;)

Citaat:
maar daarna werd toch maar besloten een nieuwe titel ("De Missende Marc") te gebruiken.

copyright : titel "de missende marc" bij Tom Metdepenningen ;-) :lol: (ik had hem toch bedacht he ;-))

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 24 jun 2003, 16:10 
DE Suske en Wiske freak!

Joël schreef:
Wat ik me nu afvraag is of er meer van 'jullie' de media hebben gehaald dankzij dat rolletje in de Laatste Vloek. Van Ralph weet ik het sowieso.

Je moet dat zelf bekend maken voordat mensen dat zien. En ik ben dan niet echt het typ om dan de krant op te gaan bellen oid.
Ik ben dus niet in het nieuws geweest ;) (gelukkig)

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 24 jun 2003, 16:10 
Moderator

ik ook niet, hoeft ook niet,

vragen ze me zoiets, zal ik wel meewerken, maar ik ga niet speciaal de kranten liggen bellen

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 426 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Volgende

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Algemeen