Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Algemeen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Bericht Geplaatst: 14 aug 2014, 17:37 
Suske en Wiske fan

Ik was eens een keertje benieuwd dat er nog mensen zijn die vinden dat de modernisering van suske en wiske enorme afbreuk heeft gedaan aan de reeks?

Voor mij was de tekenstijl op zijn hoogtepunt ten tijde van de Parel in de Lotusbloem, maar sedert ze de reeks grondig "hebben aangepakt" is ze echt niet meer hetzelfde. De verhalen zijn korter geworden, de kleding veranderd continu en ook de manier waarop de stripfiguren getekend zijn geeft me het gevoel dat niemand van de tekenaars voeling lijkt te hebben met de reeks.

Ik vind het veel kinderlijker en bruter getekend. Ook dat blosje op de wangen is daar plots weer, suske heeft een neuscorrectie ondergaan en hun hoofden in het algemeen zijn niet meer dezelfde. Ze willen moderniseren, maar ook " het oude terugbrengen". Een nieuwe cover die aan de voorzijde die de typische "rode reeks" herkenbaarheid totaal van de kaart veegt en dan een mislukte poging tot een nostalgische achterzijde. Willen ze nu moderniseren, het oude terugbrengen of heeft de reeks last van een midlifecrisis?

Als kind (ik ben nu 25) kon ik best genieten van de kleurloze reeksen van mijn ouders, ik vond de nostalgie fijn, maar dit laat me echt koud.

Een beetje een pessimistische openingspost, maar dit moet me al meer dan een decennium van het hart. :)

Hoe staan jullie hier tegenover?

Profiel  

Bericht Geplaatst: 14 aug 2014, 18:11 
Admin

Hoi Sarah, allereerst van harte welkom op dit forum.

Door de vele jaren dat Suske en Wiske bestaan zijn er verschillende perioden te herkennen door de verschillende mensen die eraan hebben gewerkt en ook hoe zij zich hebben geëvolueerd. Willy Vandersteen kreeg indertijd al kritiek dat zijn latere verhalen stukken minder waren dan de eerste 20 a 25. Zijn opvolger Paul Geerts heeft de reeks daarna redelijk geruisloos overgenomen, en hoewel smaken verschillen worden zijn eerste verhalen niet tot de beste gerekend. De verhalen die jij noemt zijn van zijn hand en uit de periode daarna. Na Paul Geerts kwam Marc Verhaegen en over zijn verhalen lopen de meningen sterk uiteen. Hij is in 2005 ontslagen waarna er eigenlijk halsoverkop een nieuw team (het huidige team) aan de slag is gegaan, waardoor er weer in een nieuwe stijl verhalen werden gemaakt.
Naast deze wijzigingen in de tekenaars/schrijvers zijn de verhalen inderdaad behoorlijk ingekort en dat vind ik zelf met name een gemis, omdat het daardoor minder mogelijk is om een verhaal behoorlijk op te bouwen waardoor het soms allemaal wat gehaast overkomt. Dat er verder wat gemoderniseerd wordt vind ik nog niet zo erg, zolang het niet te abrupt gebeurd. In het verleden is dat helaas wel een (paar) keer gebeurt, waardoor er later ook weer stappen terug gezet moesten worden. Maar ik moet zeggen dat ik veelal hoor dat het de verhalen zijn die men als kind las de mooiste zijn. En dat is dan toch ook wat jij al nostalgie noemde.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 15 aug 2014, 16:44 
Suske en Wiske fan

Het zal inderdaad wel zijn dat de verhalen waarmee je opgroeide diegene zijn die je het meeste bijbleven. Ik vind het ook wel heel normaal dat strips met hun tijdsgeest meegaan en ook dat de technische vooruitgang zichtbaar is in een reeks, maar als het op tekenstijl aankomt vind ik dat, eens je een bepaalde evolutie hebt doorgemaakt en de reeks "op punt" staat je er ook zou moeten afblijven. De uitstraling en klederdracht van "striphelden" is datgene wat doorgaans het karakter en de herkenbaarheid aan een strip geeft. Eens je daar te veel aan raakt mag het verhaal zo goed of slecht zijn als men maar wil, kan je je er niet meer in inleven (of althans ik toch niet). Net zoals ze hét grote kenmerk van de rode reeks plots hebben gewijzigd naar een helemaal niet zo rode frontpagina.

Als kind las ik alle strips van suske en wiske graag. Niet alle verhalen, maar wel alle stijlen, ook die van ver voor mijn tijd. Ik vond het fijn de evolutie van de personages te ervaren en op een bepaald punt heeft de reeks héél lang dezelfde look en tekenstijl aangehouden tot die vorig decennium plots heftig gewijzigd werd. Ik vind dat die stijlbreuk erg botst met het karakter van de reeks en ik ben zelfs geneigd om ze voor mijn eigen collectie niet meer aan te schaffen. Zoals je ook zei, de verhalen zijn te gehaast, vroeger werd er echt opgebouwd en was er ruimte voor wat zijhumor e.d. nu is het erg to the point.

Als je dit vergelijkt met andere stripreeksen, zoals bv. Jommeke, die zijn heel hun duurtijd even herkenbaar gebleven, ondanks er soms ook andere mensen achter de tekenpen zaten.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 17 aug 2014, 09:47 
Suske en Wiske fan

Ik vind juist dat Luc & Peter die oude bekende Suske en Wiske humor goed in ere houden.
Tuurlijk is het simpeler getekend, en de verhalen zijn inderdaad korter (vind ik persoonlijk juist een pluspunt). Maar na Verhagen vind ik dat de albums juist weer die leuke typische Suske en Wiske humor en anekdotes bevatten.

Maar ieder zijn mening uiteraard!

Profiel  

Bericht Geplaatst: 20 aug 2014, 00:33 
Suske en Wiske Megafan

Ik kan wel een beetje meegaan in de mening van Skaya. De nieuwe albums zijn best nog wel leuk, maar de kwaliteit is nog niet half zo goed als ten tijde van Vandersteen / Geerts. Tsja, maar daar noem ik er ook twee die uniek zijn in het vertellen van verhalen en deze perfect overbrengen op papier.
De eindperiode van Geerts was inderdaad ongeëvenaard goed (nrs 200+).
Ik had ook heel erg veel moeite met de "neuscorrectie" van Suske, die mij volgens mij in de bangeschieters (#291) voor het eerst echt opviel. Een spits haakneusje in plaats van het bolletje wat we altijd gewend waren! Ik vond het lelijk en onbegrijpelijk dat ze zomaar het uiterlijk van één van mijn helden gingen aanpassen! (zoals hij nu ineens drie kuifjes heeft in plaats van één) De verhalen hadden al een tijd niet meer de magie die ik voelde bij de oudere albums. Toen bij de curieuze neuzen de cover ook nog veranderde (en ik het ook nog eens een heel slecht album vond) heb ik besloten te stoppen met de nieuwe albums te kopen. Ik was echt "pissed" dat ze de cover hadden gewijzigd.
Ik koop ze nu wel weer (en heb het gat intussen ook weer opgevuld) en de albums worden weer beter. Ik moet me erbij neerleggen dat de tijden zijn veranderd. Persoonlijk vind ik het geen verbetering, en ik verwacht geen meesterwerkjes meer, maar ik vind ze nog wel leuk, en ik begrijp dat de huidige jeugd moet worden aangesproken en de albums niet (alleen) worden gemaakt voor oude lullen zoals ik met sentimentele gevoelens. ;)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 20 aug 2014, 12:56 
Suske en Wiske Megafan

Ik ben het eigenlijk met heel veel mensen hier eens.

Vroeger waren de verhalen beter. Er zat meer in de verhalen.
Maar: 1. de verhalen waren langer
2. Tegenwoordig is alles korter en simpeler, kijk naar tv series en films. Vroeger veel langdradiger dan tegenwoordig.

En de tekeningen. Ja, die zijn gewoon simpeler. Maar ze worden wel steeds beter. Ik ben bang dat die simpelere tekeningen komen doordat er meerdere mensen tekenen voor 1 strip. Het zou beter zijn als ze net als vroeger, 1 tekenaar hadden voor figuren en achtergronden.

Qua de veranderingen. Ja, Suskes neus is anders. Maar daar stoor ik me niet aan. Aan de kuif moet ik nog wennen. Daar kan ik nog geen mening over geven. De cover is me toch wel goed bevallen. Ik vind de oudere leuker, maar dit zijn nu wel de 'echte' Suske en Wiske covers. En er zitten pareltjes tussen.

Het nieuwe (beter gezegd, huidige ) team wordt nog steeds beter. En de komende albums zien er veelbelovend uit.

Ik ben benieuwd!

Profiel  

Bericht Geplaatst: 26 aug 2014, 11:08 
Suske en Wiske Megafan

Vreemde discussie. De tekenstijl waarin Suske en Wiske worden getekend is nooit een statisch gegeven geweest. Bekijk de oorspronkelijke Vandersteen-versies van de eerste Vandersteenverhalen eens, sla dan 10 albums over en zie hoe anders de figuren er dan al uitzien. Datzelfde geldt voor de albums van Luc. Als je de eerste albums vergelijkt met de meest recente, zie je een evolutie. Het nieuwe kuifje van Suske lijkt evenmin op zijn kuifje van in de eerste Vandersteen-albums als het kuifje dat we inmiddels decennia gewend waren. De zogenaamde 'oude stijl' is eerder een 'vertrouwde stijl' en hangt volgens mij gewoon af van op welk moment je in de reeks bent 'ingestapt'. Voor mij persoonlijk zijn dat de albums van Paul Geerts. De verhalen van Vandersteen zelf heb ik pas later leren kennen en waarderen. In de jaren '70 liet Geerts Wiske overigens regelmatig opdraven in een broek in plaats van in haar wit kleedje. Niemand die daar toen van wakker heeft gelegen. Ik ben even afgehaakt toen de verhalen van Paul realistischer werden. Grafisch was de overgang tussen Paul en Marc Verhaegen niet groot. Dat ik nooit fan ben geweest van de albums uit de periode van Marc heeft te maken met de in mijn ogen veel te complexe verhaallijnen en vreemde humor die hij in de reeks bracht. Hoewel ook Marc goeie albums heeft afgeleverd! Het huidige team (met Luc aan de leiding) is inmiddels al heel wat jaartjes bezig om terug naar de basis te gaan. Ik persoonlijk krijg bij de meeste huidige albums een veel sterker nostalgisch gevoel dan bij de meeste albums die verschenen zijn tussen de jaren '90 en 2005.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 29 aug 2014, 11:56 
Suske en Wiske Megafan

Niels74 schreef:
Vreemde discussie.

Als jij het anders voelt hoeft het nog geen vreemde discussie te zijn. ;)

Natuurlijk zijn Suske en Wiske voortdurend aan het veranderen en evolueren. Ik vind de hertekende verhalen uit de jaren 60 van Vandersteen veel minder mooi dan de tekeningen die hij in eerste instantie maakte. Ook bij Geerts en de andere tekenaars zie je veel verschillen. Het zal een deel met nostalgische gevoelens te maken hebben dat de huidige albums minder aanspreken, maar niet helemaal. Het is natuurlijk ook een kwestie van 'smaak'. Iedereen kan slechts voor zichzelf spreken, en ik vond de verhalen uit de beginperiode het allerbeste. Qua tekenstijl is het allemaal wel goed te noemen, op een paar uitzonderingen na. Het laatste 'nakomertje' dat Vandersteen zelf heeft getekend, de Wervelende Waterzak, vond ik (qua tekeningen) een stuk slechter dan ik van hem gewend ben. Het was wel weer een prachtig ouderwets Vandersteen-verhaal en heb ik daardoor toch van het album genoten.
Verhaegen gooide het roer totaal om, wat op enorm veel weerstand stuitte, ook bij mij wel. En nu, Morjeau en van Gucht...een geweldig koppel, die mooi getekende albums afleveren. Persoonlijk vind ik het niveau van de verhalen vaak een stuk minder goed. De drie kuifjes van Suske wil ik best accepteren. Veranderingen stuiten ALTIJD op weerstand, mensen houden daar gewoon niet zo van, maar ze wennen er ook al vrij snel aan. :)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 29 aug 2014, 13:59 
Suske en Wiske kenner

Er zijn mijns inziens een paar dingen die meespelen in heel deze discussie:
- Waar let je op/wat bepaalt of iemand een album goed of slecht vind
- Nostalgie: we hebben denk ik allemaal wel de neiging om de dingen uit onze jonge jaren enigszins te romantiseren :-) . Niets mis mee

Als ik naar mezelf kijk: ook enige nostalgie is mij niet vreemd. De verhalen uit mijn jeugd (jaren 70) lees ik dan ook regelmatig. En waar let ik op of ik een album goed of slecht vind? Niet zozeer de teken- letterstijl + inkleuring (heb ik allemaal niet zo veel mee), het moraliserende gehalte van een verhaal (kijk ik ook wel doorheen), of een slecht plot (al moet het ook niet té mager worden als bv Het Slapende Goud).

Als zéér frequent lezer hanteer ik een andere norm. Namelijk, pak ik het verhaal nog eens uit de kast als het pakweg een jaar oud is? Als ik dan kijk naar de albums, en van wie het afkomstig is, dan zijn er bij de oudere albums van van der Steen en Geerts ook wel bij die ik eigenlijk nooit meer lees (bv Het Gouden Paard, De Nare Varaan, De Ruige Regen, De Krakende Carcas, ....). En bij de nieuwere albums zitten er juist een paar die ik wel heel goed vind en nog regelmatig uit de kast trek (De Jokkende Joker, Suske de Rat, ..)

Wat ik wél constateer is dat het aantal goede albums van vroeger hoger lag dan tegenwoordig. De tijden van Geerts/Vandersteen komen niet meer terug, maar na het Verhaegen-debacle (sorry voor de fans, maar hier vond ik bijna geen enkel album goed) is het een stuk verbeterd nadien.

Maar dit is mijn bescheiden mening :-).

Profiel  

Bericht Geplaatst: 29 aug 2014, 14:51 
Suske en Wiske Megafan

AJG schreef:
Als zéér frequent lezer hanteer ik een andere norm. Namelijk, pak ik het verhaal nog eens uit de kast als het pakweg een jaar oud is? Als ik dan kijk naar de albums, en van wie het afkomstig is, dan zijn er bij de oudere albums van van der Steen en Geerts ook wel bij die ik eigenlijk nooit meer lees (bv Het Gouden Paard, De Nare Varaan, De Ruige Regen, De Krakende Carcas, ....). En bij de nieuwere albums zitten er juist een paar die ik wel heel goed vind en nog regelmatig uit de kast trek (De Jokkende Joker, Suske de Rat, ..)

Wat ik wél constateer is dat het aantal goede albums van vroeger hoger lag dan tegenwoordig. De tijden van Geerts/Vandersteen komen niet meer terug, maar na het Verhaegen-debacle (sorry voor de fans, maar hier vond ik bijna geen enkel album goed) is het een stuk verbeterd nadien.

Dit is precies zo verwoord als ik het ook zie. Lees je iets vaker? Ja of nee.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 12 sep 2014, 13:07 
Suske en Wiske fan

RalfHKL schreef:
Ik vind juist dat Luc & Peter die oude bekende Suske en Wiske humor goed in ere houden.
Tuurlijk is het simpeler getekend, en de verhalen zijn inderdaad korter (vind ik persoonlijk juist een pluspunt).

Het is een feit dat de oude humor er terug wordt ingebracht, maar naar mijn gevoel is de humor nu vaak veel geforceerder en proberen ze op dat vlak weer te hard. De simpelere tekenstijl vind ik echt jammer, want ik, en ik denk dat ik daar niet alleen in ben, las de suske en wiske strips ook graag net door het feit dat er meer aandacht werd besteed aan de tekenstijl en er soms ook echt prachtige plaatjes in verschenen. Die simpele dingen zijn fijn als je op de lagere school zit, maar ik denk toch dat suske en wiske van een hoger niveau is dan dat. Vooral ook omdat de verhalen (vroeger althans) inhoudelijk veel informatiever waren dan een kind zou kunnen vatten. Voor mij is het dan ook eerder een reeks voor jongvolwassenen en volwassenen.

Jeroen schreef:
De eindperiode van Geerts was inderdaad ongeëvenaard goed (nrs 200+).
Ik had ook heel erg veel moeite met de "neuscorrectie" van Suske, die mij volgens mij in de bangeschieters (#291) voor het eerst echt opviel. Een spits haakneusje in plaats van het bolletje wat we altijd gewend waren! Ik vond het lelijk en onbegrijpelijk dat ze zomaar het uiterlijk van één van mijn helden gingen aanpassen! (zoals hij nu ineens drie kuifjes heeft in plaats van één) De verhalen hadden al een tijd niet meer de magie die ik voelde bij de oudere albums. Toen bij de curieuze neuzen de cover ook nog veranderde (en ik het ook nog eens een heel slecht album vond) heb ik besloten te stoppen met de nieuwe albums te kopen. Ik was echt "pissed" dat ze de cover hadden gewijzigd.
Ik koop ze nu wel weer (en heb het gat intussen ook weer opgevuld) en de albums worden weer beter. Ik moet me erbij neerleggen dat de tijden zijn veranderd. Persoonlijk vind ik het geen verbetering, en ik verwacht geen meesterwerkjes meer, maar ik vind ze nog wel leuk, en ik begrijp dat de huidige jeugd moet worden aangesproken en de albums niet (alleen) worden gemaakt voor oude lullen zoals ik met sentimentele gevoelens.

Ik vind het ook erg jammer dat de cover is gewijzigd. Aangezien ik net opnieuw met mijn eigen collectie ben begonnen twijfel ik nog heel erg om ze ook aan te kopen. De oude reeks was/is al een behoorlijke investering als je er zoveel aankoopt, dusja.

Maar ik betwijfel of het per se iets met leeftijd te maken heeft. Ik ben zelf 26j. en zoals ik al eerder zei kan ik oudere albums ook wel appreciëren, aangezien de verhalen op zich van een hogere kwaliteit waren. Maar als ik iemand moet kiezen ben ik wel het meeste fan van de albums van Geerts. Natuurlijk kan ik me wel inbeelden dat het anders ligt als je nu pakweg 12 bent en geen echte voeling hebt met de hele andere tijdsperiode die er toen was (ik heb daar nog net wat kunnen van meepikken).

AJG schreef:

Ik vond Verhaegen toch ook echt een zware domper op de reeks. Het is ook rond die periode dat ik gestopt ben met actief strips te lezen.

Ik ben het er ook wel mee eens dat de beste manier om te weten of iets goed is of niet de leesfrequentie ervan is. De oude albums neem ik dan ook graag eens opnieuw vast. De nieuwe leen ik even uit het ouderlijke huis en breng ik nadien weer terug zonder ze opnieuw te bekijken.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 30 sep 2014, 13:15 
Forum voor de Fans fan

Allereerst wil ik aan deze conversatie toevoegen dat Marc Verhaegen niet alleen "draken" als Big Mother gemaakt heeft. De krakende Carcas en De Pottenproever zijn bijvoorbeeld ook volledig van hem. Wat zijn tekenstijl betreft, in de periode dat Paul Geerts en Marc Verhaegen tegelijk nog in de studio werkten valt het je amper op wie welk album uitgetekend heeft. Sterker nog! Als je de laatste albums die door Geerts uitgetekend zijn naast een album van Verhaegen uit dezelfde periode legt, dan merk je meer details op in de tekeningen van Verhaegen. Als ze Marc indertijd bij het vertrek van Geerts de hulp hadden gegeven van een goeie scenarist, dan zouden de huidige albums veel sterker geweest kunnen zijn dan nu het geval was.

Om de zoveel maanden koop ik de laatste Suske en Wiske's nog eens aan (in dump, want ze zijn hun nieuwprijs echt niet meer waard). Van wat ik de laatste jaren heb gelezen, is quasi niets de moeite om te herlezen. Enkel het verhaal Suske de Rat vond ik te pruimen. Het is het enige verhaal van pakweg de laatste acht jaar dat ik in een keer heb kunnen uitlezen. De meeste andere verhalen leg ik na twee of drie pagina's weer aan de kant omdat ik me stoor aan het kinderlijke niveau van de verhalen en de cartoonachtige stijl van de albums.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 30 sep 2014, 23:48 
Suske en Wiske Megafan

Wat ik me altijd heb afgevraagd:

Hoe komt het dat de tekenstijl tussen het schabouwelijk geïnkte De Mompelende Mummie (nr. 255) en het fijn getekende De Vogels der Goden (nr. 256) zo verschillend is. Zijn hier twee verschillende tekenaars aan het werk, of gaat het daarentegen om twee verschillende inkters? Ik gok op het laatste.
Robotkop (nr. 248) moet het eerste album zijn in een - in mijn ogen - nieuwe, klungelige inkting. Ook de covers van nr. 255 en nr. 256 lijken me in dezelfde onvaste stijl, evenals de cover van Amber (nr. 259).
Het volledige album Het Berenbeklag (nr. 261) heeft ook die flauwe inkting, al is de stijl hier al vlotter. Gelukkig maar, want ik meen dat alle albums sinds nr. 261 door deze inkter zijn getekend.

Hierdoor ben ik sinds ca. nr. 255 afgehaakt: te dikke lijnvoering, te karikaturaal.
De fijnere, meer gedetailleerde inktlijnen van vb. De Mysterieuze Mijn (nr. 226) horen mijns inziens beter bij Suske en Wiske.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 13 nov 2014, 22:00 
Suske en Wiske fan

misschien denken jullie daar is hij ook weer. En inderdaad zo af en toe kijk ik nog eens op het forum. Dit is een topic wat me nog steeds raakt en absoluut mijn Suske en Wiske hobby heeft beïnvloed. Vandersteen en Geert waren absoluut top, Maar ook Verhaegen vond ik erg goed. Gedetailleerd en een erg goede tekenaar. misschien iets te ver vernieuwingen doorgevoerd maar vond zijn verhalen erg goed. De nieuwe karakters waren teveel voor de studio die voor de commercie koos terwijl Marc het ging om de kunst van het beeldverhaal en dus niet naar de doelgroep keek maar in de geest van Vandersteen een verhaal voor mensen van 7 tot 77 maakte. Marc was meer op zijn eigen en had alle trekken van een kunstenaar ipv een productie tekenaar. De kwaliteit van Senne en Sanne vond ik erg goed. Helaas zie ik de laatste tijd weinig van zijn hand. De dag van zijn ontslag was achteraf voor mij de ommekeer in het plezier in deze hobby. Het team wat nu tekent heeft nooit mijn goedkeur kunnen verdienen. Bijna alle verhalen op een enkele na zijn simpel. tekeningen erg eenvoudig. De karakters hebben ze nu nog steeds niet goed onder de knie. Daarnaast zijn de verhalen te kort. Ik verzamel nog steeds, maar alleen de "rode reeks" en parastone. nieuwe verhalen lees ik vluchtig. Ook de karakteristieke rode cover is mijn inziens een gemis. Helaas is in mijn ogen Suske en Wiske een strip geworden voor kinderen van 7 tot 12 jaar. Ook de spin-offs vind ik elementen bevatten die mijn inziens niet stroken met het testament van Willy Vandersteen. Al heb ik na het uiten van deze mening een email van Helena Vandersteen gehad die not amused was. Ik vind het ook jammer dat Paul Geerts zich nooit over deze kwesties heeft uitgelaten. Ik heb hem een aantal keer persoonlijk ontmoet en kan me niet aan de indruk onttrekken dat het hem niet aan zijn hart gaat.

Gelukkig koester ik de oude verhalen getekend door de Breughel van het beeldverhaal. De fantastische verhalen van Paul Geerts en ook de stijl van Marc Verhaegen. Helaas heb ik Willy nooit ontmoet maar Paul en Marc wel. o.a. beide in de tekenstudio. Het wordt nooit meer zoals toen, maar als de jeugd van de basisschool de verkoop aantallen hoog houd, dan zal de studio het wel het beste weten. Wat is overigens de huidige oplage. Die 400.000 van een aantal jaar geleden zal denk ik al lang niet meer gehaald worden.

Dit is mijn mening en daar zullen jullie het mee moeten doen ben ik bang!

Profiel  

Bericht Geplaatst: 28 nov 2014, 19:06 
Suske en Wiske fan

Ik ben duidelijk vergeten om het "hou me op de hoogte van nieuwe berichten" aan te vinken...

gerts1 schreef:
Dit is een topic wat me nog steeds raakt en absoluut mijn Suske en Wiske hobby heeft beïnvloed. Vandersteen en Geert waren absoluut top, Maar ook Verhaegen vond ik erg goed. Gedetailleerd en een erg goede tekenaar. misschien iets te ver vernieuwingen doorgevoerd maar vond zijn verhalen erg goed.

Gilles schreef:
Allereerst wil ik aan deze conversatie toevoegen dat Marc Verhaegen niet alleen "draken" als Big Mother gemaakt heeft. De krakende Carcas en De Pottenproever zijn bijvoorbeeld ook volledig van hem. Wat zijn tekenstijl betreft, in de periode dat Paul Geerts en Marc Verhaegen tegelijk nog in de studio werkten valt het je amper op wie welk album uitgetekend heeft. Sterker nog! Als je de laatste albums die door Geerts uitgetekend zijn naast een album van Verhaegen uit dezelfde periode legt, dan merk je meer details op in de tekeningen van Verhaegen.

Jullie hebben beide inderdaad gelijk dat Verhaegen de tekenstijl van de reeks moeiteloos kon overnemen en hij zeker ook in staat was om kwalitatief hoogstaande verhalen voort te brengen. Maar hiervoor begrijp ik nog veel minder waarom er plots zo'n zware stijlbreuk in tekenstijl en verhaalstijl ontstond. Ofwel maak je een reeks in de geest van die reeks ofwel start je een andere nieuwe stripreeks die past waar jij op dat moment aan toe bent.

Gilles schreef:
Om de zoveel maanden koop ik de laatste Suske en Wiske's nog eens aan (in dump, want ze zijn hun nieuwprijs echt niet meer waard). Van wat ik de laatste jaren heb gelezen, is quasi niets de moeite om te herlezen. Enkel het verhaal Suske de Rat vond ik te pruimen. Het is het enige verhaal van pakweg de laatste acht jaar dat ik in een keer heb kunnen uitlezen. De meeste andere verhalen leg ik na twee of drie pagina's weer aan de kant omdat ik me stoor aan het kinderlijke niveau van de verhalen en de cartoonachtige stijl van de albums.

Ik deel hetzelfde gevoel hierbij. De reeks is inderdaad kinderlijk geworden. Ik begrijp dat ze zich vastklampen aan eender welk publiek dat geld in het laatje brengt en aan (de ouders van) kinderen verdient men nu eenmaal goed, maar er zijn mijn inziens ruim voldoende boekjes, cartoons, tv zenders,... e.d. uitsluitend op kinderen gericht. De ironie vind ik hierbij ook dat mij als kind net de meer volwassen humor en inhoud van de strip zo bekoorde. Ik leerde op een luchtige wijze héél veel nieuwe dingen bij over de geschiedenis, culturen, e.d. Tegenwoordig produceren ze liever allerlei zaken die kinderen dom en volgzaam houden (en vooral fantasieloos).

gerts1 schreef:
Helaas zie ik de laatste tijd weinig van zijn hand. De dag van zijn ontslag was achteraf voor mij de ommekeer in het plezier in deze hobby. Het team wat nu tekent heeft nooit mijn goedkeur kunnen verdienen. Bijna alle verhalen op een enkele na zijn simpel. tekeningen erg eenvoudig. De karakters hebben ze nu nog steeds niet goed onder de knie. Daarnaast zijn de verhalen te kort. Ik verzamel nog steeds, maar alleen de "rode reeks" en parastone. nieuwe verhalen lees ik vluchtig. Ook de karakteristieke rode cover is mijn inziens een gemis.

Ik heb sedert die periode ook een hele tijd de brui aan deze reeks gegeven. Tot ik nu mijn eigen collectie ben begonnen (voorlopig enkel nog de rode "rode reeks"). De nieuwe zijn inderdaad het geld niet waard.

gerts1 schreef:
Al heb ik na het uiten van deze mening een email van Helena Vandersteen gehad die not amused was. Ik vind het ook jammer dat Paul Geerts zich nooit over deze kwesties heeft uitgelaten. Ik heb hem een aantal keer persoonlijk ontmoet en kan me niet aan de indruk onttrekken dat het hem niet aan zijn hart gaat.

Ik wist niet dat de erfgenamen zelf de moeite namen om hun "keuzes" te verdedigen. Dat moet nogal een mening geweest zijn. :)

Nu was ik al die tijd in de waan dat Paul Geerts er net zo mee zou inzitten dan de echte fans van de reeks...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Algemeen