Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Algemeen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2014, 19:10 
Suske en Wiske fan

Hamirubi schreef:
Wat ik me altijd heb afgevraagd:

Hoe komt het dat de tekenstijl tussen het schabouwelijk geïnkte De Mompelende Mummie (nr. 255) en het fijn getekende De Vogels der Goden (nr. 256) zo verschillend is. Zijn hier twee verschillende tekenaars aan het werk, of gaat het daarentegen om twee verschillende inkters? Ik gok op het laatste.
Robotkop (nr. 248) moet het eerste album zijn in een - in mijn ogen - nieuwe, klungelige inkting. Ook de covers van nr. 255 en nr. 256 lijken me in dezelfde onvaste stijl, evenals de cover van Amber (nr. 259).
Het volledige album Het Berenbeklag (nr. 261) heeft ook die flauwe inkting, al is de stijl hier al vlotter. Gelukkig maar, want ik meen dat alle albums sinds nr. 261 door deze inkter zijn getekend.

Hierdoor ben ik sinds ca. nr. 255 afgehaakt: te dikke lijnvoering, te karikaturaal.
De fijnere, meer gedetailleerde inktlijnen van vb. De Mysterieuze Mijn (nr. 226) horen mijns inziens beter bij Suske en Wiske.

Ik kan niet geloven hoe goed jullie allemaal die details waarnemen en telkens het verschil tussen elke strip en tekening zo goed zien. :D

Nu ik vind ook wel dat de "nieuwere" strips veel te dikke lijnen hebben en de tekeningen absoluut niet zo mooi en fijn zijn uitgewerkt, om nog maar te zwijgen over de laatste nieuwe... Ik kan me niet van een soort Jommekes gevoel ontdoen. Maar die reeks ben ik helaas al op de lagere school ontgroeid.

Tot ik me (recent) in de digitale wereld in de strip ging verdiepen dacht ik echt dat zo'n stripverhaal echt compleet van één hand afkomstig zou zijn. Ik vind het me zo moeilijk in te beelden dat meerdere personen de juiste uitdrukkingen en kleurinvullingen zouden kunnen creëren die de schrijver voor ogen had toen hij het verhaal uitschreef.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 17 jan 2015, 20:25 
Bezoeker

Ben het volledig met je eens dat de modernisering afbreuk heeft gedaan aan de Suske en Wiske strips.

De verhalen zijn tegenwoordig niet eens zo slecht, in de nieuwe reeks zitten bijvoorbeeld genoeg spannende en interessante avonturen. De Zwarte Tulp en de Royale Ruiter vond ik bijvoorbeeld verhaal-technisch heel behoorlijk. Waar ik me hoofdzakelijk aan stoor, is het feit dat de illustraties gewoon beneden niveau zijn. Het ziet er allemaal zo kinderlijk, simplistisch en kunstmatig uit.

We hebben de afgelopen 40 jaar te maken gehad met nieuwe stijlen en modernisering. Dat is gewoon onoverkomelijk bij een stripreeks die al zo lang loopt. Ze zijn alleen te ver doorgeschoten.

Ik denk dat er een heleboel gered kan worden, wanneer men weer zal kiezen voor een wat meer klassieke en authentieke Suske en Wiske stijl. Het is alleen de vraag of dit ooit zal gebeuren. Ik houd in ieder geval hoop.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 17 jan 2015, 20:41 
Suske en Wiske fan

Ik lees de nieuwe verhalen alleen af en toe eens als ik ze eens leen van mijn moeder, maar inhoudelijk zijn ze inderdaad wel weer beter gemaakt qua verhaal. Wel te kort en te weinig in verdiept, maar de thema's zijn wel weer beter geworden. De kortverhalen en reclame uitgaven vind ik echter de laatste tijd interessanter dan de gewone verhalen. Het lijkt wel of er daar meer moeite in gestoken wordt.

Ik denk wel dat je gelijk hebt wat betreft het hernemen van de authentieke stijl. Het zou in ieder geval het karakter van de reeks enigszins herstellen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 20 nov 2016, 20:24 
Suske en Wiske Megafan

Misschien wel interessant om hier even te vermelden.
De Stripspeciaalzaak geeft regelmatig interviews over de Rode Ridder. Deze aflevering met Paul Geerts, die ook wel een en ander tekende voor de reeks. Maar het gaat in het interview voornamelijk over Suske en Wiske en de sfeer in Studio Vandersteen.
Lezenswaardig, al blijft het natuurlijk de persoonlijke mening van Paul Geerts zelf (zie vb. zijn relatie met Marc Verhaegen of Karel Verschueren).

http://www.stripspeciaalzaak.be/Intervi ... Geerts.pdf

Profiel  

Bericht Geplaatst: 23 nov 2016, 15:15 
Die-hard fan

ik wacht rustig af en dan pas mijn antwoord

Profiel  

Bericht Geplaatst: 03 jan 2017, 21:56 
Suske en Wiske fan

Hamirubi schreef:
Misschien wel interessant om hier even te vermelden.
De Stripspeciaalzaak geeft regelmatig interviews over de Rode Ridder. Deze aflevering met Paul Geerts, die ook wel een en ander tekende voor de reeks. Maar het gaat in het interview voornamelijk over Suske en Wiske en de sfeer in Studio Vandersteen.
Lezenswaardig, al blijft het natuurlijk de persoonlijke mening van Paul Geerts zelf (zie vb. zijn relatie met Marc Verhaegen of Karel Verschueren).

http://www.stripspeciaalzaak.be/Intervi ... Geerts.pdf

Mooi interview om te lezen. Teleurstellend hoe de bijdrage van Paul aan Suske en Wiske is beëindigd.
In mijn ogen is hij, ondanks dat Vandersteen uiteraard de geestelijk vader van het duo is en blijft, degene die Suske en Wiske heeft gemaakt tot de strip die iedereen kent.
Zeer blij dat ik een tiental albums heb met een tekening van Paul erin.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Algemeen