Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Algemeen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Bericht Geplaatst: 06 jan 2016, 10:42 
Bezoeker

Voor de fans die alleen de reguliere reeks kopen is het natuurlijk geweldig dat ze eindelijk de korte verhalen gaan opnemen in de reguliere reeks, maar voor diegene (zoals ik) die alle luxe's van deze korte verhalen hebben gekocht is het een slag in het gezicht. Ik koop naast de softcover van de reguliere reeks ook de luxe uitvoering ervan en ik koop de luxe's van de kort verhalen, dus van de komende Taxi Tata/Expeditie Robikson heb ik de luxe's al en moet ik deze opnieuw gaan aanschaffen om de luxe uitvoeringen van de reguliere reeks compleet te houden. Ik heb al contact met de uitgeverij en andere insiders gehad en ze doen het om de fans met de kleinere portemonee te behouden, alleen ze laten de die-hard fans die de luxes kopen in de kou staan nu. Ik was zo kwaad aan de telefoon dat de medewerker van de uitgeverij de telefoon op de haak gooide, wat ook weer niet normaal is. Ik ben in staat om er mee te stoppen en alles, maar dan ook echt alles te verkopen. Catalogus waarde van mijn verzameling is een kwart ton waard en straks door dit veel minder waard volgens de insiders (groot handelaren / stripschap / stripwinkels). En bedankt uitgeverij !!

Profiel  

Bericht Geplaatst: 08 jan 2016, 00:45 
Moderator

Niemand verplichtte je toch om de dure luxes aan te schaffen?

Die dure luxes zijn trouwens beursuitgaves. De uitgeverij heeft daar bitter weinig mee te maken. (Behalve een "Ja, jij mag dat verhaal gebruiken om een luxe uit te geven" of "Neen, jij mag dat niet." te antwoorden wanneer de beursorganisator toestemming komt vragen.)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 08 jan 2016, 20:56 
Bezoeker

Dat is niet helemaal waar, ik heb vrienden die in het Stripschap zitten en ik ken mensen die de beurs in Valkenswaard organiseren en die hebben echt geen inspraak welk verhaal er uit komt op de beurs, met uitzondering van de Rammelende Rally en de Vliegende Klomp. Heb ze van de week nog aan de telefoon gehad. Meestal beslist echter de uitgeverij welk kort verhaal wanneer en waar wordt uitgebracht.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 08 jan 2016, 20:58 
Bezoeker

En BTW, ik word wel verplicht die luxe's af te nemen want ik heb een abonnement bij mijn tussen persoon die mij de luxe's levert.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2016, 02:20 
Moderator

Dat ruikt volgens mij dan eerder naar koppelverkoop dan naar iets anders.
Zeg je abonnement op? :D

Profiel  

Bericht Geplaatst: 10 jan 2016, 21:26 
Suske en Wiske Megafan

Volgens mij ben je er zelf bijgeweest toen je dat abonnement afsloot met je tussenpersoon, dat is dus je eigen keuze geweest. Niemand heeft je verplicht om dat abonnement af te sluiten neem ik aan.
Ik ben er persoonlijk dus juist wel erg blij mee.
Ik heb nooit ook maar 1 luxe-uitgave gekocht, simpelweg omdat ik het te duur vind voor wat je er voor krijgt. Ik heb dus zelf bewust de keuze gemaakt om sommige verhalen niet in bezit te kunnen hebben totdat de beslissing wordt genomen om deze tegen 'normale' prijzen uit te brengen.
Jouw klacht klinkt een beetje als iemand die zich bekocht voelt omdat hij de originele uitgave van 'De Rammelende Rally' of 'De Vliegende Klomp' bezit en deze wordt heruitgegeven waardoor de waarde van het origineel daalt.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 13 jan 2016, 09:57 
Bezoeker

Citaat:
Ik heb al contact met de uitgeverij en andere insiders gehad en ze doen het om de fans met de kleinere portemonee te behouden, alleen ze laten de die-hard fans die de luxes kopen in de kou staan nu.

Als ik dit zo lees lijkt het wel dat degene die alles kunnen kopen belangrijker zijn dan de rest.

Ik ben zo iemand met een kleine portemonnee. En al die luxe albums, daar hoef ik nog niet eens over na te denken of ik die wil aanschaffen ja of nee. Want voor die prijs koop ik ook meer andere boeken.
En een luxe uitgave zie ik toch vooral als een extraatje.

Daarnaast gaat het me alleen maar om het verhaal. Daar is het me altijd om te doen. Een nieuwe verhaal dus die wil ik dan wel hebben. Als het dan net een andere cover of reclame opdruk heeft die laat ik al jaren links liggen. Mede omdat ik toch niet alles kan kopen en ik keuze moet maken wat ik wel en niet koop. Misschien dat het anders zou zijn als ik bakken met geld zou verdienen.

Nog steeds zijn er verhalen uit de Troskompas die ik niet gelezen heb omdat er alleen maar een luxe versie van is. Van een aantal is er gelukkig al een reclame versie die relatief goedkoop zijn. Kan ik toch aan de verhalen komen. Of dit verhaal nu via de reguliere of reclame uitgave toch in mijn bezit kan komen maakt me niet heel veel uit, Ik ben vooral heel blij dat ik eindelijk alle verhalen kan lezen.

Uiteindelijk ben ik ook een die-hard fan die nooit aan de luxe verhalen kon komen omdat ik mijn portemonnee het niet toe laat. Ik heb niet die luxe keuze niet. Zo te lezen heb jij die keuze wel Raymondo en op het moment van kopen vond je het bedrag dat je moest betalen redelijk voor het product dat je hebt gekregen. Anders had je het niet gekocht.

En dat een heruitgave van een boek je verzameling waarde zal verlagen. Daar heb ik de afgelopen 20 jaar niets van gemerkt. Eerder het omgekeerde.

Dat zal ik heel simpel uitleggen. Zo'n heruitgave is vooral bedoeld voor een andere ("nieuwe") doelgroep. Iemand zoals ik of net beginnende verzamelaars.
Iemand zoals ik bepaalt de waarde van je verzameling helemaal niet want die vraag is er niet.
Een beginnende verzamelaar heeft die vraag nog niet. Maar dat kan komen door deze heruitgave. Zonder de uitgave zal die er nooit zijn.

Het bekende vraag en aanbod.

Zo'n heruitgave zal eerder naar mijn idee dus de vraag naar origineel en eerste drukken vergroten dan verkleinen. Dat dit nu niet zo gebeurt is omdat er bijna geen nieuwe verzamelaars bij komen en er meer oude verzamelaars verdwijnen. Waardoor de vraag afneemt.
Maar die verzamelaars met veel geld hebben nu wel meer geld over voor een compleet en origineel werk. En dat is nu de voornaamste reden dat de waarde van origineel een eerste drukken zoveel toeneemt.

Kortom het uitgeven van dit verhaal in de reguliere reeks heeft naar mijn idee weinig invloed op een waarde van je verzameling.
Maar een verzameling heeft toch vooral de persoonlijke verhalen die het zoveel waard maakt. Toch niet het aantal euro's waar het voor staat.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 03 feb 2016, 12:02 
Suske en Wiske fan

Ik ben juist blij wanneer dit gebeurd, omdat ik de meeste kortverhalen nog niet in mijn bezit heb. Mijn vermoedden is dat ze nu ieder jaar 2 of 3 albums met kortverhalen gaan uitbrengen. Kijk maar naar de datums: Tussen de eerste aangekondigde albums zit telkens 2 maanden, terwijl er dat normaal 3 zijn. Ik denk dus dat we dit jaar 6 albums krijgen, 2 of 3 daarvan kunnen kortverhaal-bundels zijn!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Algemeen