Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Algemeen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Bericht Geplaatst: 16 mei 2017, 19:40 
Bezoeker

Van de digitale versie van yieha http://www.yieha.be/search.html?pattern ... pagination zijn er wel nieuwe covers te vinden van oa 152, 161, 165, 174, 180, 240, 248 en 269. Samen met de speciale versies komen we al een eind.
De uitgeverij moet even doorzetten en de rresk compleet maken.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 16 mei 2017, 19:42 
Suske en Wiske fan

Ik ga er eens even een mail voor sturen naar de uitgeverij. Hopelijk krijg ik reactie.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 16 mei 2017, 20:49 
Suske en Wiske fan

Nog even ter informatie voor wie het interessant vind. Hier is de lijst met de albums die ZOUDEN verschijnen in april 2014, maar waarvan er blijkbaar een aantal niet zijn verschenen. Je kunt zien aan het ISBN nummer (bron WPG.be destijds) dat ze allemaal gepland waren. Het 1-na laatste nummer moet oplopend zijn. (Het laatste nummer is een controlegetal dus die moeten we negeren)

Afbeelding

Blijkbaar heeft Standaard zich bedacht over sommigen... de oranje gemarkeerde zijn dus niet verschenen.

PS: om een lijst hier fatsoenlijk te tonen word me niet makkelijk gemaakt dus vandaar een plaatje.

Edit: ik besef me dat dit een beetje off topic is, dus hierbij alvast mijn excuus.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 16 mei 2017, 20:58 
Suske en Wiske Megafan

Sandr schreef:
152 De bevende Baobab
160 De bokkige bombardon
161* De blinkende boemerang
165 De sputterendespuiter
169 De amareuze Amazone
171 Walli de walvis
174* Het statige standbeeld
180 Het krekelige ketje
190* De woelige wadden
191 De vergeten vallei/Toffe tikko
193 Hippus het zeeveule/het verborgen volk
235 De krakende Carcas
239 De stervende ster
240 De pottenproever
243 De averechtse aap
246 De vonkende vuurman
248 Robotkop
251 De verraderlijke Vinson
261 Het berenbeklag
263 Het verdronken land
264 Jeanne Panne
265 Papa Razzi
266 De kernmonsters
268 De koeiencommissie
269 De stugge Stuyvesant
270 De ongelooflijke Thomas
271 Big Mother
272 De blote Belg
273 De Europummel
274 De fleurige Floriade
275 Heilig Bloed
276 In de ban van de Milt
277 De verdwenen verteller
278 De kunstkraker
280 De kus van Odfella
281 De gevangene van Prisonov
282 De breinbrekers
283 Paniek in Palermo
284 Kaapse kaalkoppen
286 De flierende fluiter
287 De formidabele fantast
288 Het slapende goud
289 De kaduke klonen
290 De blikken blutser
291 De bangeschieters
292* De Nachtwachtbrigade
294 De tikkende tinkan
295 De krasse kroko

Dit is inderdaad de exacte lijst van 'nieuwe covers' die ik nog mis en die dus volgens mij nog niet zijn verschenen met nieuwe cover.
Een aantal ervan zijn wel verschenen met nieuwe cover in een speciale uitgave, bij deze titels heb ik hierboven een sterretje gezet.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 16 mei 2017, 22:40 
Forum voor de Fans fan

Maar daar hebben we dit topic voor jongens. ;)

viewtopic.php?f=1&t=6541

Nu Wiske boebels heeft, mogen ze haar wel eens voorzien van een deftige BH. Okselborstjes zijn ook niet alles. ;)

Afbeelding

Profiel  

Bericht Geplaatst: 18 mei 2017, 00:14 
Suske en Wiske Megafan

Zelf heb ik nooit de albums met hertekende covers gekocht omdat ik dat zonde vind; alleen om 'n andere cover? En ik vind trouwens veel vernieuwde en nieuwe covers niet mooi en geslaagd.

Ik heb wel diverse verhalen in andere uitvoeringen maar niet zoveel en ik heb ook niet de luxe versies behalve drie dan waaronder de luxe versie van De raap van Rubens.

Trouwens van de oude Rode Reeks zullen nog tientallen jaren lang overal exemplaren te vinden zijn, voor degeneen die hun verzameling nog moeten completeren.

Leuk ja, haha, de nieuwe Classics-reeks van nr. 1 t/m 232 en dan hé de Rode Reeks begint bij nr. 300?????!!!!

Ik vraag me echt af wie 't daar allemaal beslist bij Standaard Uitgeverij?!

Suske en Wiske is helaas toch niet de langste stripserie want dat record ligt bij Jommeke.

Profiel  

Berichttitel: Verandering
 Bericht Geplaatst: 18 mei 2017, 13:09 
Bezoeker

Vanaf mijn 7e jaar lees ik Suske en Wiske, ben nu 63, en tot op heden las en kocht ik iedere nieuwe uitgave met veel plezier
De voorlaatste veranderingen vond ik niet echt fijn maar kon er nog mee leven maar nu.....
Waarom moeten de personages zo nodig aangepast worden aan deze tijd ??
Wiske met borstjes ??? Tante Sidonia met laarzen ??? Jerom met een macho openstaande blouse ??
waar is het eierkopje van Wiske gebleven ??
En waarom een A4 formaat.
Over het zwakke verhaal zal ik het maar niet hebben.

Ik zal nu wel afgeschilderd worden als een ouwe zeur die niet met de tijd wil meegaan maar vergeet men in studio vandersteen soms dat mijn generatie en die daarna ervoor gezorgd hebben dat de serie bestaansrecht had ?
Is nu alleen de jeugd belangrijk en vind de jeugd deze verandering wel leuk?
Suske en Wiske kan goed blijven bestaan in de verschijning zoals ze tot voor kort waren maar blijkbaar wordt daar door sommige mensen anders over gedacht.
Voor mij zijn Suske en Wiske met album 339 overleden dus vanaf hier haak ik af.

Jammer dat dit het einde is van mijn/onze jeugd helden

Profiel  

Berichttitel: Re: Verandering
 Bericht Geplaatst: 18 mei 2017, 18:23 
Bezoeker

Ikzelf ben 42 en vind de nieuwe ingeslagen weg geslaagd.
Door de jaren heen zijn ze regelmatig aaangepast. Vooral de beginjaren waren ze toch ook gehoorlijk afwijkend ten opzichte van begin 2017.

Ook het tekenen buiten de kaders is opvallend goed gelukt. Dit maakt het geheel wat kleurrijker.
De Amorasserie is niet mijn ding. Van dergelijke tekenstijl hou ik niet.

Wat ik wel jammer vindt is de nieuwe reeks en de nieuwe nummering. Ik weet niet of ik ze ook nog ga kopen. Ik ben ook afgehaakt met de pocketserie. Ik zou graag zien dat de korte verhalen in de reeks verschijnen, maar dat zal nu niet meer gebeuren.

Profiel  

Berichttitel: Re: Verandering
 Bericht Geplaatst: 18 mei 2017, 18:26 
Suske en Wiske Megafan

huibf schreef:
Ik zou graag zien dat de korte verhalen in de reeks verschijnen, maar dat zal nu niet meer gebeuren.

Misschien net wél. Om de witte reeks naar nummer 299 te brengen, is er nog wat inventiviteit nodig.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 18 mei 2017, 23:06 
Bezoeker

Sandr schreef:
Ik ga er eens even een mail voor sturen naar de uitgeverij. Hopelijk krijg ik reactie.

Vraag ze meteen waarom ze de Classics niet in hard cover uitbrengen in het Nederlands.
Waarom dat enkel in het Frans is snap ik echt niet.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 19 mei 2017, 00:41 
Suske en Wiske Megafan

Frankrijk heeft een zekere traditie in het uitbrengen van hardcovers (een gemiddeld stripverhaal kost er dus iets meer).
In de Benelux genieten softcovers nog steeds onze voorkeur.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 19 mei 2017, 09:40 
Bezoeker

Dat kan zijn maar Suske en Wiske is toch nog steeds populairder hier in NL en BE dan in FR.
Elk nieuwe album van de reguliere rode reeks wordt/werd ook nog steeds Luxe uitgegeven in het Nederlands en die albums zijn met een kleine 50 euro past echt een stuk duurder dan de soft covers.
Het prijsverschil tussen een soft- en hardcover Classic is slechts 2 euro. Degenen die de Classics willen verzamelen hebben dat er wel voor over. Ik wel in elk geval.

Al moet ik er wel bij zeggen dat ik niet alles zal kopen als het een rechtstreekse kopie is van de rode reeks uitgaven. Als ze de oude Vandersteen verhalen gaan uitgeven die deels of helemaal hertekend zijn dan haak ik af. Ik verwachtte eigenlijk de uitgaven van de Klassieke reeks maar dan in kleur. Gezien de Classic verhalen uit de Blauwe reeks (die de ingekorte versie uit de rode reeks zijn) vrees ik het ergste.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 21 mei 2017, 08:19 
Suske en Wiske fan

Zoals ik in een ander artikel al aangaf, ben ik nog niet overtuigd van de "nieuwe" Suske en Wiske. Maar dan nu over de Classics: Ik ben iemand die nog aardig wat nummers te gaan heeft. Ik hoopte om deze relatief goedkoop te pakken te krijgen. Zo heb ik behoorlijk wat albums voor een prikkie op de rommelmarkt gekocht, en tijdens de zomer-acties. Maar nu: Geen zomer-acties meer? Oude uitgaves alleen nog maar als peperdure Classics (met witte covers, fout formaat en waarschijnlijk hetzelfde goedkope papier als het nieuwste album). Wachten dus tot mijn missende albums voorbij komen, kan lang duren. Albums worden volgens mij nog niet eens op volgorde uitgebracht. En een integraal is alleen interresant als het 12 albums bevat die ik nog niet heb. Die kans wordt klein. Al moet ik wel zeggen: Volgens mij zijn ook niet alle albums al uitgebracht met de moderne covers. Dan is het ook maar de vraag of ze de Classics-reeks afmaken.

Nog 1 ding over de moderne weg: Ik heb nu al een paar keer gelezen dat het toch 4 albums in een jaar betreft. En 1 speciale. Waarom geeft deze site dan nog steeds aan dat het er 6 zijn, en ze allemaal een nummer hebben? Ze vallen dus allemaal in de reguliere reeks. Standaard mag dit weleens ophelderen.

Al met al allemaal zeer vervelend!

Profiel  

Bericht Geplaatst: 21 mei 2017, 08:30 
Suske en Wiske fan

Waarom koop je ze niet op marktplaats? Er zijn zoveel mensen die de rode reeks voor een prikkie van de hand doen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 21 mei 2017, 13:43 
Bezoeker

Ik laat niet vaak van me horen maar hierbij mijn 2 centen...

Het lijkt alsof de huidige veranderingen voornamelijk gedaan zijn om alles goedkoper te maken. Een album op een standaard papierformaat is goedkoper dan een afwijkend formaat gebruiken. Vandaar A4.

De karakters zijn versimpeld zodat ze door meerdere personen getekend kunnen worden zonder al te veel van elkaar te verschillen. Met als voorbeeld Wiske, die is nu een stuk minder bewerkelijk. Waar het oude kapsel nogal wat nauwkeurige gebogen lijntjes had zijn die nu verdwenen. Als ze de sjaal om haar hals heeft vallen de schouders en borsten weg. Naast dat het minder tekenwerk is zorgt het er ook voor dat de foutmarge in de verhoudingen (lengte van hals, ronding van hoofd, etc.) erg ruim is.

Haar jurk is nu strakker. Alle vouwen, zoals b.v. in haar taille, zijn verdwenen. Door de laarzen hoeven er ook geen kousen meer getekend te worden. Datzelfde geldt voor de blauwe omslag aan de broekspijpen van Suske, die ook zijn verdwenen.

Ook de krulletjes in Sidonia's nek zijn veel makkelijker neer te zetten dan wat ze eerst had.

En zo zijn er veel details die zijn vereenvoudigd of weggelaten. Het resultaat is dat ze veel meer zijn gaan lijken op andere stripfiguren die volgens hetzelfde principe getekend worden.

Dit alles hoeft niet perse slecht te zijn maar in dit geval lijkt de geschiedenis zich te herhalen (wat natuurlijk niet zo is). Toen paste Willy Vandersteen zijn stijl aan voor Herge voor Kuifje maar nu lijkt het alsof ik werk van Paul Geerts zie die advies van Andre Franquin heeft gehad om in de Robbedoes te komen.

Hoewel de versimpeling meer consistentie zou moeten geven is dat nog niet gebleken. In het plaatje waar Wiske op de bank ligt (planeetvreter) zie ik de proporties van een twintiger met benen die er bij passen.

Afbeelding

In het plaatje van de inleiding heeft ze, net als Suske, ineens van die spillebeentjes. Ook draagt ze een rood vest met blauwe sjaal over een nauwe jurk.

Afbeelding

In de toren op de achterkant heeft ze ineens een blauw vest en is de sjaal verdwenen. Haar jurk is er minder strak (en daarnaast heeft ze een scheve neus en is haar hoofd net iets te rond).

Afbeelding

Op de kaft van de planeetvreter heeft ze haar rode sjaal ingewisseld voor een blauwe en is haar jurk een stuk wijder.

(edit: andersom. van blauw naar rood)

Afbeelding

Het wisselen van kleding is nu niet iets wat onmogelijk is maar in het geval van een karakter dat al 70+ jaar wordt (werd) afgebeeld in dezelfde jurk is het op z'n minst opmerkelijk. Beetje jammer allemaal maar misschien dat het nog betert.

De borsten van Wiske? Het was weer een slimme truc om discussies te starten maar als ze niet wat nauwkeuriger gepositioneerd worden, laat ze dan gewoon weg. Net als die dubbele rode band op haar jurk, het voegt niet echt iets toe.

Wat me ook niet slim lijkt is om Suske en Wiske een leeftijd te geven. Nu ze die wel hebben leggen ze zichzelf onnodige beperkingen op. Nu weet men b.v. dat ze leerplichtig zijn en ook een verjaardagsfeestje als thema zal nooit meer geloofwaardig worden.

Is het dan allemaal zo rampzalig? Nee, dat is het nu ook weet niet. Zo vind ik dat met name Jerom er op vooruit is gegaan. Zijn kenmerk was ooit dat berevel maar sinds hij dat achter zich heeft gelaten was dat dus weg. Dat is nu wat verbeterd.

De bril van Sidonia is ook wat geloofswaardiger geworden.

Tot slot: dit is allemaal gebaseerd op wat ik er op internet van heb gezien. Het album heb ik (nog?) niet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Algemeen