Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Algemeen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Bericht Geplaatst: 21 mei 2017, 15:07 
Bezoeker

Wow, wat een lading geneuzel om niets, en dan ook nog eens terwijl je het nieuwe album niet eens gelezen hebt.
De opmerking over Jerom zijn berenvel slaat al helemaal als een tang op een varken. Jerom is al decennialang uit zijn berenvel.

Ze hebben Suskes broekomslag niet weggelaten omdat het minder tekenwerk is. Zijn nieuwe schoenen kosten juist meer tekenwerk. Wiskes haar is nu juist meer werk. Zo geldt dat voor alle andere wijzigingen. De karakters zijn niet versimpeld, ze zijn enkel anders. Dat scheelt echt geen tekenwerk en het betekent ook niet dat S&W nu opeens door meer mensen getekend kunnen worden.
Voorheen konden de personages ook al door meerdere personen getekend worden dus dat is echt geen reden voor de wijzigingen. Buiten dat is er nog verschil tussen tekenen en inkten. In de loop der jaren hebben we grote verschillen gezien in de het inktwerk, soms zodanig dat je zou denken dat de tekeningen uit een illegaal album afkomstig zijn.

Het is niet zo dat S&W 70 jaar lang hetzelfde zijn en dat mei 2017 opeens alles anders is geworden. Pak er eens een lading albums bij uit de diverse periodes en je zult zien dat S&W er nooit hetzelfde uitzien. Er is altijd wel wat anders aan het uiterlijk van de personages. In de periode Morjaeu alleen al hebben de personages diverse wijzigingen ondergaan (kijk alleen maar eens naar de haardracht van S&W). De albums van Verhagen kent nog grotere wijzigingen. Zelfs Geerts en Vandersteen zelf waren niet consistent. Zo hebben we al eens eerder een spillenpoten-periode gehad. Wiskes jurk is nooit exact dezelfde geweest, de baarden van Jerom en Barabas evenmin.

De veranderingen zijn enkel een poging om nieuwe lezers aan te spreken en vaak wordt gedacht dat modernisering en grote veranderingen daarbij helpen wat grote onzin is. Er zijn diverse stripreeksen waarbij alles er nog hetzelfde uitziet als 50 jaar terug, zelfs als er nieuwe tekenaars mee aan de slag zijn gegaan omdat de oorspronkelijke tekenaar is overleden. Natuurlijk hou je altijd dat er geleidelijk aan verschillen gaan ontstaan maar het is geen bewuste opzet tot verandering.

Het zou wat zijn als de veranderingen met dit laatste album opeens gaat zorgen voor een groei in albumverkopen. Dat deden de nieuwe hertekende covers ook al niet. Het enige dat aan een tijdelijke groei zal bijdragen is alle aandacht die aan deze nieuwe metamorfose is besteed. Dat is straks weer weg. Op de keper beschouwd is er eigenlijk niet zo heel veel veranderd. De verhalen zijn nog steeds zwak en de doelgroep is nog steeds dezelfde. Een doelgroep die het echt niet zal boeien of dat Suske gympen draagt en Sidonias bril pootjes heeft.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 21 mei 2017, 15:58 
Bezoeker

>terwijl je het nieuwe album niet eens gelezen hebt.

Dat zei ik niet. Ik zei dat ik het zelf nog niet had.

>De opmerking over Jerom zijn berenvel slaat al helemaal als een tang op een varken. Jerom is al decennialang uit zijn berenvel.

Alsof ik dat niet weet. Hij heeft (had) dan ook al decennialang geen kledinggerelateerde kenmerken meer.

Ja mag vinden wat je wil maar dat ze nu eenvoudiger/sneller te tekenen zijn is gewoon een feit en dat brengt met zich mee dat verschillende mensen ze kunnen tekenen zonder dat het erg opvalt. Let wel, ik beweer niet dat dat de bedoeling is maar het heeft er wel alle schijn van. Dat ze er door de jaren heen anders uit zijn gaan zien is ook logisch maar dan hebben we het niet over veranderingen van de een op de andere dag maar een evolutie over een langere tijd.

De veranderingen waar jij het over hebt gaan over periodes dat bepaalde tekenaars er aan werkten, en ja, als er een andere tekenaar aan wordt gezet zie je dat uiteraard, zoals ook was te zien dat veel van de uitgaves buiten de reeks door iemand anders gedaan werden. Wat ik bedoel zijn meerdere mensen die tegelijk aan hetzelfde verhaal werken. En dan niet dat de een de achtergronden doet en de ander de tekst maar meerderen die de karakters tekenen. Dat kan alleen als die vrij simpel te tekenen zijn en dat zijn ze nu.

>Zelfs Geerts en Vandersteen zelf waren niet consistent. Zo hebben we al eens eerder een spillenpoten-periode gehad. Wiskes jurk is nooit exact dezelfde geweest, de baarden van Jerom en Barabas evenmin.

Helemaal waar, maar niet in hetzelfde verhaal, of in dit geval, in een periode van 3 weken of zo.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 21 mei 2017, 22:02 
Suske en Wiske fan

BobF schreef:

[...]
Ook de krulletjes in Sidonia's nek zijn veel makkelijker neer te zetten dan wat ze eerst had.
[...]

Hoewel de versimpeling meer consistentie zou moeten geven is dat nog niet gebleken.

[...]
Net als die dubbele rode band op haar jurk, het voegt niet echt iets toe.

[...]
Wat me ook niet slim lijkt is om Suske en Wiske een leeftijd te geven. Nu ze die wel hebben leggen ze zichzelf onnodige beperkingen op. Nu weet men b.v. dat ze leerplichtig zijn en ook een verjaardagsfeestje als thema zal nooit meer geloofwaardig worden.
[...]

De bril van Sidonia is ook wat geloofswaardiger geworden.

Je geeft hele goede punten. Was ook een flinke tekst. Heb er even een paar opmerkingen uitgehaald die ik ook wil belichten.

Over Sidonia's kapsel. Ik weet niet of je het ook is opgevallen, maar grappig genoeg is de enige keer dat Sidonia in het album krullen heeft, is in het aankondigingsplaatje. Het lijkt wel of ze in de rest van het album gewoon vergeten zijn om het kapsel te veranderen. Het is wel minder groot en opvallend als voorheen, maar het zijn niet echt te krullen die te zien zijn op de toren en het aankondigingsplaatje.

Consistentie is inderdaad soms lastig aan te houden lijkt wel. Even als voorbeeld Sidonia's bril. Die pootjes worden niet altijd getekend. Ik snap dat het niet altijd lukt om ze te tekenen, maar er zijn ook voorbeelden waarbij ze makkelijk getekend konden worden en niet waren getekend.

Die dubbele streep zag ik pas toen jij het aangaf. Was me totaal ontschoten eigenlijk.

Ik ben het inderdaad met je eens als het gaat om de 'gegeven' leeftijd. Nu is er ook min of meer bevestigd welke leeftijd ze hebben. Kan altijd nog gezegd worden dat de avonturen in de vakanties of weekenden gebeuren, maar dat is soms ook lastig als je kijkt naar de duur van het avontuur in een album. (Hoewel ik van dit avontuur zou zeggen dat het zich over enkele dagen afspeelt) Daarnaast krijg je natuurlijk ook weer redenen om wel avonturen te laten beginnen. (Kijk maar naar Halve Havelaar)

Ik blijf erbij dat ik de veranderingen minimaal vind, maar dit toch wel de dingen waren die me opvielen aan 'De Planeetvreter'.
Please don't feel offended, dit zijn voornamelijk mijn meningen en was niet de bedoeling om je aan te vallen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 22 mei 2017, 01:34 
Bezoeker

Ik nam voor het gemak aan dat Sidonia die krulletjes in de volgende albums wel zal hebben en dat dit album nog een beetje een rommeltje was vanwege de overgang. Als dat niet zo is is het helemaal slordig. Een verandering aankondigen met een voorbeeld (de toren) en die vervolgens niet doorvoeren.

Haar bril... als het een erg klein plaatje is kan zo'n detail gemist worden maar in een grotere plaat hoort die wel compleet te zijn. Of wel, of niet, maar niet soms. Dat staat slordig.

De school... tja, de halve havelaar was zoiets maar was er iemand die dat een geloofwaardig begin vond? Misschien gaat het nu vaker gebeuren en gaat het wennen maar dat zullen we wel zien.

Ik vind de veranderingen aan de karakters ook helemaal niet zo verschrikkelijk slecht. Niet dat ik het toejuich maar het had veel slechter uit kunnen vallen (zoals al eerder is bewezen). Het is de manier waarop het wordt doorgevoerd. Het lijkt wel alsof ze er zelf nog niet eens helemaal uit zijn van hoe het er uiteindelijk precies uit moet gaan zien.

Maar wie weet hebben ze alles in het volgende album wel op een rijtje staan en is dit rommeltje maar eenmalig vanwege de veranderingen.

edit: De veranderingen doen me ineens denken aan de poezelige poes. Is er iemand die weet waarom Wiske daar in het begin, en aan het eind, een blauw strikje heeft i.p.v. rood? Ik vroeg het me jaren geleden al af maar nooit een antwoord kunnen vinden. Het is i.i.g. een bewuste keuze geweest want het wisselt van kleur tijdens het omkleden.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 22 mei 2017, 22:06 
Bezoeker

esteban schreef:
En dan de rode reeks die nog steeds niet volledig met 'nieuwe' cover verschenen was in de eerste plaats ... Alweer een verzameling die velen gestart hebben en nu eeuwig onvolledig zal zijn. Het gaat het niet blijven lukken mensen te overhalen. Dit is wat mij betreft al op z'n gat gevallen alvorens het goed begonnen is.

heb mij speciaal geregistreerd om hier op te kunnen reageren met volmondig: JUIST!

ik ben nota bene 3 weken geleden mijn verzameling hertekende rode reeks gestart. heb daar voor een behoorlijk bedrag al een flink aantal van aangeschaft. die hele herdrukdiscussie is mij ontgaan en ik schrok mij dan ook kapot toen ik las dat de reeks niet afgemaakt gaat worden.

ik vind die vormgeving en nummering van die nieuwe classics reeks echt niet mooi, dat ga ik niet sparen en ik geloof ook niet dat ze afgemaakt zal worden. ik zal dan wel doorgaan met de hertekende reeks te complementeren en waar nodig aanvullen met originele covers. echt leuk is het zo niet meer :( uiteraard al laten weten aan de uitgeverij. als meer mensen dat nou doen.. wie weet.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 24 mei 2017, 07:36 
Suske en Wiske fan

rvounik schreef:
die hele herdrukdiscussie is mij ontgaan en ik schrok mij dan ook kapot toen ik las dat de reeks niet afgemaakt gaat worden.

Heb je dit ergens officieel gelezen of ook waren dit veronderstellingen van fans/verzamelaars? :-)

rvounik schreef:
uiteraard al laten weten aan de uitgeverij. als meer mensen dat nou doen.. wie weet.

Idem hier.. ik heb dit via mail gedaan, maar kreeg geen reactie terug.

Ben ook begonnen met ze mij aan te schaffen dus zit in hetzelfde schuitje als jij. Moet er nog 14 hebben (+48 die ee nog niet zijn)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 24 mei 2017, 14:09 
Forum voor de Fans fan

Citaat:
Heb je dit ergens officieel gelezen of ook waren dit veronderstellingen van fans/verzamelaars? :-)

Dat werd al bevestigd door mensen die rechtstreeks aan de bron zitten. ;)

rvounik schreef:
uiteraard al laten weten aan de uitgeverij. als meer mensen dat nou doen.. wie weet.

Bij elke verandering of dergelijke, stromen er boze mails in. Geen haan die daar naar kraait. Binnen een half jaar spreekt niemand er nog over. Dat is de realiteit. Net zoals de activiteit op dit forum opnieuw aanzienlijk zal dalen. De 'vernieuwing' zorgde voor een tijdelijke boost, dat was ook hun doel. Al hopen ze natuurlijk op een langdurige ...

Profiel  

Bericht Geplaatst: 29 mei 2017, 21:53 
Bezoeker

veranderingen zijn nog tot daar aan toe, maar dat deze reeks niet wordt afgemaakt is van de zotte. ik hoop dat ze tot inkeer komen. zo niet ga ik mijn verse verzameling van de hand doen en me hier niet meer aan wagen. niet dat ze daar van wakker zullen liggen, uiteraard.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 31 mei 2017, 01:04 
Bezoeker

Hallo,

Over het nieuwe formaat heb ik maar 1 woord over:
waarom?
Alle voorgaande boeken 1 formaat mooi naast elkaar, helaas
kan dat nu niet meer.
Ik verlang al heel lang terug naar de mooie oude en leuke verhalen van vroeger,
maar nu zoveel science fiction en zonder enige emotie geschreven troep haak ik na 55 jaar verzamelen af.
Schrijf dan 2 verhalen per jaar vanuit je hart in plaats van 6 waardeloze verhalen zonder een greintje
gevoel afgeraffelde onzin.
Groet,
Rob

Profiel  

Bericht Geplaatst: 04 jul 2017, 09:19 
Suske en Wiske Megafan

rvounik schreef:
esteban schreef:
En dan de rode reeks die nog steeds niet volledig met 'nieuwe' cover verschenen was in de eerste plaats ... Alweer een verzameling die velen gestart hebben en nu eeuwig onvolledig zal zijn. Het gaat het niet blijven lukken mensen te overhalen. Dit is wat mij betreft al op z'n gat gevallen alvorens het goed begonnen is.

heb mij speciaal geregistreerd om hier op te kunnen reageren met volmondig: JUIST!

ik ben nota bene 3 weken geleden mijn verzameling hertekende rode reeks gestart. heb daar voor een behoorlijk bedrag al een flink aantal van aangeschaft. die hele herdrukdiscussie is mij ontgaan en ik schrok mij dan ook kapot toen ik las dat de reeks niet afgemaakt gaat worden.

ik vind die vormgeving en nummering van die nieuwe classics reeks echt niet mooi, dat ga ik niet sparen en ik geloof ook niet dat ze afgemaakt zal worden. ik zal dan wel doorgaan met de hertekende reeks te complementeren en waar nodig aanvullen met originele covers. echt leuk is het zo niet meer :( uiteraard al laten weten aan de uitgeverij. als meer mensen dat nou doen.. wie weet.

Om eerlijk te zijn vind ik vele covers uit die hertekende reeks echt niet mooi. Vaak zijn personen/gezichten echt raar getekend (Sidonia (De Komieke Coco), Alwina (De Duistere Diamant)) om paar enkele voorbeelden te noemen. Er gaat niets boven de ORIGINELE covers!

Profiel  

Bericht Geplaatst: 20 nov 2017, 17:23 
Suske en Wiske Megafan

Ik ben toch eigenlijk best benieuwd naar de meningen NU over de vernieuwing.

Want er zijn toch al 4 albums verschenen in de nieuwe stijl. Hoe bevalt het nu?

Wat vindt men van het formaat, de tekeningen en de verhalen? Hoeveel verschil merken jullie?

Ik ben erg benieuwd naar de mening van anderen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 20 nov 2017, 18:39 
Suske en Wiske Megafan

De vernieuwingem van Suske en Wiske vond ik al vanaf De Planeetvreter eem schot in de roos. Er is meer gekeken naar afwerking en dat naajt me vrolijk. In de albums tussen 325 en 338 zag ik namelijk nogal afraffeling of zelfs slecht tekenwerk. Er zit nu veel meer detail in zowel verhaal als tekenwerk. De roee balk van de nieuwe covers vind ik helaas wel wat jammer want dat had dan van mij hetzelfde mogen blijven of iets meer naar het kenmerkelijke rood-oranje uit de albuns van vorige eeuw. Ook de achterkaft is jammer want daar had ik graag de samenvatting zoals we die kennen op gehad. Het keiharde nadeel aan de vernieuwing vind ik de reeksen er rondom. De Classic-reeks is een aardige reeks alleen zowel de prijs als de aandacht die ervoor gebruikt wordt vind ik de reeks niet geslaagd. Waarom ga je voor een album wat even opnieuw ingekleurd is €7,99 neerleggen. Dan zou ik de prijzen van de rode reeks naar €6,99 verhogen en de classicreeks ook naar 6,99 maken voor de balans. We zien tegenwoordig namelijk meer reeksen die voor hun albums 6,99 vragen, zeker de wat nieuwere reeksen. Slechte zet dus. Ook de nieuwe aangekodigde reeks "oude meesters" is voor mij nu al geen topper. Ik vraag me af waarom ze meesters hebben gepakt en niet wat meer historischere verhalen over oorlog en dagelijkse bezigheden. Jammer vind ik ook dat je hier ook weer 7,99 moet neerleggen, waardoor je voor één verhaal vandaag de dag ruim 25 euro weglegd om van alle opzichten ervan te kunnen genieten. Misschien denken jullie er anders over maar mijn mening is dat alleen de rode reeks vernieuwing mij erg deugd doet. De rest is voor mij poespas.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 20 nov 2017, 21:56 
Suske en Wiske kenner

Ik vind de verhalen zeker niet slechter dan voorheen, maar wat me vooral opvalt is dat het begin van de verhalen meestal 'met de deur in huis vallen' is. Daar waar het eigenlijk altijd wel met een huiselijk tafereeltje begon, en vervolgens nog enigszins opgebouwd werd, begint het nu eigenlijk al meteen op andere plekken waar ze zonder aanleiding met het één of ander al bezig zijn. Vind ik jammer.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 23 nov 2017, 16:26 
Suske en Wiske Megafan

Ik ben wel tevreden over de aanpassingen. Eigenlijk zijn de tekeningen niet veel aangepast, je herkent de figuren nog prima. De tekeningen blijven mooi, en nu worden ze steeds beter door de verdeling over de pagina's.

Ook het formaat van de albums stoort me niet, dit had ik wel verwacht. enige jammer zijn de vernieuwde letters op de covers.

Qua verhalen is er niets veranderd, dat vind ik een gemiste kans. Had de albums nu langer gemaakt, dat zou echt beter zijn voor de verhalen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 29 nov 2017, 19:45 
Suske en Wiske fan

De veranderde tekeningen vind ik geen probleem. Suske en Wiske zijn qua uiterlijk weer een beetje van deze tijd. De overdreven snor en de te overduidelijke domheid van Lambik vind ik daarentegen niet geslaagd en moeten ze snel mee stoppen.

Het formaat van de albums blijft voor mij het grote nadeel. Ik heb nu 4 albums horizontaal op een plank liggen omdat ze verticaal niet in m'n kast passen. Dus ik moet me kast aanpassen om in de toekomst door te sparen.
En wat doen ze met die extra ruimte op iedere pagina.... Plaatjes zijn nu als het ware 110% gezoomd ipv 100. Ik zie dus niks extra, ik heb alleen tot in lengte van jaren geen leesbril nodig om de tekst goed te kunnen lezen.

Ik vind het ook jammer we nu waarschijnlijk niet meer kortverhalen in de rode reeks krijgen uit de Troskompas reeks. Ik heb nog steeds niet alle verhalen uit die reeks gelezen en dat vind ik toch jammer, er zitten best veel leuke kortverhalen tussen de delen die ik wel heb. Er was dit jaar ook geen zomeractie in de kranten. Dat was de afgelopen 2 jaar ook een mooie gelegenheid om aan 4 extra kortverhalen te komen.

De reboot in de classic serie is niet aan me besteed. Nog meer herdrukken voor de hoofdprijs en op de cover van de eerste 4 delen staat nog de verkeerde handtekening van Vandersteen ook. Niet serieus te nemen.
Als ze de blauwe reeks uitgaven nou nog in originele uitvoering hadden opgenomen dan had ik die albums nog wel willen kopen, maar nu is het helemaal niet de moeite om daar je geld in te steken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Algemeen