Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Verhalen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 87. De vliegende aap
 Bericht Geplaatst: 24 apr 2006, 22:35 
DE Suske en Wiske freak!

Cover 002 Cover 065 Cover 087

Vertel hier wat je van dit album vindt of vertel eventueel wat leuke feitjes of weetjes!
Ik zal kijken of ik ook nog iets nuttigs zal kunnen toevoegen!

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 30 apr 2006, 17:04 
Admin

Er zijn een drietal dingen die me bij dit verhaal opvallen. Het eerste geldt ook voor de eerdere verhalen, namelijk de grote verschillen tussen de oude krantenuitgave en de hertekende albumuitgave. Misschien was het ook wel echt nodig, want soms zien de hoofdfiguren er zo anders uit dat ze bijna niet meer herkend kunnen worden. Een voorbeeld is Lambik in de vijfde strook van het verhaal, op het derde plaatje. Aan de andere kant is er toch ook wel een charme mee verloren gegaan door het verhaal te hertekenen.
Het tweede wat me opvalt aan dit verhaal is de opening. Lambik lig onderuit gezakt bij Tante Sidonia, net of hij er al jaren kind aan huis is. Toch was het pas in het verhaal ervoor dat Lambik voor het eerst verscheen. (De sprietatoom) Ook Wiske’s opmerking dat ze oud worden, omdat ze al twee weken geen avontuur meer hebben beleefd is wat vreemd. ‘De vliegende aap’ is pas het derde verhaal waarin Suske en Wiske samen avonturen beleven en hier lijkt het net of ze er al tientallen avonturen hebben op zitten.
Mijn derde punt gaat over een stuk logica. Net over de helft van het verhaal zegt Arthur tegen Banana, Suske en Wiske, dat ze zijn aangenomen meisje kunnen herkennen aan een vlek onder haar voetzool. Aan het einde van het verhaal blijkt dat Banana deze vlek heeft en dus dat zij het aangenomen meisje is van Arthur. Zou Banana zelf niet weten dat ze een vlek op haar voetzool heeft?

Dit alles neemt niet weg dat ik ‘de vliegende aap’ en leuk en vooral humorvol verhaal vindt. Vooral met Lambik, Arthur en Pudifar valt veel te lachen. Op de site Suske en Wiske op het WWW had ik al eens een recensie geschreven over dit verhaal en het cijfer 8 gegeven. In mijn waardering is niet veel veranderd, zodat omgezet naar sterren het er vier worden
:ster 4:

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 29 jun 2006, 18:04 
DE Suske en Wiske freak!

Mijn recensie;

Scenario:
Over het krantenverhaal uit 1946/1947:
Vergeleken met de voorgaande verhalen ('Op het eiland Amoras' en 'De Sprietatoom') is dit verhaal er een zonder al teveel zijwegen. Het voelt aan als een geheel, wellicht doordat het verhaal voortdurend verder gaat op de zoektocht naar Banana. Dit verhaal is beslist vantevoren op papier gezet; wellicht in korte aantekeningen.
Dit album is redelijk racistisch, maar dat is normaal als je het in het tijdsbeeld van toen zette. Ook het schieten van de tijger staat natuurlijk in contrast met 'De Rinoramp'.
Grappig is dat het jaloerse karakter van Wiske boven komt als Suske sjanst met Banana. Sidonia wordt dit keer met een prachtige smoes thuisgelaten.
Verwijzingen naar radioprogramma's, de rantsoenering, zwarte markt, mensenrecht en beschaving komen aan bod. Beschaving heeft nu een positievere zin in dit verhaal - of is dit om te laten zien hoe super onbeschaafd de negers zijn?

Tekeningen:
Het sfeervolle overheerst nog steeds in de tekeningen. Zo typisch is de manier waarop de mensen op hun stoelen worden afgebeeld; zo zitten ze er ook werkelijk op... meestal dan. Niet al teveel vooruitgang in de tekenstijl, maar het is al beter dan 'De sprietatoom'. Het hoofd van Lambik heeft nog geen vaste vorm aangenomen en weer varieert het aantal haren. Ook wisselt Suske per ongeluk van blouse midden in een scene. De consistentie is er nog niet geheel, maar toch een heerlijk verhaal om te lezen!

Over de albumversies zal ik tegen die tijd wat schrijven. Voor de kranteneditie een 9.

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 29 jun 2006, 19:47 
DE Suske en Wiske freak!

Leuke feitjes, die ik zo opmerkte tijdens het lezen;
(Wie kan er aanvullen?)

- De aankondiging toont Arthur als zijnde een aap! De eerste plaatjes dat je Arthur gedeeltelijk ziet heeft hij ook veel weg van een aap.
- Dongo staat natuurlijk voor Congo, destijds een kolonie van België.
- Iemand ooit gehoord van een Bangi-boom? Bangi is wel een locatie in Maleisië. Misschien een verzinsel?
- Het eerste zwarte blokje met de witte letter als begin van een tekst is een feit: pagina 10.
- Het aantal haren van Lambik varieert van minimaal 3 tot maximaal 9, en de snor van Lambik kittelt.
- De dame op straat loopt met dezelfde jurk als die van Wiske. Mode wellicht?
- Voor het oerwoud heeft Suske zijn jasje omgeruild voor een blouse, die hij gedurende het verhaal zal dragen, totdat hij per ongeluk toch weer in zijn jasje staat op pagina 43.
- Sidonie gaat voor het eerst niet mee vanwege het feit dat haar rug zo pijn doet dat ze haar armen niet meer kan bewegen om haar benen te verzorgen.
- In dit verhaal wordt Lambik voor de eerste keer (niet geheel) ingeslikt door een nijlpaard
- In dit verhaal wordt Arthur voor de eerste keer neergehaald (niet gewond, slechts een gat in zijn bolhoed)
- Lambik rookt pijp en denkt dat de hersenpan van een ezel ter hoogte van de kont zit.
- In dit verhaal is Wiske voor de eerste keer jaloers op Suske als hij een vriendinnetje heeft (Banana).
- Overzichtje met neger-namen:
* Zwarte mannekens (Wiske als ze een dorp naderen)
* Wilden (Lambik)
* zwart snuitje (Suske tegen Banana)
* zwart scharminkel (Wiske over Banana)
* Die domme negerkens (Lambik als de negers een fout maken)
* Zwartekop (Lambik tegen een neger)
* Negermeisje (Wiske over de dochter van Arthur)
* "Daar begint die nikker zowaar te swingen!... Hij is beschaafder dan ik dacht!" (Sidonia)

- De indruk wordt gewekt dat negers slordig schrijven en de grammatica niet kennen.
- De negers in het verhaal doen zich voor als ondergeschikt aan de blanken. Ook is Serpentos leider van een negerstam (omdat hij blank is?)
- Het verjagen van Banana door Serpentos zou gezien kunnen worden als een verwijzing naar de koningskwestie.
- Lambik denkt dat een zwarte schedel afkomstig moet zijn van een neger
- Het tijger schieten staat in contrast met het album 'De Rinoramp'.
- Het uitgraven van een zeldzame plant staat in contrast met het album 'Lilli Natal'.
- Aan het verhaal af te leiden waren Swing-Jazz en Bebop rond die tijd aardig populair. Ook waren er veel praatprogramma's.
- Strauss-muziek in combinatie met Oostende: In het verhaal speelt een straussorkest de walsen van Beueumen. (niet bestaand)
- 'Een ster valt uit den hemel' en 'waar is de tijger?' zijn enkele muziekteksten uit nummers die ik niet kan terugvinden :)
- Zazou is een modetrend en stijl geweest van vlak na de oorlog (http://en.wikipedia.org/wiki/Zazou). De Bibberbug (liedje waar Sidonie het over heeft) moet dus een bebop of swing-jazz stijl hebben gehad.
- De radioprogramma's in het verhaal:
* "Drama in het oerwoud" op tekst van T. Janssens (wederom een Janssens - zie Rikki en Wiske)
* "De rantsoenering der menseneterij in onze kolonie" op tekst van Mr. Lemans
* "'t uurtje voor de vrouw"

- Margarine was schaars en enkel via de zwarte markt te verkrijgen. Veel lekkerder dan de alternatieven van die tijd (rantsoenering).
- Wiske noemt zichzelf 'de wet' en haar vrienden 'het mensenrecht' en 'de beschaving'. Hieruit blijkt dat er al heel wat positiever naar de beschaving wordt gekeken.
- Enkele namen:
* Boumbala
* Jambaba's
* Serpentos (serpent = slang)
* Kanga (Kongo? Veel slangensoorten eindigen ook met een 'a')
* Banana (Banaan)
* Arthur
* Putifar
* Selderum Aeroplanis (Selderie en Aeroplain = vliegtuig)

- De tunnel die Banana groef heeft ze wel heel erg snel kunnen graven, maar zo gaat dat nu eenmaal in stripverhalen.
- Er is een verwijzing naar de bekende Tarzan-films
- Arthur houdt van Gueuze (bier) en Schiedam (jenever)
- Het adres van Arthur: Villa Arthur, Boom 1, tak G.
- Wiske heeft geen vertrouwen in Dakota's, misschien zijn ze destijds negatief in het nieuws geweest?
- De vleesetende plant, de Drosera, is een plant die werkelijk bestaat, maar eigenlijk alleen maar vliegjes en spinnen eet. In werkelijkheid is de plant ook kleiner.

Afbeelding

- Een soortgelijke helicopter als in het album heb ik niet kunnen vinden
- Enkele grappige - voor Nederlanders niet alledaagse - Vlaamse woorden: 'Rustinnekes' (plakplaatjes), 'Fitten' (de gaten waarop de plaatjes moeten) en 'Legumekens' (groenten).
- Wiske spreekt het lezerspubliek aan: 'Vrienden! Trouwe lezers en lezeressen is dat nu niet om er den moed bij te verliezen? (wanneer Lambik niet op een belangrijke vraag antwoord maar in slaap is gevallen)
- En jawel; Lambik is de eerste die Sidonie uitlokt tot een relatie, in plaats van andersom. Hij vraagt Sidonia om aan zijn hart te komen. Sidonie verklaart hem voor gek en vraagt of ze soms iets weg heeft van Greta Garbo (http://nl.wikipedia.org/wiki/Greta_Garbo), een film actrice.
- Lambik vraagt Arthur zijn hoed af te nemen. Arthur zou dit enkel doen voor de Brabançonne (Arthur zegt: 'Barbaçon'), het Belgische volkslied
- Arthur wil geen belastingbetaler worden en reist daarom niet mee af naar België.
- Wiske vind dat slechterikken zouden moeten werken in plaats van straf krijgen - hieruit blijkt het vergevingsgezinde element dat ook al te vinden was in 'Op het eiland Amoras'.
- "Leest de avonturen van Suske en Wiske" de eerste reclame voor de eigen strip. Op het einde leest Suske een album van de familie Snoek.

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 29 jun 2006, 20:26 
Suske en Wiske Megafan

puik werk

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 01 jul 2006, 19:26 
DE Suske en Wiske freak!

Ja, ik doe dit voornamelijk allemaal voor mezelf, maar ik zet het toch maar op het forum zodat mensen een eventuele aanvulling kunnen doen. Daar hoop ik dus op :)

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 02 jul 2006, 08:21 
Suske en Wiske Megafan

heb je dit voor alle verhalen gedaan? zeer veel werk is dat 8)

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 02 jul 2006, 19:10 
Die-hard fan

bam666 schreef:
heb je dit voor alle verhalen gedaan? zeer veel werk is dat 8)

Het is idd zeer veel werk, maar de dank ervoor is het al de moeite waard! :D

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 04 jul 2006, 00:11 
DE Suske en Wiske freak!

Heel leerzaam werk, dus ik doe het graag :) En de dank is mooi meegenomen inderdaad :)

Profiel  

Berichttitel: Re: 87. De vliegende aap
 Bericht Geplaatst: 01 apr 2015, 12:35 
Suske en Wiske Megafan

Wat ik me afvroeg: waarom heeft 'De vliegende aap' nummer 2 en 'De sprietatoom' nummer 3? Dit is toch opmerkelijk daar Lambik pas in album 3 verschijnt, maar toch reeds te zien is in album 2?
Deze nummering vind ik dus echt vreemd, ik vermoed dat beide verhalen ongeveer gelijktijdig zijn verschenen en om een of andere reden zijn omgewisseld wat betreft de nummering? Of betreft het een fout?

Profiel  

Bericht Geplaatst: 02 apr 2015, 16:30 
Suske en Wiske Megafan

Komt hiervan geen nieuwe voorkant?

Profiel  

Bericht Geplaatst: 02 apr 2015, 18:55 
Suske en Wiske Megafan

Svenneke schreef:
Komt hiervan geen nieuwe voorkant?

Jawel, die is er al sinds 2010.

Afbeelding

Zoals je kan zien, is de nieuwe cover vrij gelijk aan de originele tekening.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 02 apr 2015, 19:16 
Die-hard fan

Rikki-Erik vermeldde de Bibberbug!
Naar mijn mening bestaat de Bibberbug niet en Willy Vandersteen heeft dit afgeleid van een Dancecraze uit het Swing-tijdperk, nl. de Jitterbug!

http://en.wikipedia.org/wiki/Jitterbug

Een Dancecraze is een uit een rage geboren dansaard. Voorbeelden hiervoor zijn o.a. de Twist uit de beginjaren 60, de Bump midden jaren 70, de Macarena eind jaren 90 of meer recentelijk de Gangnamstyle van PSY uit het jaar 2012.

De Droseraplant is later een ophanger voor een tweeluik uit de Robert en Bertrand-reeks van Willy Vandersteen, nl. "Offers voor Drosera" I en II (Nr. 61 en 62 ).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Verhalen