Film-quiz 2: de zwakste schakel

Speel hier quizzen over diverse onderwerpen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ramon
Admin
Berichten: 6054
Lid geworden op: 28 jun 2002, 20:41
Locatie: Oegstgeest / Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Ramon » 08 jun 2006, 16:25

Als 't maar niet gewaardeerd gaat worden op vaststaande analysemethodes, want zoals je weet van onze vele discussies is de analyse zoals op de filmacademie niet de enige manier ;)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
dentom
Moderator
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 jul 2002, 19:19
Contacteer:

Bericht door dentom » 08 jun 2006, 17:18

nene,
alle antwoorden zijn gebasseerd op mijn eigen analyses gestaafd met interviews van de schrijvers en de regisseurs

Gebruikersavatar
bam666
Suske en Wiske Megafan
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 feb 2005, 17:49
Locatie: nieuwleusen(naast zwolle)

Bericht door bam666 » 08 jun 2006, 19:56

ik doe graag mee!
hoi allemaal

Gebruikersavatar
dentom
Moderator
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 jul 2002, 19:19
Contacteer:

Bericht door dentom » 08 jun 2006, 21:07

Ramon schreef:Als 't maar niet gewaardeerd gaat worden op vaststaande analysemethodes, want zoals je weet van onze vele discussies is de analyse zoals op de filmacademie niet de enige manier ;)


ow, toch even beter op antwoorden:
de analyses zijn wel gebasseerd op deze methode:

Code: Selecteer alles

Een eenvoudige en door vele analisten gehanteerde methode is die waarbij het onderzoek naar de samenstellende elementen van een film uiteenvalt in twee grote groepen. Het onderscheid tussen die groepen elementen is gebaseerd op de opsplitsing tussen inhoud en vorm.
Een film bestaat uit twee groepen elementen:

   1. Elementen die betrekking hebben op de inhoud (het wat - Het verhaal)
   2. Elementen die betrekking hebben op de vorm (het hoe - het beeld).

(komt rechstreeks uit m'n cursus)
aangezien mijn lievelingsdomein (en ook het makkelijkst) de inhoud is, zullen de vragen hebben tot dit subdomein.

Code: Selecteer alles

De basis van elke film is het idee.
Meestal vindt men dat idee terug in de pitch van de film, waarin op kernachtige wijze, in één zin of zegswijze, wordt uitgedrukt waarover het verhaal gaat. Daarin is ook het thema van de film terug te vinden.

Op basis van het idee of de ideeën wordt een verhaal geschreven.


aangezien bij niet elke film het verhaal hoofdzakelijk is en zodus ook herkenbaar, voorbeeld: de eerste films van Lumière zijn geen verhalen maar registraties (wat ik persoonlijk betwist want elke registratie vertelt een verhaal van de werkelijkheid) voor de volgende filmkwis heb ik dan ook 4 films uitgekozen die een klassieke cinematografische vertelling volgen. dit is de makkelijkst te analyseren vorm van vertellingen

een klassieke cinematografische vertelling heeft volgende kenmerken:
- is lineair verteld (heeft een begin, midden en einde)
- is chronologisch verteld
- heeft 1 hoofdpersonage

het begin (of eerste act) heeft als doel: het hoofdpersonage duidelijk te maken, de arena (waar en wanneer het zich afspeeld) en het dramatisch doel (wat is de reden van het hoofdpersonage om die acties te doen)

het midden (of de tweede act) bevat alle subplots: alle zijlijnen starten hierin en eindigen hierin. op een gegeven moment is er in elk verhaal een "turningpoint" of een "point of no return". dit is wanneer het hoofdpersonage onmogelijk nog terugkan en duidelijk wordt of hij al dan niet zijn hoofddoel zal bereiken.

het einde (of de derde act) start wanneer alle subplots zijn afgehandelt en het hoofdplot wordt afgehandeld (in typische actiefilms is hier het ultieme gevecht tussen de held en de schurk ;))

hou deze uitleg wat in gedachte wanneer je de films (her)bekijkt.

vragen kunnen dus zijn: "wie is het hoofdpersonage", "wat is de arena",
"wanneer begint de 2de act" etc.

Plaats reactie