Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Anders » Quizzen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 14 feb 2006, 23:30 
DE Suske en Wiske freak!

Suc6 Alain en Rach!

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 20 feb 2006, 00:05 
Die-hard fan

Ik had nooit gedacht, dat ik zo ver zou komen! :shock:
Rach, ik wens je veel succes. :wink:
Moge de betere van ons twee winnen. 8)

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 20 feb 2006, 08:47 
Admin

Alain en Rach, ik wil jullie allebei heel veel succes wensen met de laatste vragen voor de topografiequiz. Zoals eerder gezegd zijn het er 23 en zijn er 75 punten te behalen.
Hier zijn de vragen dan van de finaleronde:

1) Hieronder is een satellietfoto te zien met daarop tien letters bij een aantal west Afrikaanse landen. Daaronder zijn twee lijstjes te vinden met in alfabetische volgordes de tien landen en de tien hoofdsteden. De vraag mag duidelijk zijn: welk land hoort bij welke letter en welke hoofdstad hoort bij het land? (20 punten)

Afbeelding

Landen: Benin, Gambia, Ghana, Guinee, Guinee-Bissau, Ivoorkust, Liberia, Senegal, Sierra Leone, Togo
Steden: Accra, Banjul, Bissau, Conakry, Dakar, Freetown, Lomé, Monrovia, Porto Novo, Yamoussoukro

2) Wat zijn qua inwoneraantal de twee grootste steden van Ierland? (2 punten)
3) Wat zijn qua inwoneraantal de drie grootste steden van Tsjechië? (3 punten)
4) België en Nederland kennen een echt grensdorp, waarbij de grens dwars door huizen, tuinen en straten loopt. Het dorp ligt eigenlijk op Nederlands grondgebied (-Nassau), maar het Belgische deel (-Hertog) is verspreid over 22 enclaves in dit stukje Nederland. In twee van deze Belgische enclaves liggen ook weer 7 Nederlandse enclaves. Zoals te zien op het kaartje hieronder is het een lappendeken van Belgische en Nederlands grondgebied, maar hoe heet nu het dorp? (2 punten)

Afbeelding

5) In welke Duitse deelstaat grenst aan Nederland en heeft als hoofdstad Hannover? (2 punten)
6) Hoe heet de zuidelijke staat van Australië met Melbourne als hoofdstad? (2 punten)
7) Zover ik weet bestaat er slechts één vierlandenpunt in de wereld en wel in zuidelijk Afrika. Welke vier landen komen hier bij elkaar? (4 punten)
8 ) Aan welke zeven landen grenst Turkije? (7 punten)
9) Hoe heet het grootste eiland van Denemarken, waarop ook Kopenhagen ligt? (2 punten)
10) En hoe heet het grote schiereiland van Denemarken dat aan Duitsland grenst? (2 punten)
11) Welk land kent de laagste bevolkingsdichtheid? (1,6 inwoners per vierkante kilometer) (2 punten)
12) Welke van de drie Baltische staten heeft de meeste inwoners? (dus Estland, Letland of Litouwen) (2 punten)
13) Op de grens van welke twee landen ligt het Titicacameer? (2 punten)
14) Welke twee grote rivieren stromen door Irak en vormde de grenzen van het oude Mesopotamië? (2 punten)
15) Wat is de naam van het kanaal tussen Vlaardingen en Hoek van Holland, dat een kunstmatige uitweg is voor het water uit Maas en Rijn? (2 punten)
16) Wat is de naam van de hoogste berg van Zuid-Amerika? (2 punten)
17) Wat is de naam van het (hoog)gebergte dat hoofdzakelijk in Marokko ligt, maar doorloopt tot in Algerije en Tunesië (2 punten)
18 ) Nederland staat erom bekend dat een groot deel onder de zeespiegel ligt, maar er zijn meer gebieden die onder de zeespiegel liggen. Rond welk meer ligt het diepste punt (- 400 meter) op het landoppervlak van de aarde? (door het grote oppervlak wordt het een zee genoemd, zoals eerder bij een vraag over de Kaspische zee) (2 punten)
19) In welk land op aarde kan op één plaats de temperatuur het verst uiteen lopen van –68 graden Celsius tot +37 graden Celsius (verschil van 105 graden)? (2 punten)
20) In welk land ligt de grootste grot(kamer)? (ruwweg 700 bij 300 meter groot en 70 meter hoog) (2 punten)
21) In welk land bevindt zich het langste rechte stuk spoorlijn ter wereld? (478 kilometer) (2 punten)
22) Wat is de naam van het Russische museum dat tot de grootste ter wereld behoort en één van de omvangrijkste cultuur-historische collecties bevaten en in welke kuststad staat dit museum? (naam museum en naam stad ieder 1 punt)
23) Wat is de naam van de berg in South Dakota, Verenigde Staten, waarin de hoofden van vier presidenten zijn uitgehouwen en om welke presidenten gaat het? (naam van de berg en iedere president 1 punt = totaal 5 punten)

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 25 feb 2006, 13:31 
Admin

Alain, van harte gefeliciteerd. :D Jij bent de winnaar geworden van de topografiequiz met 61/75 punten. Misschien lag het al een klein beetje voor de hand, want ook de laatste ronden was je iedere keer de sterkste. Heel goed vond ik het dat je in de laatste drie ronden iedere keer de eerste vraag (landen/hoofdsteden) helemaal goed hebt beantwoord. Ik beken dat ik deze zelf niet altijd zou hebben geweten en daarom denk ik dat jij toch wel de grootste topografiekenner op dit forum bent.

Rach, ook jou wil ik van harte felicteren met je tweede plaats. :kus: 49 op 75 is zeker niet slecht; bijna twee derde van het aantal te behalen punten en de vragen waren zeker niet de makkelijkste. Een prestatie waar je trots op kunt zijn.

Nog even de antwoorden van de finaleronde:

1) Hieronder is een satellietfoto te zien met daarop tien letters bij een aantal west Afrikaanse landen. Daaronder zijn twee lijstjes te vinden met in alfabetische volgordes de tien landen en de tien hoofdsteden. De vraag mag duidelijk zijn: welk land hoort bij welke letter en welke hoofdstad hoort bij het land? (20 punten)
A - Senegal - Dakar
B - Gambia - Banjul
C - Guinee-Bissau - Bissau
D - Guinee - Conakry
E - Sierra Leone - Freetown
F - Liberia - Monrovia
G - Ivoorkust - Yamoussoukro
H - Ghana - Accra
I - Togo - Lomé
J - Benin - Porto Novo

2) Wat zijn qua inwoneraantal de twee grootste steden van Ierland? (2 punten)
Dublin en Cork
3) Wat zijn qua inwoneraantal de drie grootste steden van Tsjechië? (3 punten)
Praag, Brno en Ostrava
4) België en Nederland kennen een echt grensdorp, waarbij de grens dwars door huizen, tuinen en straten loopt. Het dorp ligt eigenlijk op Nederlands grondgebied (-Nassau), maar het Belgische deel (-Hertog) is verspreid over 22 enclaves in dit stukje Nederland. In twee van deze Belgische enclaves liggen ook weer 7 Nederlandse enclaves. Zoals te zien op het kaartje hieronder is het een lappendeken van Belgische en Nederlands grondgebied, maar hoe heet nu het dorp? (2 punten)
Baarle
5) In welke Duitse deelstaat grenst aan Nederland en heeft als hoofdstad Hannover? (2 punten)
Nedersaksen
6) Hoe heet de zuidelijke staat van Australië met Melbourne als hoofdstad? (2 punten)
Victoria
7) Zover ik weet bestaat er slechts één vierlandenpunt in de wereld en wel in zuidelijk Afrika. Welke vier landen komen hier bij elkaar? (4 punten)
Botswana, Namibië, Zambia en Zimbabwe
8 ) Aan welke zeven landen grenst Turkije? (7 punten)
Griekenland, Bulgarije, Georgië, Armenië, Iran, Irak en Syrië
9) Hoe heet het grootste eiland van Denemarken, waarop ook Kopenhagen ligt? (2 punten)
Seeland (of Sjaelland)
10) En hoe heet het grote schiereiland van Denemarken dat aan Duitsland grenst? (2 punten)
Jutland
11) Welk land kent de laagste bevolkingsdichtheid? (1,6 inwoners per vierkante kilometer) (2 punten)
Mongolië
12) Welke van de drie Baltische staten heeft de meeste inwoners? (dus Estland, Letland of Litouwen) (2 punten)
Litouwen, met 3,6 miljoen inwoners; Estland heeft er 1,3 miljoen en Letland 2,3 miljoen inwoners
13) Op de grens van welke twee landen ligt het Titicacameer? (2 punten)
Bolivia en Peru
14) Welke twee grote rivieren stromen door Irak en vormde de grenzen van het oude Mesopotamië? (2 punten)
Eufraat en de Tigris
15) Wat is de naam van het kanaal tussen Vlaardingen en Hoek van Holland, dat een kunstmatige uitweg is voor het water uit Maas en Rijn? (2 punten)
Nieuwe Waterweg
16) Wat is de naam van de hoogste berg van Zuid-Amerika? (2 punten)
Aconcagua
17) Wat is de naam van het (hoog)gebergte dat hoofdzakelijk in Marokko ligt, maar doorloopt tot in Algerije en Tunesië (2 punten)
Atlas
18 ) Nederland staat erom bekend dat een groot deel onder de zeespiegel ligt, maar er zijn meer gebieden die onder de zeespiegel liggen. Rond welk meer ligt het diepste punt (- 400 meter) op het landoppervlak van de aarde? (door het grote oppervlak wordt het een zee genoemd, zoals eerder bij een vraag over de Kaspische zee) (2 punten)
De dode zee
19) In welk land op aarde kan op één plaats de temperatuur het verst uiteen lopen van –68 graden Celsius tot +37 graden Celsius (verschil van 105 graden)? (2 punten)
In Rusland, in Verkhoyansk
20) In welk land ligt de grootste grot(kamer)? (ruwweg 700 bij 300 meter groot en 70 meter hoog) (2 punten)
Maleisië, de Sarawak-kamer
21) In welk land bevindt zich het langste rechte stuk spoorlijn ter wereld? (478 kilometer) (2 punten)
Australië, over de Nullarbor vlakte
22) Wat is de naam van het Russische museum dat tot de grootste ter wereld behoort en één van de omvangrijkste cultuur-historische collecties bevaten en in welke kuststad staat dit museum? (naam museum en naam stad ieder 1 punt)
Het Hermitagemuseum in St. Petersburg
23) Wat is de naam van de berg in South Dakota, Verenigde Staten, waarin de hoofden van vier presidenten zijn uitgehouwen en om welke presidenten gaat het? (naam van de berg en iedere president 1 punt = totaal 5 punten)
Mount Rushmore, met de presidenten George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln

Dat was het dan. Ik wil iedereen nog bedanken die heeft meegedaan. Hoewel deze quiz uit een half-serieuze opmerking is geboren heb ik er met plezier aan meegewerkt en ik hoop dat ook jullie het leuk vonden. In mijn enthousiasme heb ik een aantal avonden gewerkt aan het verzinnen van vragen, zodat er een mogelijkheid is om nog eens topografiequiz te houden. Maar voor de aardigheid kunnen we hier beter mee wachten tot volgend jaar, denk ik. Even pauze :P

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 25 feb 2006, 15:54 
Suske en Wiske kenner

Alain, erg gefeliciteerd met de eerste plaats :D
Ik ben allang blij (en verrast) dat ik alsnog tweede ben geworden. Heel veel antwoorden die ik heb gegeven heb ik ook gegokt.
Antoon jij bedankt voor de quiz, hij was erg leuk om te maken!

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 25 feb 2006, 19:55 
Suske en Wiske kenner

Gefeliciteerd Alain

Rach jij ook gefeliciteerd met de tweede plaats je krijgt van mij zilvere plak :lol:

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 26 feb 2006, 14:53 
Die-hard fan

:shock:

Een paar dagen lang geen internet en dan kom ik op het forum en merk, dat ik de topografiekwis gewonnen heb, waarvan ik eerlijk gezegd niet van uit gegaan ben.
Rach, van harte met je tweede plaats :kus:
En last but not least, Antoon, bedankt voor deze quiz. :D
...Enne ik heb nog nooit zoveel geraden en gegokt als hier bij deze quiz. 8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Forumoverzicht » Anders » Quizzen