Muziek-quiz 2: de zwakste schakel

Speel hier quizzen over diverse onderwerpen!
Plaats reactie
Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 06 apr 2007, 12:37

De antwoorden van Hans heb ik, nu nog die van Joepie. :D :twisted:
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

Hans
Forum voor de Fans fan
Contacteer:

Bericht door Hans » 06 apr 2007, 13:35

Nosferatu schreef:De antwoorden van Hans heb ik, nu nog die van Joepie. :D :twisted:

Joep is al wat ouder, vergeet dat niet. Hij heeft gewoon wat langer de tijd nodig om na te denken. Dat neem ik hem helemaal niet kwalijk hoor :wink:
eerlijk is eerlijk en dat is dus niet oneerlijk!

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 06 apr 2007, 18:03

Hans schreef:
Nosferatu schreef:De antwoorden van Hans heb ik, nu nog die van Joepie. :D :twisted:

Joep is al wat ouder, vergeet dat niet. Hij heeft gewoon wat langer de tijd nodig om na te denken. Dat neem ik hem helemaal niet kwalijk hoor :wink:

:lol: :lol: :lol: :wink:

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 07 apr 2007, 17:43

Zo, de antwoorden van Joepie heb ik nu ook! :D

Op het eerste zicht lijkt het een nek aan nek-race tussen de twee aan het worden. 8)
Morgen tussen familie en bezoek zal ik het nakijken! :wink:

Verder wens ik iedereen een relaxed en zonnig Pasen!

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 10 apr 2007, 20:57

Sorry, ik heb gisteren en ook nu het niet gehaald, maar ik denk, dat ik morgen de uitslag kann bekend geven. 8)
Hans, Joepie bij deze sorry! :oops:

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 10 apr 2007, 21:49

Nosferatu schreef:Marco Borsato? :shock: :?

Wat heeft die kwal met mijn muziekquiz te doen? :shock:

Sorry, die vent kan zingen, dat weet ik, maar voor de rest... :?:

Haha, nu heb je ruzie met Esther ;) :P

geintje natuurlijk 8)

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 10 apr 2007, 22:17

Rikki - Erik schreef:
Nosferatu schreef:Marco Borsato? :shock: :?

Wat heeft die kwal met mijn muziekquiz te doen? :shock:

Sorry, die vent kan zingen, dat weet ik, maar voor de rest... :?:

Haha, nu heb je ruzie met Esther ;) :P

geintje natuurlijk 8)

Is dat zo? :o

Nu, dat is mijn mening, ...hij kan zingen !!! :D Zonder twijfel!!!
Mmmh, maar toch. Zijn teksten en arrangements zijn zowat van kitschig! :? :? :? :wink:

dentom
Moderator
Contacteer:

Bericht door dentom » 11 apr 2007, 01:14

Nosferatu schreef: Zijn teksten en arrangements zijn zowat van kitschig! :? :? :? :wink:

I hear you there, mate :wink:

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 11 apr 2007, 10:06

Haha, ik ben het zeker met je eens, maar Esther is een groot fan van Marco ;)

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 13 apr 2007, 16:41

Zo, het weekend is er! 8)
Dan kan ik aan de uitslag beginnen.
Ja, ik weet, al weer later als ik wilde! Sorry! :?

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 14 apr 2007, 17:38

Beste medeforummers!

De winnaar van de tweede editie van de muziekquiz ga ik nu bekend maken!!! :D :wink:

- Joepie 17 van 33 punten.
- Hans 15,5 van 33 punten.

DAARMEE IS HET DUIDELIJK, DAT JOEPIE DE WINNAAR IS!!!!! :toast:

Hans heeft een eervolle tweede plaats gehaald! 8)

Bij de vragen 15 en 21 heb ik Joepie een halve punt gegeven, omdat hij de vraag niet geheel fout beantwoord heeft. Hetzelfde heb ik ook bij Hans gedaan met de antwoorden op de vragen 18, 21 en 22.

Mijn complimenten aan jullie twee. Vooral deze finale ronde had het in zich en jullie twee hebben zich dapper gehouden, maar tevens hebben jullie ook bewezen, dat muziek, eender van wie, uit welk land of welk tijdperk, universeel is en ook als zodoende betracht moet worden. :wink:

Onderstaand lezen jullie de juiste aantwoorden op mijn vragen :

1. Volgens velen begint de rockmuziekgescheiedenis in het jaar 1955 met de song „Rock around the Clock“. Welke zanger zong dit lied en hoe heette zijn band?

( 2 punten )

Antwoord : Bill Haley & his Comets

2. Nog géén drie jaar later had deze zanger met zijn band nauwelijks nog succes in de VS en ze zochten hun heil in „good old Europe“, waar ze nog volle zalen haalden!
Wie van jullie twee kan me de reden noemen, waarom de zanger en zijn band in de VS steeds minder succes hadden?

( 1 punt )

Antwoord :

Net zo als nu worden oudere rocksterren, zover ze niet onverwisselbaar in hun „Sound“ ( Eric Clapton, The Rolling Stones, Take That e.a. ) zijn, overboord gegooid. Dat was ook al in de jaren 50 zo. Bill Haley was al over de 30 en Elvis Presley, Chuck Berry, Eddy
Cochran, Buddy Holly e.a. niet! Zo zag Bill haley zijn ster zinken en zag zijn uitvlucht in Europa, waar hij nog als een ster gehandeld werd!

3. In welk jaar begon Elvis Presley zijn ongelooflijke carriëre met de bluesrocknummer „That´s allright, my Mama“?

a. 1954
b. 1955
c. 1956
d. 1957

( 1 punt )

Antwoord :

a. 1954

4. Kunnen jullie me ook verraden in welk studio hij zijn eerste regionale hits, zoals „Blue Moon of Kentucky“ en „Mystery Train“ opnam?

( 1 punt )

Antwoord :

De Sun-Records in Memphis Tennessee

5. Met welke hit werd hij in de gehele VS en in het buitenland bekend?

a. „Hound Dog“
b. „One Night“
c. „Blue Suede Shoes“
d. „Heartbreak Hotel“

( 1 punt )

Antwoord :

d. „Heartbreak Hotel“ in januari 1956.
„Hound Dog“ en „Blue Suede Shoes“ volgde later!

6. Deze hit had ook als gevolg, dat rockmuziek steeds meer en meer zich etableerde als een seriueze muziekvorm, ondanks alle weerstand der ouders en religieuze en politieke groeperingen.
Dit kwam door verscheidene optredens in tv-shows. Op den duur werd Elvis alleen nog maar van zijn buik opwaart gefilmd tijdens deze shows en hij moest verantwoording leggen tegenover een landelijk bekende christelijke priester, dat zijn muziek niet zou bijdragen aan zedelijk verval!
Hij moest daarbij aan de man iets beloven!

Weten jullie wat?

a. Hij mocht zijn rechterpink niet bewegen tijdens het concert!
b. Hij mocht géén groupies hebben.
c. Hij mocht niet meer in het openbaar benzine tanken bij een pompstation.
d. Bij een concert in de zuidelijke staten mocht hij niet meer zijn bekken bewegen.

( 1 punt )

Antwoord :

d. Bij een concert in de zuidelijke staten mocht hij zijn bekken niet meer bewegen.

7. Elvis was voor wat daarna kwam het ábsolute voorbeeld!!! Hij kon zich bewegen en hij kon ook zingen! Dit was niet alléén voor blanken een voorbeeld, maar ook voor de zwarte bevolking! Zij zagen zich erin bevestigd, dat hun muziek universeel was!
Chuck Berry, die met Elvis zijn muzikale carriëre begon, profiteerde hiervan!
Hits als „Maybelline“ ( 1955 ), „Roll over Beethoven“ ( 1956 ), „You can´t catch me“ ( 1956 ), „Rock and Roll Music“ ( 1957 ), „Johnny B Goode“ ( 1958 ) en „Memphis Tennessee“ ( 1959 ) waren zijn grootste successen in die tijd, maar toch begin hij één fout, net zoals zijn muzikale maat en concurrent Jerry Lee Lewis!
Chuck Berry deed iets anders, waarmee zijn carriëre eindigde voor een tijd!

Kunnen jullie me zeggen wat dat was?

( 1 Punt )

Antwoord : Begin jaren 60 bracht Berry een minderjarig meisje over de grens van de ene staat naar de andere staat in de VS. Hij werd hierop gearresteerd en schuldig bevonden voor het bevorderen van de prostitutie en moest voor drie jaar de cel in. Wegens goed gedrag kon hij er al na twee jaar uit.

8. Éèn synonym voor het muzikale gebeuren einde jaren 50 was óók de Texaan Charles Hardin Holley!

Wie bedoel ik daarmee!

( 1 punt )

Antwoord : Buddy Holly

9. Deze Texaan had in Nederland onverwacht in 1978 voor zijn nabestaanden één hit in de Nederlandse hitparade met :

a. „Well allright“
b. „Bo Diddley“
c. „Brown Eyed Handsome Man“
d. „Every Day“

( 1 Punt )

c. „Brown Eyed Handsome Man“

10. In 1987 kwam de film „La Bamba“ in de bioscopen en werd wereldwijd één nr.1-hit!
Op de soundtrack van deze film werd de song „La Bamba“ vertolkt door de band Los Lobos.
... Maar door wie werd deze song in 1958 gezongen en wereldwijd een hit?

( 1 punt )

Antwoord : Ritchie Valens

11. In de film „La Bamba“ bracht ook de zanger en tevens gitarist Bryan Setzer van de groep „The Straycats“ de song „Summertime Blues“!
Welke beroemde rock-a-billy zanger vertolkte Bryan Setzer hier in deze film!

( 1 Punt )

Antwoord : Eddy Cochran

12. Eind jaren 50 begon het gitaarspel van de rock ´n rollers te verruwen en de surfrock ontstond!
Surfrock!
Jonge mannen, die alleen maar aandacht hadden voor voor surfen en beachparties!
Het gitaarspel werd ruwer en groepen als The Ventures, Dick Dale en The Belairs waren richtingwijzend, maar ook Link Wray!
Zijn gitaarspel beïnvloedde zelfs punk- en heavy metal-bands!

Welk was zijn eerste hit?

a. „Rumble“
b. „Peter Gunn-Theme“
c. „Rawhide“

( 1 Punt )

Antwoord : a. „Rumble“

13. In 1977 had Link Wray samen met de zanger Robert Gordon wereldwijd weer een hit en dat met :

a. „Rock ´n Roll is here te stay“
b. „Greased Lightning“
c. „Summer Nights“
d. „Tears on my Pillow“
e. „Red Hot“

( 1 Punt )

Antwoord : e. „Red Hot“

14. Jerry Lee Lewis werd in 1956 bekend en had als bijnaam : ?

( 1 Punt )

Antwoord : Het was niet de giller, maar The Killer!

15. In 1957 waren concerten anders als nu! Diverse artiesten traden samen op en speelden maar drie á vier songs. Zo ook met Jerry Lee Lewis en Chuck Berry!
Chuck Berry was degene met de meest verkochte platen en mocht zodoende als allerlààtste optreden .Lewis kon dit niet verkroppen, want op het moment was hij degene, die meer platen verkocht!
Allan Freed, de organisator, liet dit niet doorgaan en Lewis moest vóór Berry optreden!
Dit zou Berry bitter berouwen!!!! Waarom?

( 1 Punt )

Antwoord : Lewis zweepte het publiek zodanig op met zijn wilde pianosound en als toetje stak hij tijdens de zogemaamde „instrumental break“ zijn piano in de fik!!!
Daarna was het publiek niet meer te houden en de politie moest ingrijpen.
Begrijpelijkerwijze wilde Berry daarna niet meer optreden, want dat kon hij niet meer toppen!

16. In het jaar 1989 brachten The Straycats een CD met name „Blast Off“ uit en daar staat een song op met name „Gene and Eddie“!
Deze song is een ode aan twee overbekende Rockhelden uit de einde jaren 50!
Welke zijn deze?

( 2 Punten )

Antwoord : Gene Vincent en Eddy Cochran

17. Begin jaren 80 had de zanger Shakin´ Stevens diverse hits als „This Ole House“, „Green Door“, „Marie, Marie“ en „You drive me crazy“.
Leven deed zijn muziek niet alleen door zijn uiterlijk en het gitaarspel van zijn studiomuzikant, maar ook vooral door zijn performance!
Bij wie keek hij zijn showperformance af?

( 1 Punt )

Antwoord : Elvis Presley

18 De vergeten vraag!!!!

Jerry Lee Lewis bracht in 2006 de cd „Last Man Standing“ uit. Ik vroeg naar uitleg over deze titel!

Antwoord : Lewis begon zijn carriëre bij Sun-Records, net zoals Elvis Presley, Carl Perkins en Johnny Cash. Alle vier samen waren zij het omineuze „Million Dollar Quartet“! Van dit quartet is hij nog maar de enige overlevende, daarom „Last Man Standing“!!!

19. Èèn van Frank Sinatra´s grootste hits was „My Way“.
Ook Elvis Presley en zelfs de punk-icoon Sid Vicious ( Sex Pistols ) coverde dit lied met succes.
Dit lied was echter niet van hun, maar van Paul Anka!

Welke van onderstaande hits zijn ook van Paul Anka :

a. „Diana“
b. „Put your Head on my Shoulder“
c. „Green green Grass off Home“
d. „There goes my Everything“
e. „Eso Beso ( That Kiss! )
f. „Release me“

( 3 Punten )

Antwoord : a. „Diana“, b. „Put your Head on my Shoulder“ en e. „Eso Beso ( That Kiss! )
Die andere titels zijn gezongen worden door o.a. Engelbert Humperdinck, Tom Jones en Elvis Presley.

20. Zwarte artiesten genoten in de tweede helft van de jaren 50 door de rock and roll ook bekendheid, waaronder Little Richard, Fats Domino, Jacky Wilson en de boven al genoemde Chuck Berry.
Toch was het niet in iedere staat van de VS voor zwarte artiesten geoorloofd samen met blanke artiesten op te treden, zoals toen in Texas in 1957!
Rock and roll was voor de meeste verantwoordelijke organisatoren van concerten één en al hetzelfde !
Al deze lawaaierige muziek werd door hen over een kam gescheerd en zwarten waren degene die het speelden! Plots vond zich een blanke rock and roll-artiest met zijn begeleidingsband tussen alleen maar zwarte artiesten! Weet iemand van jullie twee wie dat was?

( 1 Punt )

Antwoord : Dit lot trof Buddy Holly met zijn band The Crickets, maar ondanks hij de enige blanke was, speelde hij zijn songs voor het zwarte publiek en werd beloond met daverend applaus.
Achteraf gezien werd zo wel duidelijk, dat de scheiding tussen blanke en zwarte muziek einde jaren 50 erg dun geworden was. Tien jaar later zag de situatie er weer heel anders uit door de ontwikkeling van de Soul en deze muziekvorm werd gedonineerd door zwarte bands en artiesten.

21. Jerry Lee Lewis had in 1957 een enorm grote hit met de song „Great Balls of Fire“. Van origine een zwarte song uit de begin jaren 50, die alleen maar tijdens ( uitbundige ) feesten gespeeld, werd het door Lewis een wereldwijde hit, maar tevens een groot schandaal! Waarom?

( 1 Punt )

Antwoord : ZIE VRAAG 22!

22. Lewis had het sowieso met schandalen! Het voortijdige einde van zijn carriëre hebben we al besproken in een van de vorige rondes. De andere was „Great Balls of Fire“, maar ook „A whole lotta shakin´ going on“ uit 1956 was verguisd door moralistische radio-dj´s, religieuze groeperingen en verstoorde ouders! Waarom?

( 1 Punt )

Antwoord : „Great Balls of Fire“ was volgens bovengenoemde groeperingen niets anders als „grote kloten vol vuur“!!! ( alvast mijn excuses voor het gebruik van deze onwelvoeglijke naamwoorden ) en „Whole lotta shakin´ going on“ was niets anders als een opvordering voor het laten rollen van vrouwelijke borsten tijdens het dansen!

23. Toen de rock ´n roll einde jaren 50 géén voorbijgaand verschijnsel bleek te zijn ( Elvis Presley was óók hier weer het voorbeeld. ), was Hollywood begerig diverse Rock ´n roll-sterren filmrollen aan te bieden! Zij hoopten natuurlijk door de klinkende namen de jeugd in filmen te krijgen, die normaal géén hond zien wilden!

Enkele van deze Rock ´n roll-sterren waren o.a. :

a. Frankie Laine
b. Bobby Darin
c. Pat Boone
d. Paul Anka
e. Johnny Burnette
f. Ricky Nelson

Antwoord : b. Bobby Darin, c. Pat Boone, d. Paul Anka en f. Ricky Nelson hadden einde jaren 50 / begin jaren 60 naast hun zangcarriëre ook succes in Hollywood.

24. Laten we het nu hebben over Elvis en zijn invloed op Europa einde jaren 50!!!

Was er in Frankrijk een zekere Johnny Holliday, in Groot-Brittanië Cliff Richard en in West-Duitsland de iets ruigere versie Ted Herold en de softere Peter Kraus van Elvis te verkennen, zo was er ook in Nederland iemand, die met een rock and roll-nummer van zich spreken liet en daarmee een evergreen landde! Wie was dat en met welk lied?

( 2 Punten )

Antwoord : Dat was Peter Koelewijn met zijn hit „Kom van dat Dak af.“

In het geheel 33 punten haalbaar.
Laatst gewijzigd door Nosferatu op 14 apr 2007, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Forum voor de Fans fan
Contacteer:

Bericht door Hans » 14 apr 2007, 22:29

Van harte Joep!
Je hebt meer dan verdiend gewonnen.

Ik wil ook mijn bewondering uitspreken over het samenstellen van de kwis door Alain. Het was een leuke, mooie, leerzame en moeilijke muziekkwis.

Alain bedankt!

* en nu ga ik verder met uithuilen *
eerlijk is eerlijk en dat is dus niet oneerlijk!

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 14 apr 2007, 22:49

Hans schreef:* en nu ga ik verder met uithuilen *

Waarom? :o
Je bent tweede geworden en dat is ook een prestatie! :wink:

After all, it´s just a game! :D

dentom
Moderator
Contacteer:

Bericht door dentom » 15 apr 2007, 02:40

it seems that sarcasm is a strange language to alain ;)

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 15 apr 2007, 10:05

Joep, van harte gefeliciteerd met je overwinning.
Ik heb de afgelopen weken de laatste ronden gevolgd en het viel me op hoe dicht het aantal punten iedere keer bij elkaar lag. Daar om wil ik ook Hans feliciteren met zijn tweede plaats; hij heeft toch ook een aantal ronden gewonnen. Robert en Ramon wil ik nog feliciteren met hun derde en vierde plaats; ik heb erg genoten van de strijd om het brons.
Tot slot nog een applausje voor Alain, voor het bedenken van al die muziekvragen en vaak ook extra vragen. Door al die extra ronden heeft deze quiz meer als een half jaar geduurd en ik zou me zo kunnen voorstellen dat Alain er af en toe een beetje moe van werd. Dat laatste heeft hij trouwens niet laten blijken, chapeau :P

Plaats reactie