Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Anders » Quizzen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Bericht Geplaatst: 18 apr 2009, 15:46 
Admin

Ben heeft aangegeven na het weekend zijn antwoorden naar mij te sturen. Ik zal dan proberen maandag of dinsdag de uitslag bekend te maken. :)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 25 apr 2009, 13:12 
Admin

Spijtig genoeg heb ik van Ben niets meer gehoord en het lijkt me niet eerlijk tegenover de anderen om nog langer te wachten. Daarom is Ben deze ronde de zwakste schakel.

De antwoorden op de vragen:

1) Hieronder is een satellietfoto te zien met daarop tien letters bij een aantal staten in het zuidoosten van de VS. Daaronder zijn twee lijstjes te vinden met in alfabetische volgorde de namen van de tien staten en de tien hoofdsteden. De vraag mag duidelijk zijn: welk staat hoort bij welke letter en welke hoofdstad hoort bij die staat? (20 punten)
A - Maine - Augusta
B - New Hampshire – Concord
C - Vermont - Montpelier
D - Massachusetts - Boston
E - Rhode Island – Providence
F - Connecticut – Hartford
G - New York - Albany
H - Pennsylvania – Harrisburg
I – New Jersey – Trenton
J – Delaware – Dover

2) In welk land ligt de stad Recife? (2 punten)
Brazilië
3) In welk land ligt de stad Chemnitz? (2 punten)
Duitsland
4) In welk land ligt de stad Yokohama? (2 punten)
Japan
5) Hoe heet de zuidelijke Nederlandse landstreek rond Breda, genoemd naar de titel die de heer van een “hoge heerlijkheid” kreeg? (2 punten)
Baronie
6) Aan welke vier landen grenst Tsjechië? (4 punten)
Duitsland, Polen, Oostenrijk en Slowakije
7) Hieronder zijn vier vlaggen te zien (A, B, C en D) die horen bij een land (Argentinië, El Salvador, Guatemala en San Marino). De vraag zal duidelijk zijn: vind de juiste combinaties. (4 punten)
A – San Marino (127)
B – Guatemala (057)
C – El Salvador (045)
D – Argentinië (006)
(Michiel heeft me erop gewezen dat niet alleen de vlag van Argentinië, maar ook die andere landen een klein wapen/symbool is te vinden. Het probleem is dat verschillende versies door elkaar worden gebruikt, vaak komen de vlaggen zowel met als zonder wapen/symbool voor. Voor de volgende ronde zal ik hier extra op letten)

8 ) Welk land had omstreeks juli 2008 meer inwoners: Bulgarije of Griekenland? (2 punten)
Griekenland, want deze had 10,7 miljoen inwoners en Bulgarije 7,3 miljoen
9) Hoe heet de zee ten noorden van Noorwegen en Rusland, genoemd naar een Nederlandse ontdekkingsreiziger? (2 punten)
Barentszzee
10) Aan welke rivier ligt de Duitse hoofdstad Berlijn? (2 punten)
Spree
11) Hoe heet het gebergte in het zuidoosten van Spanje met toppen boven de 3000 meter en waar zich ook de hoogste berg van het Spaanse vasteland bevindt (de Mulhacén, 3482 meter)? (2 punten)
Sierra Nevada
12) Hoe heet de eilandengroep ten noorden van Madagaskar met als hoofdeiland Mahé en bekend om de coco de mer? (2 punten)
Seychellen
13) In welk land bevindt zich de grootste brug (enkele overspanning 1991 meter) ter wereld? (2 punten)
In Japan, de Akashi-Kaikyo brug (Denemarken was een goede gok, omdat de Grote Beltbrug op de tweede plaats staat met 1624 meter)
14) Aan de oevers van de Donau in Hongarije staat dit bouwwerk. Wat voor gebouw is het en in welke stad staat het? (gebouw en stad ieder één punt)
Parlementsgebouw in Boedapest

De uitslag is als volgt:

Ben 0/50
Sander (mrdammann) 46/50
Arno (AJG) 50/50
Michiel (Sal A. Mander) 25/50

Zoals gezegd is Ben deze ronde de zwakste schakel en dus gaan de anderen door naar de volgende ronde. De vragen hiervoor zal ik vanavond nog plaatsen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 25 apr 2009, 14:29 
Suske en Wiske kenner

Ik was erg blij met vooral de eerste vraag!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Profiel  

Bericht Geplaatst: 25 apr 2009, 19:27 
Admin

Dan denk ik dat je ook blij zult zijn met de eerste vraag van de op-één-na-laatste ronde. Deze ronde wordt duidelijk wie er de bronzen medaille zal krijgen (figuurlijk natuurlijk hé :) ) Net als de vorige bestaat deze ronde uit 14 vragen waarmee in totaal 50 punten te verdienen zijn.

1) Hieronder is een satellietfoto te zien met daarop tien letters bij een aantal staten in het zuidoosten van de VS. Daaronder zijn twee lijstjes te vinden met in alfabetische volgorde de namen van de tien staten en de tien hoofdsteden. De vraag mag duidelijk zijn: welk staat hoort bij welke letter en welke hoofdstad hoort bij die staat? (20 punten)
Afbeelding
Staten: Alabama, Georgia, Kentucky, Maryland, Mississippi, North Carolina, South Carolina, Tennessee, Virginia, West Virginia
Hoofdsteden: Annapolis, Atlanta, Charleston, Columbia, Frankfort, Jackson, Montgomery, Nashville, Raleigh, Richmond

2) In welk land ligt de stad Izmir? (2 punten)
3) In welk land ligt de stad Bandung? (2 punten)
4) In welk land ligt de stad Durban? (2 punten)
5) Hoe heet de Belgische streek tussen Kortrijk en Gent, genoemd naar de rivier die door dit gebied stroomt? (2 punten)
6) Aan welke vier landen grenst Israël? (4 punten)
7) Hieronder zijn vier vlaggen te zien (A, B, C en D) die horen bij een land (Libië, Nigeria, Pakistan en Saudi-Arabië). De vraag zal duidelijk zijn: vind de juiste combinaties. (4 punten)
A. Afbeelding
B. Afbeelding
C. Afbeelding
D. Afbeelding

8 ) Welk land had omstreeks juli 2008 meer inwoners: Pakistan of Rusland? (2 punten)
9) Hoe heet de golf in het noordelijk deel van de Indische Oceaan, tussen India en het Maleisisch schiereiland? (2 punten)
10) Aan welke rivier ligt de stad Praag en mondt uit in de Elbe? (2 punten)
11) In welk land ligt de Grossglockner, met 3798 meter de hoogste berg van dit land? (2 punten)
12) Bij welk land hoort het eiland Ellesmere, één van de noordelijkste eilanden ter wereld? (2 punten)
13) Bij welke stad en in welk land bevindt zich het vliegveld ter wereld dat de meeste passagiers ooit te verwerken kreeg? (ruim 89 miljoen personen in 2007; stad en land ieder één punt)
14) In de grootste stad van China staat onderstaande TV-toren. Hoe heet deze toren en in welke stad staat deze? (toren en stad ieder één punt)

Afbeelding

Ik verwacht de antwoorden van:

Sander (mrdammann)
Arno (AJG)
Michiel (Sal A. Mander)

Ik wens jullie heel veel succes. jullie hebben tot en met vrijdag 8 mei om jullie antwoorden aan mij door te geven. Ook geld weer: mocht dit voor iemand een probleem zijn, geef het alsjeblieft door.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 29 apr 2009, 19:53 
Admin

Ik heb de antwoorden binnen van:

Michiel (Sal A. Mander)

Ik verwacht nog antwoorden van:

Sander (mrdammann)
Arno (AJG)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 04 mei 2009, 18:22 
Admin

Van zowel Michiel als Sander heb ik inmiddels de antwoorden. Ik verwacht dus nog een reactie van Arno.

EDIT: inmiddels heb ik alle antwoorden binnen. Zaterdag volgt de uitslag.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 mei 2009, 09:37 
Admin

Voordat ik de uitslag van deze op-één-na-laatste ronde bekendmaak, eerst weer de antwoorden op de vragen:

A - Kentucky - Frankfort
B - West Virginia - Charleston
C - Maryland - Annapolis
D - Virginia - Richmond
E - North Carolina - Raleigh
F - South Carolina - Columbia
G - Georgia - Atlanta
H - Alabama - Montgomery
I - Mississippi - Jackson
J - Tennessee - Nashville

2) In welk land ligt de stad Izmir? (2 punten)
Turkije
3) In welk land ligt de stad Bandung? (2 punten)
Indonesië
4) In welk land ligt de stad Durban? (2 punten)
Zuid-Afrika
5) Hoe heet de Belgische streek tussen Kortrijk en Gent, genoemd naar de rivier die door dit gebied stroomt? (2 punten)
Leiestreek (voor alleen de naam Leie heb ik één punt gegeven)
6) Aan welke vier landen grenst Israël? (4 punten)
Egypte, Jordanië, Libanon en Syrië
7) Hieronder zijn vier vlaggen te zien (A, B, C en D) die horen bij een land (Libië, Nigeria, Pakistan en Saudi-Arabië). De vraag zal duidelijk zijn: vind de juiste combinaties. (4 punten)
A – Pakistan (Van de vier vlaggen hadden jullie alleen deze allemaal goed)
B – Libië
C – Nigeria
D – Saudi-Arabië

8 ) Welk land had omstreeks juli 2008 meer inwoners: Pakistan of Rusland? (2 punten)
Pakistan, want deze had 168 miljoen inwoners en Rusland 141 miljoen
9) Hoe heet de golf in het noordelijk deel van de Indische Oceaan, tussen India en het Maleisisch schiereiland? (2 punten)
Golf van Bengalen (de Perzische Golf ligt westelijker)
10) Aan welke rivier ligt de stad Praag en mondt uit in de Elbe? (2 punten)
Moldau
11) In welk land ligt de Grossglockner, met 3798 meter de hoogste berg van dit land? (2 punten)
Oostenrijk
12) Bij welk land hoort het eiland Ellesmere, één van de noordelijkste eilanden ter wereld? (2 punten)
Canada
13) Bij welke stad en in welk land bevindt zich het vliegveld ter wereld dat de meeste passagiers ooit te verwerken kreeg? (ruim 89 miljoen personen in 2007; stad en land ieder één punt)
Atlanta (Georgia) in de Verenigde Staten, Hartsfield International Airport
14) In de grootste stad van China staat onderstaande TV-toren. Hoe heet deze toren en in welke stad staat deze? (toren en stad ieder één punt)
Oriental Pearl Tower in Sjanghai

De uitslag is dan als volgt:

Sander (mrdammann) 43/50
Arno (AJG) 31/50
Michiel (Sal A. Mander) 23/50

Michiel, je vermoeden dat je er deze ronde uit zou komen te liggen is uitgekomen. Maar ik denk dat je toch best trots mag zijn op je prestatie; je bent toch heel ver gekomen. Ik hoop ook dat je het leuk vond om mee te doen en bij een eventueel volgende quiz weer meespeelt.

De finale gaat dus tussen Arno en Sander. Om hun kennis verder te testen zal ik voor de laatste ronde het aantal vragen nog eens uitbreiden. Deze vragen zal ik vanavond op het forum plaatsen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 mei 2009, 11:11 
Suske en Wiske kenner

Sander en Arno proficiat! :D Maak er een mooie spannende finale van.
Ik had nooit verwacht dat ik al zover zou komen en ik doe zeker weer mee met een volgende keer. :D
Antoon: Bedankt voor de mooi quiz! :D

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 mei 2009, 19:48 
Admin

En dan is het zover: de laatste ronde van deze topografiequiz. Ik heb een twintigtal vragen opgesteld waarmee in totaal 70 punten zijn te halen. Dit zijn ze:

1) Hieronder is een satellietfoto te zien met daarop tien letters bij een aantal staten in het noordwesten van de VS. Daaronder zijn twee lijstjes te vinden met in alfabetische volgorde de namen van de tien staten en de tien hoofdsteden. De vraag mag duidelijk zijn: welk staat hoort bij welke letter en welke hoofdstad hoort bij die staat? (20 punten)
Afbeelding
Staten: Colorado, Idaho, Montana, Nebraska, North-Dakota, Oregon, South Dakota, Utah, Washington, Wyoming
Hoofdsteden: Bismarck, Boise, Cheyenne, Denver, Helena, Lincoln, Olympia, Pierre, Salem, Salt Lake City

2) In welk land ligt de stad Vancouver? (2 punten)
3) In welk land ligt de stad Charkov? (2 punten)
4) In welk land ligt de stad Taichung? (2 punten)
5) In welk land ligt de stad Kano? (2 punten)
6) Hoe heet de oostelijke Nederlandse landstreek met steden als Almelo, Hengelo en Enschede? (2 punten)
7) Hoe heet de Belgische streek direct ten westen van de stad Brussel dat wordt begrensd door steden als Halle, Geraardsbergen, Ninove en Aalst? (2 punten)
8 ) Aan welke vijf landen grenst Colombia? (5 punten)
9) Aan welke vijf landen grenst Laos? (5 punten)
10) Hieronder zijn 6 vlaggen te zien (A, B, C, D, E en F) die horen bij een land (Bahrein, Indonesië, Malta, Monaco, Polen en Singapore). De vraag zal duidelijk zijn: vind de juiste combinaties. (6 punten)

A. Afbeelding
B. Afbeelding
C. Afbeelding
D. Afbeelding
E. Afbeelding
F. Afbeelding

11) Welk land had omstreeks juli 2008 meer inwoners: Andorra of Liechtenstein? (2 punten)
12) Welk land had omstreeks juli 2008 meer inwoners: Kenia of Tanzania? (2 punten)
13) Hoe heet de zee in het zuidelijk deel van de Grote Oceaan, tussen Australië en Nieuw-Zeeland, genoemd naar een Nederlandse ontdekkingsreiziger (dit net als een Australisch eiland dat hier in de buurt ligt)? (2 punten)
14) Hoe heet de rivier die voor een belangrijk deel de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten vormt? (2 punten)
15) Wat is de naam van het (laag)gebergte in West-Duitsland, dat in het zuiden wordt begrensd door de Moezel en in het oosten door de Rijn? (2 punten)
16) Rond het drielandenpunt van Frankrijk, Italië en Zwitserland zijn een tweetal bergpassen met dezelfde naam. De ‘kleine’ ligt op de grens van Frankrijk en Italië en is 2188 meter hoog. De ‘grote’ ligt zo’n 30 km naar het noordoosten, op de grens van Italië en Zwitserland en is 2469 meter hoog. Hoe heten deze bergpassen? (2 punten)
17) In welke drie landen liggen de waddeneilanden? (totaal 3 punten)
18 ) Hoe heet het grote schiereiland, waarop Spanje en Portugal liggen en dat van Europa wordt begrensd door de Pyreneeën? (2 punten)
19) Door de bouw van welke dam moest de tempel van Abu Simbel in Egypte verplaatst worden, omdat deze anders onder het water van het stuwmeer zou komen te liggen? De dam draagt de naam van een nabijgelegen stad. (2 punten)
20) Onderstaande afbeelding toont een drietal bekende bouwwerken in Berlijn. Graag wil ik de namen hebben van de poort (linksvoor) de zuil (linksachter) en het gebouw (rechtsmidden). (totaal 3 punten)
Afbeelding

Ik verwacht de antwoorden van tenminste:
Sander (mrdammann)
Arno (AJG)

Veel succes gewenst bij het bedenken van de antwoorden. Ik hoop dat jullie binnen de paar weken de antwoorden willen insturen en zodra ik deze heb zal ik de winnaar bekend maken. Mocht iemand anders ook antwoorden willen sturen, dat kan, maar doe dat dan snel, want zodra ik van Arno en Sander de antwoorden heb ontvangen zal ik de uitslag hier plaatsen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 mei 2009, 19:50 
DE Suske en Wiske freak!

Die laatste vraag weet ik :marc: :P

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Bericht Geplaatst: 27 mei 2009, 07:17 
Admin

Inmiddels heb ik de antwoorden binnen van Arno (AJG). Ik verwacht nog de antwoorden van Sander (mrdammann)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 30 mei 2009, 09:30 
Admin

En de quiz is ten einde: Arno en Sander hebben hun antwoorden ingestuurd. Maar voor ik de winnaar bekend maak, voor de laatste keer weer de antwoorden op de vragen:

1) Hieronder is een satellietfoto te zien met daarop tien letters bij een aantal staten in het noordwesten van de VS. Daaronder zijn twee lijstjes te vinden met in alfabetische volgorde de namen van de tien staten en de tien hoofdsteden. De vraag mag duidelijk zijn: welk staat hoort bij welke letter en welke hoofdstad hoort bij die staat? (20 punten)

A - Washington - Olympia
B - Oregon - Salem
C - Idaho - Boise
D - Montana - Helena
E - Wyoming - Cheyenne
F - Utah - Salt Lake City
G - Colorado - Denver
H - North-Dakota - Bismarck
I - South-Dakota - Pierre
J - Nebraska - Lincoln

2) In welk land ligt de stad Vancouver? (2 punten)
Canada
3) In welk land ligt de stad Charkov? (2 punten)
Oekraïne
4) In welk land ligt de stad Taichung? (2 punten)
Taiwan
5) In welk land ligt de stad Kano? (2 punten)
Nigeria
6) Hoe heet de oostelijke Nederlandse landstreek met steden als Almelo, Hengelo en Enschede? (2 punten)
Twente
7) Hoe heet de Belgische streek direct ten westen van de stad Brussel dat wordt begrensd door steden als Halle, Geraardsbergen, Ninove en Aalst? (2 punten)
Pajottenland
8 ) Aan welke vijf landen grenst Colombia? (5 punten)
Panama, Ecuador, Peru, Brazilië en Venezuela
9) Aan welke vijf landen grenst Laos? (5 punten)
Myanmar (Birma), China, Vietnam, Cambodja en Thailand
10) Hieronder zijn 6 vlaggen te zien (A, B, C, D, E en F) die horen bij een land (Bahrein, Indonesië, Malta, Monaco, Polen en Singapore). De vraag zal duidelijk zijn: vind de juiste combinaties. (6 punten)
A – Monaco
B – Bahrein
C – Polen
D – Singapore
E – Malta
F – Indonesië

11) Welk land had omstreeks juli 2008 meer inwoners: Andorra of Liechtenstein? (2 punten)
Andorra, want deze had 72,4 duizend inwoners en Liechtenstein 34,5 duizend
12) Welk land had omstreeks juli 2008 meer inwoners: Kenia of Tanzania? (2 punten)
Tanzania, want deze had 40,2 miljoen inwoners en Kenia 38,0 miljoen
13) Hoe heet de zee in het zuidelijk deel van de Grote Oceaan, tussen Australië en Nieuw-Zeeland, genoemd naar een Nederlandse ontdekkingsreiziger (dit net als een Australisch eiland dat hier in de buurt ligt)? (2 punten)
Tasmanzee
14) Hoe heet de rivier die voor een belangrijk deel de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten vormt? (2 punten)
Rio Grande
15) Wat is de naam van het (laag)gebergte in West-Duitsland, dat in het zuiden wordt begrensd door de Moezel en in het oosten door de Rijn? (2 punten)
Eifel
16) Rond het drielandenpunt van Frankrijk, Italië en Zwitserland zijn een tweetal bergpassen met dezelfde naam. De ‘kleine’ ligt op de grens van Frankrijk en Italië en is 2188 meter hoog. De ‘grote’ ligt zo’n 30 km naar het noordoosten, op de grens van Italië en Zwitserland en is 2469 meter hoog. Hoe heten deze bergpassen? (2 punten)
De kleine en grote Sint-Bernhardpas
17) In welke drie landen liggen de waddeneilanden? (totaal 3 punten)
Nederland, Duitsland en Denemarken
18 ) Hoe heet het grote schiereiland, waarop Spanje en Portugal liggen en dat van Europa wordt begrensd door de Pyreneeën? (2 punten)
Iberisch schiereiland
19) Door de bouw van welke dam moest de tempel van Abu Simbel in Egypte verplaatst worden, omdat deze anders onder het water van het stuwmeer zou komen te liggen? De dam draagt de naam van een nabijgelegen stad. (2 punten)
Aswandam
20) Onderstaande afbeelding toont een drietal bekende bouwwerken in Berlijn. Graag wil ik de namen hebben van de poort (linksvoor) de zuil (linksachter) en het gebouw (rechtsmidden). (totaal 3 punten)
Brandenburger Tor, Siegessäule en de Reichstag (Rijksdag = parlementsgebouw)

De scores die zijn behaald:

Sander (mrdammann) 65/70
Arno (AJG) 50/70

En hiermee is duidelijk dat Sander de winnaar is van deze derde topografiequiz, van harte gefeliciteerd. In eerdere rondes heb je het qua score meestal moeten afleggen tegen Arno, maar je kennis van de staten en hoofdsteden van de Verenigde Staten heeft je in de laatste rondes flink geholpen. En nu in deze laatste ronde heb je bewezen dat ook bij andere vragen je meer wist dan je tegenstander.
Arno, jij gefeliciteerd met je tweede plek in deze quiz waar je ook zeker trots op mag zijn. Veel vragen waarop ik het antwoord niet wist en heb moeten opzoek voor deze quiz heb jij zonder problemen geantwoord en daarbij wist jij ook de antwoorden die Sander deze finale gemist heeft.

Ik hoop dat jullie en alle andere deelnemers het leuk hebben gevonden om aan deze quiz mee te doen. Ik heb er in ieders geval met plezier aan gewerkt en misschien komt er nog wel eens een vierde topografiequiz. Het wordt steeds moeilijker om vragen te verzinnen die nog niet eerder zijn gesteld, maar ik heb nog een klein voorraadje. Mocht er een vervolg komen zullen jullie toch nog even geduld moeten hebben. :)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 30 mei 2009, 09:34 
Suske en Wiske kenner

Bedankt voor de quiz. Maar in het begin dacht ik echt dit wordt niks, maar door die staten vragen heb ik toch gewonnen een gelukje. Ik denk als je alle punten bij elkaar optelt dat AJG toch gewonnen zal hebben.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Profiel  

Bericht Geplaatst: 30 mei 2009, 10:39 
Suske en Wiske kenner

Proficiat Sander! :-D

Profiel  

Bericht Geplaatst: 31 mei 2009, 23:43 
Suske en Wiske kenner

mrdammann schreef:
Bedankt voor de quiz. Maar in het begin dacht ik echt dit wordt niks, maar door die staten vragen heb ik toch gewonnen een gelukje. Ik denk als je alle punten bij elkaar optelt dat AJG toch gewonnen zal hebben.

Proficiat, Sander. Bedankt, Antoon.

De staten in Amerika met vooral de hoofdsteden daarvan en de vlaggen hebben me inderdaad genekt. :( Zeeen, steden, landen etc dat weet ik meestal wel.

Maar toch: ik vond ehet leuk om mee te doen, en als er een vervolg komt doe ik zeker weer mee :D .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Forumoverzicht » Anders » Quizzen