Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Spin-off reeksen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 09:25 
Forum voor de Fans fan

Onderstaand artikel over Klein Suske en Wiske komt uit het Algemeen Dagblad van 27 november.

In kinderversie doen Lambik en Tante Sidonia niet mee

Suske en Wiske voor ukkies

Door onze correspondent Joris van Poppel

Na de baby-Muppets en mini-Mickey Mouse krijgen ook Suske en Wiske kleine broertjes en zusjes. De Standaard Uitgeverij is op zoek naar vers bloed.

Afbeelding

Goed nieuws voor de fans die de oude albums veel beter vonden: Suske heeft weer een korte broek. Het slechte nieuws: het eihoofd van Wiske is boller dan ooit, haar spillebeentjes zijn vervangen door mollig stronk en in de nieuwe Suske en Wiske-reeks zijn de tekeningen nóg minder gedetailleerd.

Voor de échte fans biedt `Klein Suske en Wiske' weinig hoop op herstel van oude glorie. De reeks, waarvan vandaag het eerste album `Engeltjes, Bengeltjes' verschijnt, is bedoeld voor 5- en 6-jarigen. Die krijgen een verhaaltje per pagina voorgeschoteld, met weinig tekst en flauwe grappen.

Dat geeft de bedenker van die grappen, de bekende komiek Urbanus, zelf ruiterlijk toe. ,,Het zijn geen dijenkletsers. Suske gooit iets over de haag, iemand krijgt het op zijn kop, die gooit het terug en krijgt het weer op zijn kop. Van dat werk.''

Het is bedoeld, aldus Urbanus, om het Suske en Wiske-virus onder verse kinderzieltjes te verspreiden. De Standaard Uitgeverij, die de avonturen van het nimmer ouder wordende duo sinds jaar en dag op de markt brengt, kan namelijk wel wat vers bloed gebruiken. Begin jaren 90 hadden de Suske en Wiske albums nog een recordoplage van 400.000 albums in eerste druk. Tegenwoordig schommelt dat rond de 300.000.

De concurrentie van computerspelletjes en kindertelevisie en het gestaag dalende aantal kinderen lijken de voornaamste oorzaken. Maar ook de talloze modernisering van de strip de intrede van mobieltjes en lange broeken, de grovere tekenstijl en snellere verhalen zijn voor velen reden de strip in de schappen te laten liggen. al blijft het na 276 albums nog steeds een van de populairste reeksen van België en Nederland.

Tekenaar Jeff Broeckx, bij Standaard groot geworden met de reeks Bessy, spreekt tegen dat hij er zich bij `Klein Suske en Wiske' makkelijk van af heeft gemaakt. De tekeningen hebben beduidend minder tekst en zijn minder gedetailleerd. Achtergrondvulling huizen, auto's, bomen komen er nauwelijks in voor. ,,Dat was ook de bedoeling'', zegt Broeckx. ,,De figuurtjes moeten duidelijk op de voorgrond staan, zodat de kinderen ze makkelijk herkennen. Daardoor blijft er minder ruimte voor de achtergrond over.''

,,De nieuwe reeks zal voor ons geen prioriteit hebben'', zegt Peter Farla van `De fameuze fanclub van Suske en Wiske-verslaafden'. ,,Daarvoor zijn de verhaaltjes te simpel. Enkele bekende karakters schitteren in de nieuwe reeks door afwezigheid. Tante Sidonia, Lambik en Jerommeke doen niet mee. ,,Te gecompliceerd'', verklaart Urbanus hun afwezigheid. ,,Dan zouden die ook opeens jonger moeten worden. Wie de ouders van Suske en Wiske zijn, blijft dus een mysterie. Wel krijgt het duo vanaf nummer twee een paar vriendjes, die het kattenkwaad mogen uithalen. Suske en Wiske zelf blijven braaf als altijd.''

Behalve als scenarist Urbanus aan het signeren slaat, zo bleek gisteren bij de boekpresentatie. Vrolijk tekent hij Wiskes met stoppelbaard en Suskes met Urbanus-pet op de binnenkant van omslagen. De scenario's levert hij ook op die manier aan. Op zijn schetsen staan geregeld ranzige mannen in lange jas de kleine peuterhelden te begluren. ,,Mensen kennen mij natuurlijk van pipi- en kakkagrappen, zoals die ook in mijn eigen stripalbums (de reeks Urbanus, red.) staan. Dat is soms moeilijk te onderdrukken.''

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 09:36 
Suske en Wiske kenner

"Op zijn schetsen staan geregeld ranzige mannen in lange jas de kleine peuterhelden te begluren."

Er zijn gelukkig nog mannen mét humor :lol: .

Ik vraag me alleen af wat er met 'Ikke' oftewel Legendre is gebeurd... Dát was toch de scenarist?

http://groups.msn.com/DonkerOnline/

de site over een nieuw fenomeen...

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 11:20 
Suske en Wiske Megafan

"tekeningen nóg minder gedetailleerd"

Wat wordt daar nu weer mee bedoeld? Dat de gewone reeks niet gedetailleerd is... kanonne, leer Marc Verhaegen eens kennen! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 12:58 
Admin

Precies :lol:

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 18:00 
Suske en Wiske Megafan

Ik begrijp ook die 'grovere tekenstijl' niet goed. Hebben die al ooit eens een door Marc getekende S&W vastgehad? Als ze zoiets zeggen kan ik dat moeilijk geloven...

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 18:04 
Moderator

journalisten: geven altijd de grootste kritiek over zaken waar ze het minst van af geven

Profiel  

Berichttitel: jaja
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 19:21 
Suske en Wiske kenner

Persoonlijk vind ik deze strips niet echt boeiend, ik heb er een aantal gelezen in het S&W-weekblad. Maar goed als verzamelaar koop ik het album natuurlijk wel!

Ave @

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 19:26 
Moderator

als verzamelaar heb ik het natuurlijk 2 maal gekocht :P

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 19:28 
Suske en Wiske kenner

Tom,

dat meen je toch niet zeker. Een om te lezen en een om niet aan te raken???

Overigens heb ik voor de zekerheid die stripzaak ook maar even gebeld, want mij hadden ze niet gebeld natuurlijk. Reactie: "oh ja die is vandaag binnengekomen!"

Fijn hoor, nou ik denk dat ik hem morgen uit mijn werk maar even ga halen!

Adios @

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 19:32 
Moderator

tochwel, ik ben 100% serieus ( een van de weinige keren :lol:) nee echt, ik koop al de nieuwe albums dubbel

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 19:36 
Suske en Wiske kenner

Maar wat doe je er dan mee? Zet je ze naast elkaar? Verkoop je er op een later tijdstip weer een?

Of wat??

hehe vindt het wel humor hoor, wordt zo ook wel erg kostbaar natuurlijk!

Edwin

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 19:51 
Moderator

1 is om in absolute nieuwstaat bij te houden

en 1 is om te laten plooien zodat die gesigneerd kan worden :D (soms met tekening bij)

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 19:51 
Die-hard fan

volgens mij die is pen al lang leeg geschreven.

artikel is prima

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 20:37 
Die-hard fan

te koop

klein suske en wiske

prijs euro 3,60

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2002, 22:14 
Forum voor de Fans fan

Ellen82 schreef:
Ik begrijp ook die 'grovere tekenstijl' niet goed. Hebben die al ooit eens een door Marc getekende S&W vastgehad? Als ze zoiets zeggen kan ik dat moeilijk geloven...

De journalisten van nu hebben vroeger de albums uit de jaren '70 gelezen en ikzelf vind dat niet echt de beste periode. Je werd in die tijd ook overspoeld met Sus en Wis albums, zeker vanwege die herdrukken van oude nr's. Zo'n journalist heeft echt niet de moeite genomen om eens een recent album te lezen. Beetje jammer eigenlijk... :?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Spin-off reeksen