Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Spin-off reeksen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Bericht Geplaatst: 08 mei 2013, 18:48 
Suske en Wiske fan

dus wel relevant. vandersteen spreekt in zijn testament niet over de rode reeks maar over suske en wiske zelf.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 08 mei 2013, 19:26 
Die-hard fan

gerts1 schreef:
Ook al is het niet de rode reeks, de naam Suske en Wiske wordt gebruikt en dat kunnen er maar 2 zijn toch. Daarnaast de naam van Vandersteen op de kaft. Dan is het echt wel in strijd met Willy zijn testament. Best wel extreme verandering. Een aantal jaar gelden was een relatief kleine verandering van Marc verhagen al genoeg voor ontslag (ja ik weet wat er nog meer speelde) en dan kan nu opeens alles! Dat het een spin off is doet niet ter zake. De hoofdrol spelers zijn dezelfde. Ik vind het niet kunnen. DE jongere generatie zal er wel anders over denken.

Verklaar je nader!

Waarom is het in strijd met Willy´s testament?

Is het seks? Ik bedoel dus Wiske´s borsten of de later in de komende verhalen aangekondigde blootscenes. Of wat bedoel je?
Is het geweld en het bloed, wat daarbij te zien is?

Als ja, dan was Willy natuurlijk iets subtieler in omgang met het presenteren van geweld. Zie het einde van bv. "De Dulle Griet". Uiteindelijk is ook dit einde als je het zo wilt visueel geweld en vooral dan voor kinderen. Willy wilde het echter zo en het resultaat spreekt voor zich.
Maar wat wil je ons daarmee zeggen en dat is interessant om te weten! :D

Profiel  

Bericht Geplaatst: 08 mei 2013, 19:29 
Suske en Wiske kenner

Geniaal ! Wat een vaart, wat een actie. Net een actiefilm! Ook een geweldig scenario en de tekeningen zijn om van te smullen. Hij is alleen wat kort, kan niet wachten tot deel 2!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Profiel  

Bericht Geplaatst: 08 mei 2013, 20:07 
Forum voor de Fans fan

gerts1 schreef:
dus wel relevant. vandersteen spreekt in zijn testament niet over de rode reeks maar over suske en wiske zelf.

En het probleem dat zich stelt is ... ? Dit strookt naar mijn weten nog steeds met de wensen van Vandersteen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 08 mei 2013, 21:31 
Forum voor de Fans fan

Een mening, zonder intentie het als 'review' te bestempelen:

Charel Cambré heb ik pas anderhalf jaar geleden ontdekt. De man z'n eerdere reeksen spraken me niet meteen aan, waardoor ik (onterecht, ook onbewust eigenlijk) nooit veel aandacht had voor wat hij te bieden had. Het ging aan mij voorbij. Tot ik online een paar pagina's van "Jump" tegenkwam. Ola! - dacht ik. Om het maar meteen op tafel te gooien : Enkele figuren hadden werkelijk alles in huis om vereeuwigd te worden naast enkele van de grotere Belgische stripfiguren. Een combinatie van het ontwerp op zich, de wijze waarop deze zich bewegen op papier en het slimme gebruik daarvan. En dan verwijs ik graag naar dat gordeldier. Het is die onbeschrijflijke klik, dat wérkt gewoon. Vooral door de wijze waarop Cambré tekent, een natuurlijke flair en sjwoeng die ik bij ons nog niet zo vaak ben tegengekomen in de laatste jaren, de vanzelfsprekendheid waarmee bewegende personages op papier staan is weinigen gegeven. Clever ook om dat truukje te gebruiken waarbij deze publiekstrekker steeds in de bovenhoek op de cover staat, al dan niet aangepast aan het album.

Blij om te zien dat zijn talent ook voor Amoras werkt. Het is iets meer geremd, gezien de ietwat realistischere stijl ... maar de vloeiende eigenschappen zijn niet verloren gegaan. Het betreft ook goed tot zeer goede transformaties. Barabas en Jerom zijn persoonlijke favorieten op dat vlak, Krimson (de preview vond ik een pak beter) en Lambik (die toch wat persoonlijkheid mist) net iets minder, edoch alles behalve slecht. Suske en Wiske blijven een moeilijk geval, mis ik wat guitigheid? Geen idee. Over beide ben ik zeer tevreden, maar Wiske mist toch dat extra beetje persoonlijkheid. Héél sporadisch komt een actie iets minder duidelijk over of lijkt er een tussenscène te ontbreken, maar dan zijn we aan't mierenneuken. Verder over de hele lijn alleen maar lof over deze geslaagde andere versie wat het tekenwerk betreft. Ook Legrende laat zich van z'n goede kant zien, de kwaliteiten die de man eigen zijn kan je ook hier weer ontdekken.

Puntje van kritiek? Twee eigenlijk. Meteen ook waarom ik verder nog maar weinig te zeggen heb over de inhoud ...

Dit is overduidelijk een (ietwat oppervlakkige) intro, een opstart, een aanloop naar meer. En dat voel je als lezer ook. Als ze het dan toch zo serieus menen, mag het wat mij betreft wat zwaarder doorwegen, gesteund door vollere dialogen. Vertellen met tekstloze plaatjes kan uiteraard prachtige scènes opleveren, maar hier lag de focus grotendeels op de vluchtige actie. Neem bv. de betere Robbedoes bij de hand en je hebt na afloop toch wat meer achter de kiezen, dat is waar ik heen wil. Het gaat ook allemaal wat snel en behoorlijk makkelijk.

Lambik roept 'Miljaar' en heeft herkenbare eigenzinnige uitspraken, Krimson heeft z'n pillen nodig wegens onstabiel temperament, het zijn kleine dingen die onze helden herkenbaar maken en hun vertrouwde eigenheid meegeven. Waarvoor kudos. Maar Wiske haar wiskigheid of suske (naar mijn gevoel nog steeds het meest interessante personage wegens minst karikaturaal) z'n persoonlijke momenten heb ik nog niet kunnen spotten. Dit is het uitgelezen moment en unieke kans om wat dieper te gaan. Er zit vlees aan de personages, daar mag op alle vlakken wat gewicht tegenover staan. Zeker van Legrende (Sam) had ik dit verwacht.

En oja, 2 x staat de humor haaks op de volwassen aanpak. Maar verder moet al deze kritiek ook niet te zwaar doorwegen op dit moment in de reeks. Het is nu eenmaal een intro, dat heeft de te verwachten beperkingen met zich meegebracht. Ergens hoopte ik dat ze dit zouden omzeild hebben. Het zij zo, ik zie dit met plezier door de vingers omdat het duidelijk is dat er veel meer op 't spel staat en de aanzet gegeven moest worden om volgende keer echt (enfin, hopelijk toch) voluit te kunnen gaan. De laatste pagina was wat mij betreft ook de beste, geladener. Good.

Note to self : Tracht volgende keer alle ontwikkelingen wat minder te volgen. Voor wie weinig nodig heeft om puzzelstukjes bij elkaar te leggen valt er verhaalgewijs niets meer te ontdekken. 't Zal moelijk zijn de drang te weerstaan, maar ik weet in ieder geval wat ik mezelf als Sint zal brengen komende november. ;)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 08 mei 2013, 23:20 
Moderator

gerts1 schreef:

Ik heb het testament nooit gelezen, dus ik kan niet met zekerheden spreken.
Maar als het testament effectief over "Suske en Wiske" gaat, dan zal het wel over de reeks gaan en niet over de personages.

In hetzelfde testament staat bijvoorbeeld ook dat "De Geuzen" niet mag worden verder gezet... er staat nergens in dat de figuren Hannes en Veerle niet door de studio mogen hergebruikt worden in een andere reeks.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 mei 2013, 08:50 
Forum voor de Fans fan

Ondertussen reeds drie maal gelezen, wat op zich ook al veelzeggend is, en ik begin 't steeds beter en beter te vinden. :)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 mei 2013, 11:09 
Suske en Wiske kenner

Cobra.be in gesprek met Charel Cambré

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 mei 2013, 11:39 
Suske en Wiske Megafan

Ik heb hem nu al drie keer gelezen. En ik weet nog steeds niet wat ik moet zeggen.
Ik vind het een geweldig album. Ben echt nieuwsgierig naar de komende delen.
Tekeningen zijn echt prachtig, wat kan die man toch tekenen, en het verhaal loopt goed.
Soms wat rare punten, van de hak op de tak, maar het leest prima door.

Misschien voor Suske en Wiske begrippen te veel bloed. Maar hier kan het wel. Ik vond alleen de vloek van Wiske erg. Dat fuck van Suske gaat wel, maar dit vond ik echt te erg.

Wat me trouwens opvalt, volgens mij kan niemand wat met Sidonia. Ik hoop dat ze er nog wel iets meer in gaat voorkomen. Twee plaatjes in het hele album, en nog weten we niet hoe ze eruit ziet. Alleen maar van de rug...

Maar ik kijk zeker uit naar deel 2, maar stiekem toch meer naar de rode reeks!

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 mei 2013, 14:59 
Die-hard fan

Ik heb hem ook al 4 keer gelezen een geweldige verhaal.
Het lees lekker door en de tekeningen zijn heel mooi.
ik ben benieuwd naar het 2e deel.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 mei 2013, 17:33 
Bezoeker

wat een super stripreeks is dit. van begin tot eind ademloos zitten lezen, nu maar wachten op deel 2

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 mei 2013, 19:40 
Suske en Wiske Megafan

Ik weet niet wat er van moet vinden. Vind dat ze suske en wiske zo veranderd hebben (kwa uiterlijk) dat ik niet het gevoel heb een suske en wiske te lezen. En ook dat bloed en gescheld ben ik niet gewend (ben ook van mening dat in Willy zijn testament stond dat er nooit veel geweld in mocht, maar of dat waar is weet ik niet). Het is ook raar dat ze opeens ouder zijn geworden, ik weet niet wat ik moet verwachten van deel 2 maar ik blijf het volgen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 10 mei 2013, 08:02 
DE Suske en Wiske freak!

Geweld alleen ter verdediging + Suske en Wiske moet met de tijd meegaan + geen seks.
Dit zijn de spelregels uit het testament waarbinnen de auteurs hun werk hebben gedaan. Voornamelijk hebben ze zich gehouden aan het 'Met de tijd mee gaan': games, films en tekenfilms zijn tegenwoordig niet zonder bloed, bloot en geweld. Dat is het punt waar een aantal van jullie moeite mee hebben, maar dat is een algemene discussie die verder gaat dan de Amoras reeks.
Het punt dat ik wil maken, is dat er flexibel, maar binnen de lijnen van het testament is geopereerd.

Misschien mogen de 'nostalgische' klagers blij zijn, dat de gewone reeks niet zoveel geweld en bloot bevat. Die reeks is wel met de tijd meegegaan, maar richt zich nu voornamelijk op kinderen. 'De Geuzen'-reeks die op een oudere doelgroep was gericht, bevatte destijds toch ook al eens een 'vrijage'.
Gezien de tegenwoordige tekenfilms en games voor kinderen zou vanwege deze interpretatie van het testament ook een pak meer geweld en bloot mogelijk kunnen worden in de gewone reeks?

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Bericht Geplaatst: 10 mei 2013, 09:08 
Suske en Wiske fan

Al heb ik mijn post aangedikt (discussie) ik blijf erbij dat de veranderingen te groot zijn. Suske en wiske zijn suske en wiske, en als ze dan opeens in een andere reeks voorkomen is hetraar dat de karaktereigenschappen totaal anders zijn. Misschien moet ik ze meer als tekening zien ipv "levende" personen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 10 mei 2013, 17:16 
Moderator

gerts1 schreef:
Al heb ik mijn post aangedikt (discussie) ik blijf erbij dat de veranderingen te groot zijn. Suske en wiske zijn suske en wiske, en als ze dan opeens in een andere reeks voorkomen is hetraar dat de karaktereigenschappen totaal anders zijn. Misschien moet ik ze meer als tekening zien ipv "levende" personen.

Ik zou niet weten wat er veranderd is aan de karakters.
Suske is steeds de meest pragmatische geweest en Wiske de ondeugende wildebras.

Het enige wat er verschillend is, is dat die eigenschappen nu geprojecteerd worden door een 19-jarige Suske/Wiske in plaats van een 13-jarige.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Spin-off reeksen