Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Spin-off reeksen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Bericht Geplaatst: 31 maart 2016, 16:24 
Forum voor de Fans fan

Ik zal het topic-titel wel aanpassen eens er meer bekend is. Zoals verwacht ...

Afbeelding

Charel Cambré en Marc Legendre keren terug naar Amoras.

"SU, Standaard Uitgeverij, leeft en dat mag geweten zijn! Enkele jaren geleden deden we het Nederlandstalige striplandschap al daveren op zijn grondvesten met de creatie van Amoras en J.ROM. Vorig najaar begonnen we met het uitgeven van Marvel-comics in het Nederlands. En dat is nog maar het begin. Want wij zijn een fonds met goesting, met pit.
De grootste stripuitgeverij van Vlaanderen en Nederland? Ja! Maar dat betekent niet dat we op onze lauweren blijven rusten. SU is DURF. We kleuren al eens buiten de lijntjes. Of nee, weet je wat? We gommen die lijntjes gewoon weg.
In de zomer en het najaar van 2016 willen we u opnieuw van uw sokken blazen en dat hopen we de komende jaren te kunnen blijven doen."

Bovenstaand fragment komt uit het voorwoord van de zomer- en najaarsbrochure van Standaard Uitgeverij die je via de rubriek Te Verschijnen kan downloaden. Over een van die pittige projecten kan je in het bericht hierboven, over de Rode Ridder-spin-off Red Rider, meer lezen. Met Amoras: De Kronieken keren Charel Cambré en Marc Legendre op 5 oktober terug met een nieuwe vertelling in het zog van hun zesdelige succesreeks Amoras (waar in april een integrale uitgave van verschijnt). Op heel wat verkoopsites staat de reeks aangekondigd als Kronieken Amoras met Gestrand als titel van het eerste nieuwe album. De reeksnaam is nog onder voorbehoud en Gestrand is al helemaal niet de juiste titel, maar het beest moet voorlopig een naam hebben om over te communiceren.

Maar is Amoras: De Kronieken nu eigenlijk een vervolg dat de auteurs pertinent nooit zouden maken? We vroegen het aan medebedenker Marc Legendre, die de volgende uitleg gaf.

"Wij (Charel en ik) hebben daar altijd eerlijk over gecommuniceerd. Na de zes delen van Amoras was het gedaan. Je kunt je misschien voorstellen hoeveel en welke reacties wij daar op kregen? Er waren lezers die dat een heldhaftige en bewonderenswaardige beslissing vonden, anderen noemden ons domme kloten en nog andere geloofden er geen snars van. Maar, hoe ongeloofwaardig ook, zelfs voor WPG (het bedrijf waar Standaard Uitgeverij toe behoort, red.) was het verhaal uit. Wel wilden ze 'meer' van ons en mochten we dus met voorstellen komen. Dat was leuk om te horen.

Ontelbare keren hebben Charel en ik samen gezeten om het over 'wat na Amoras' te hebben. De uitnodiging van WPG om nog iets voor hen te maken, namen wij dankbaar aan. Immers, in tegenstelling tot wat sommigen denken, zijn wij niet 'binnen'. Suske en Wiske zijn niet van ons, andere mensen verdienen daar (terecht) meer aan. Dus kunnen Charel en ik niet op onze luie krent gaan zitten en moeten we zorgen dat we aan het werk blijven. Ontelbare projecten hebben we aan WPG voorgelegd. Nooit heeft iemand gezegd 'dat gaan wij niet doen' dus elke keer gingen wij enthousiast aan het schrijven en tekenen. Maar toen we met de uitwerking bezig waren, beslisten we na een poosje altijd zelf om ermee te stoppen. Waarom? Geen idee want er zaten goeie dingen bij.

Maar uiteindelijk werd het toch niet helemaal wat we wilden, denk ik. Hoe dat komt? In 2012 zijn we aan Amoras begonnen en sindsdien maken zowel de personages als het decor deel uit van ons leven. Wij staan daar elke dag mee op en we gaan ermee slapen. Ongewild kruipt dat onder je huid, maar het duurde even voor we dat beseften en wilden toegeven. Zo kregen we op de lange duur door dat we niet klaar waren met Amoras. Na heel veel maanden begonnen Charel en ik te praten over 'wat als'. 'Wat als we toch verder deden?' Een bevrijdende gedachte, verhalen genoeg, heel veel zin en veel fans zouden blij zijn. Heel veel fans, niet iedereen.

Dwaas wellicht, maar meteen voelde het ook aan als verraad als we een vervolg op Amoras zouden maken. Hadden we niet gezegd dat het gedaan was na deel 6? Wat moesten we daarmee? We werden onze eigen bitterste en gemeenste criticaster. Tot we onszelf helemaal vastgereden hadden, want die gemene uithalen zouden natuurlijk ook volgen als we iets totaal anders deden, beseften we.

Als er één ding is dat Amoras ons bijgebracht heeft, dan is het wel dat het onmogelijk is om voor iedereen goed te doen. De ene vindt het einde van de reeks schitterend, voor een ander kon de ontgoocheling niet groter zijn. De ene vindt de tekeningen afschuwelijk, een ander lijst ze in en hangt ze tegen de muur. Dus wat we ook beslisten, er zouden altijd blije, trieste en verontwaardigde mensen zijn. Het is verdomd lastig om je door geen van alle te laten beïnvloeden, maar we hebben besloten om het toch te proberen. Want Charel en ik hebben echt ontzettend veel zin om door te gaan met de personages waar we heel erg van houden en die we ondertussen een beetje als de onze zijn gaan beschouwen. En WPG zei natuurlijk niet nee toen we met ons voorstel kwamen. Integendeel.

Opnieuw zijn we er met de hele ploeg in gevlogen en buigt het ganse WPG-team zich een tweede keer over de wereld van Amoras. Hun onstuimige geestdrift knalt door ramen en deuren en is tot op El Hierro voelbaar. Wordt het een echt vervolg? Nee. Het is in elk geval geen zevende deel waarin alles toch anders blijkt te zijn.

Wat het dan wel is? Daar zijn we mee bezig, er wordt koortsachtig aan gewerkt en we hopen oprecht dat iedereen er blij mee zal zijn. Al weten we nu al dat zoiets onmogelijk is. Tant pis. Dan doen we het maar voor onszelf."

Bron : De Stripspeciaalzaak

Laatst bijgewerkt door esteban op 26 feb 2017, 18:56, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 01 apr 2016, 08:14 
Suske en Wiske fan

Zeer goed nieuws! Je kon het aan je water voelen: Het was een lekkere reeks en verkocht zeer goed. Natuurlijk zouden er meer albums komen, in hetzelfde universum. Ben benieuwd waar ze mee komen!

Profiel  

Bericht Geplaatst: 04 apr 2016, 11:45 
Die-hard fan

zeer goed nieuws. ik ben benieuwd naar.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 24 sep 2016, 12:13 
Suske en Wiske Megafan

Weet iemand of deze nog verschijnt?

Profiel  

Bericht Geplaatst: 25 sep 2016, 08:36 
Suske en Wiske kenner

Ik kijk er naar uit!
Vind de Amoras serie wat sterker dan de J-Rom serie en ben benieuwd hoe het allemaal verder gaat. :-)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 06 okt 2016, 19:18 
Suske en Wiske Megafan

Verschijnt pas in maart 2017

Profiel  

Bericht Geplaatst: 05 nov 2016, 16:31 
Suske en Wiske fan

Het verbaast mij eigenlijk dat de nieuwe reeks zo ver is uitgesteld. Misschien waren ze niet tevreden met het resultaat? Nou ja, laat ze maar de tijd nemen. Zolang het eindproduct maar de moeite waard is!

Profiel  

Bericht Geplaatst: 07 nov 2016, 11:36 
Forum voor de Fans fan

Ik denk dat ze gewoon niet teveel tegelijkertijd willen lanceren, om uiteenlopende redenen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 07 nov 2016, 16:35 
Suske en Wiske fan

Dat zou ook een rede kunnen zijn.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 15 dec 2016, 17:20 
Suske en Wiske fan

Citaat:
In de aankondigingsfolder voor de nieuwe uitgaven van de Standaard Uitgeverij voor het voorjaar van 2017 wordt het volgende over de reeks geschreven:
“Wat als Suske en Wiske uit elkaar gehaald worden en op een onbekende plek in tijd en ruimte gedropt worden?”, dat was het uitgangspunt van de zesdelige saga AMORAS. Het lijkt een vreemde vraag, maar het leverde wel een van de meest succesvolle stripprojecten van de laatste jaren op. En het universum van Suske en Wiske roept nog veel meer vragen op. Vragen die op hun beurt weer aanleiding kunnen geven tot nieuwe avonturen onder de noemer Amoras, De Kronieken: korte cycli van een aantal albums die verder spinnen op de wereld van Suske en Wiske, en die van Amoras. Een van die vragen is “Hoe kennen Lambik en Krimson elkaar?”. In het album Het rijmende paard is Lambik de enige die Krimson kent als slechterik – hebben die twee een verleden samen? Is Krimson altijd al een kwaadaardige psychopaat geweest, of heeft het leven hem in die richting geduwd? Of heeft Lambik er iets mee te maken?
http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/amoras/k01.php

Oké, ik geloof dat ik mijn vriend bijna wakker had gemaakt toen ik dit in de vroege ochtend las. Vooral het feit dat Lambik en Krimson elkaar goed lijken te kennen haalde de fangirl in mij naar boven. Daar ben ik ook echt heel erg benieuwd naar.

Voorlopige datum volgens verschillende bronnen is 15 maart 2017. Hoop dat het gaat kloppen en ik in ieder geval niet langer hoef te wachten ;)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 24 jan 2017, 01:55 
Forum voor de Fans fan

Ok, nu is dus bekend waarover het gaat :

Citaat:
De succesvolle sage ‘Amoras‘ voegde een uniek verhaal toe aan het universum van Suske en Wiske. Een verhaal dat op zijn beurt weer aanleiding geeft tot nieuwe verhalen.
Niet alles is al verteld!

‘De Kronieken van Amoras’ vormen een web van verhalen, die telkens uit twee of drie albums bestaan en los van elkaar te lezen zijn. Ze geven achtergrond bij personages of brengen nieuwe mysteries aan het licht.

De eerste kroniek van Amoras neemt een duik in het niet altijd zo duistere verleden van antiheld Krimson. Ontdek zijn verhaal in 3 delen: De zaak Krimson.
De zaak Krimson #1 ligt in de winkels vanaf 15 maart 2017.

Aldus WPG

Profiel  

Bericht Geplaatst: 27 jan 2017, 16:44 
Suske en Wiske fan

Klinkt erg goed! Ik vraag me wel af of het nog steeds in de "Amoras" stijl is, en in hetzelfde universum. Ik bedoel: Als dit gaat over de eerste ontmoeting tussen Lambik en Krimson, dan moet het toch afspelen in het universum van de originele Suske en Wiske. Dus ook in dezelfde stijl. Wat denken jullie?

Doet we wat denken aan wat Disney momenteel doet met Starwars: Een aparte film over een rebellengroepje, maar er komt ook een film over Han Solo en misschien 1 over yoda of Boba fet (Rogue One viel me een beetje tegen, moet ik bekennen. Erg somber met heel weinig humor en verhaal).

Profiel  

Bericht Geplaatst: 29 jan 2017, 22:34 
Suske en Wiske fan

Henmii schreef:
Klinkt erg goed! Ik vraag me wel af of het nog steeds in de "Amoras" stijl is, en in hetzelfde universum. Ik bedoel: Als dit gaat over de eerste ontmoeting tussen Lambik en Krimson, dan moet het toch afspelen in het universum van de originele Suske en Wiske. Dus ook in dezelfde stijl. Wat denken jullie?

Mijn gok is dat het gewoon in de Amoras-stijl is. Ik zie met de Kronieken van Amoras - en Amoras zelf - meer als een 'what if' serie. Dus wat als Suske en Wiske zichzelf per ongeluk naar de toekomst van Amoras flitsen en wat als Lambik en Krimson elkaar al eerder hadden ontmoet? Maar dat is mijn zeer persoonlijke mening.

En op de Facebookpagina van Cambré staan ook tekeningen met Suske en Wiske die er uit zien alsof ze uit een album komen terwijl ik ze nooit eerder heb gezien. Dus de tekenstijl is sowieso hetzelfde als die van Amoras.

Het is iets waar je van moet houden. Persoonlijk houd ik daar wel van (ben ook bezig met het verzamelen van de reeks 'Het uur U'', zelfde principe maar dan met historische gebeurtenissen)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 24 feb 2017, 14:53 
Suske en Wiske fan

Cover is vandaag bekend gemaakt! Het ziet er zeer goed uit en het bevalt me goed.

Hier te vinden

Kan nu echt niet meer wachten. :D

Profiel  

Bericht Geplaatst: 25 feb 2017, 18:49 
Suske en Wiske fan

Mooie cover! Veel zin in!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Suske en Wiske » Spin-off reeksen