Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Anders » Striptekenen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Bericht Geplaatst: 06 maart 2013, 11:11 
Forum voor de Fans fan

Het is zover. Na lang wikken en wegen heb ik beslist de hobby uit mijn tienerjaren te hernemen. De beestjes bijten, de vingers kriebelen. Voor ik 18 werd en de echte wereld moest binnen stappen, spendeerde ik hele avonden met potlood en papier. 12 jaar later moet ik tot de conclusie komen dat ik het verdomd hard mis, ik voel de drang om iets te doen met al wat in mijn hoofd zit. Al is het maar voor mezelf. Het plezier van het tekenen opnieuw beleven. Talloze ideetjes uit de jongere jaren zijn nu succesvol werkelijkheid zijn geworden bij verscheidene vakmensen, ik heb het knagende gevoel dat ik kansen laten liggen heb.

Of ik nog kán tekenen? Geen idee, vroeger ging dat (volgens anderen) behoorlijk goed. Ik geloofde dat zelf niet, want het leek me niets speciaals. Zo kwam ooit een klastitularis naar mij toe en plofte mijn map (Biologie, yuk) op de lessenaar, deze stond vol stripversies van alle leerkrachten. "Dat zijn nogal tekeningetjes die daar in staan hé!", klonk het. Ik voelde me door de grond zakken, maar toen bleek dat ze eigenlijk wou vragen of ik misschien geen grotere versies wou maken voor haar, geloofde ik mijn oren niet. Toen me gevraagd werd gags te tekenen voor 't schoolkrantje en ik geheel onverwacht een eerste wedstrijd won met mijn inzending, dacht ik dat ik héél misschien toch wel iets kon. Misschien, een beetje. Leerkrachten duwden mij in twee richtingen : Toneelschool enerzijds, Sint-Lucas anderzijds. Maar ik was een bangeschieter en durfde die stappen niet te nemen. Yup, zo is dat. ;) En het woelt in mijn hoofd, ik wil mijn ei kwijt.

Ik wil het ook digitaal delen met enkele vrienden, een aantal zaken een slaagkans geven en ik wil mee met m'n tijd. Het hele scan-gebeuren lijkt me maar niets. Dus zou ik graag wat spaarcentjes in een alternatief stoppen. Dé hamvraag : Met welke tool?

Ik zweer bij papier en potlood, inkten niet meegerekend. Wacom Inkling leekt me uitermate interessant. Tekenen op papier met de bijhorende pen en het achteraf moeiteloos naar de PC kunnen overbrengen om bv. overige bewerkingen toe te passen. Na talloze reviews gelezen te hebben, ben ik blij dat ik deze dan toch niet hals over kop in huis gehaald heb. Het resultaat blijkt te wisselen tussen "teleurstellend" en "matig op z'n best", zo blijkt ook uit de bijgevoegde vergelijkingen op verscheidene sites. Iemand hier ervaring met dit (dure) hebbeding?

Dan Wacom Bamboo (en varianten waarvan het verschil me niet duidelijk is) ... Ik heb mensen deze zien uittesten op een beurs, maar zelf niet de kans gekregen. Allen (of toch de meesten) hadden hetzelfde probleem en ik vermoed dat ik daar ook last zal van hebben : Ze slaagden er niet in met de hand te tekenen en naar een ander scherm te kijken. Ik zou graag zien wat ik teken, ik wil naar mijn zogenaamde bald en hand kunnen kijken. Dus dit lijkt me om deze reden geen optie. Hetzelfde met de Wacom Intius, vermoed ik? Het verschil tussen deze producten is me ook niet duidelijk. Of heb ik het helemaal mis?

Dan lijkt mij de (peperdure) Wacom Cintiq het gedroomde alternatief. Alleen komt het in de reclames over als een product waar je eerst een jaar moet voor studeren alvorens er een klein beetje overweg mee te kunnen. Wat zijn de grote verschillen tussen al die modellen? Ik zie bv. ook nooit iemand een "simpele" stripfiguur tekenen in de talloze filmpjes die je kan vinden. Je weet wel, zwarte lijnen op een blanco achtergrond.

Ik ken ook geen andere merken of alternatieven ...

Wat zijn de ervaringen hier? Ik hoor 't graag. :)

Ik heb bv. al mooie dingen gezien van bv. Tom en Rikki-Eric, wat gebruiken jullie?

Profiel  

Bericht Geplaatst: 06 maart 2013, 12:11 
Moderator

Het materiaal maakt niet uit, of je nu met potlood en een pennetje met chinese inkt wil werken of compleet digitaal (heb beide gedaan), dat moet je zelf uitmaken.

Hangt er vanaf wat het best in je hand ligt. Ik ben nu bezig met een strip rond de Antwerpse muziekgroep Katastroof (na 6 jaar komt er een tweede strip! hoera!)
De eerste had ik gemaakt met grijs potlood en stiftjes, deze maak ik met blauw en rood potlood en klassiek inkten. Dat is voor mij de beste manier. (Ik ben nogal een 'vuile' tekenaar, lees: ik teken veel schetslijntjes en bolletjes en blauw en rood kan je uitfilteren uit de pikzwarte inktlijn, iets wat met grijs potlood en met stiftjes vaak een hakkellijntje oplevert)

Maar digitaal gaat natuurlijk ook, dan ben je zeker van de vastheid van je lijn, je hebt ctrl/appeltje Z om een fout te corrigeren (vooraleer er witte verf aan de pas komt)
Dit heb ik 100% digitaal gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=6Hl9eMAUdS8

Beide manieren hebben hun voordelen als hun nadelen.
Klassiek: het voelt altijd echter aan door de kleine imperfecties maar het is moeilijker om fouten te corrigeren.
Digitaal: héél makkelijk en snel corrigeren, maar het voelt snel nogal steriel en je gaat héééél snel mierenneuken.

Mijn materiaal:
Vulpotlood blauw, vulpotlood rood, pennetjes + oostindische inkt (de kleine potjes van Lefranc & Bourgeois), Bristol papier van 224 gram (voor te inkten), voor te schetsen vind ik schoellerhammer papier nog wel het aangenaamst, maar voor te inkten is dat een verschrikking geworden, photoshop en een wacom intuos3 A4 formaat.

Ook ng wat H2 tot B5 potloden, kleurpotloodjes, een kneedgom, een paar meetlatten en geodriehoeken, plakband, schaar en bij klassiek inkten is dit je beste vriend:
Afbeelding

Profiel  

Bericht Geplaatst: 07 maart 2013, 10:37 
Forum voor de Fans fan

Aha, daarover bestaat geen twijfel meer. Digitaal!

Ik ben zot van potlood en papier maar ik heb daar weinig aan wanneer het aankomt op delen met anderen. Voornamelijk omdat ik een knoeier ben met het befaamde pennetje voor chinese inkt (maar dat wil ik niet toegeven ;) ) en potlood scannen tot op heden nog nooit het gewenste resultaat opleverde. Meestal is wat ik teken vrij definitief, er kan dan wel eens een lijntje teveel op staan - maar dat heeft naar mijn gevoel z'n charme. Ik verwijder die amper, het zijn die imperfecties die 't vaak net doen. Wel een goed punt wat je opmerking betreft, "steriel". Een juiste omschrijving, daar heb ik zelf een hekel aan. Kwestie van mezelf wat bij te sturen - of net niet. Wat inkten betreft, ik heb steeds het gevoel dat mijn potloodtekeningen verpest zijn als ik er met stift of inkt begin aan te prutsen, ik ben daar minder straf in, I guess. Het moet uit mijn losse hand komen.

Verder teken(de) ik vooral met weinig voorbereiding. Een zogenaamde compositie (bv) zit meestal vrij definitief in mijn hoofd en ik begin eraan zonder eerst enkele grote lijnen te trekken. Het ruwe schetsen vooraf blijft heel beperkt, eigenlijk doe ik dat bijna nooit. Soms wijkt het dan toch af van wat ik in gedachten had, maar het buikgevoel stuurt dat wel bij. Als iets fout loopt, heb ik eerder de neiging het papier te verfrommelen en naar de prullenbak te verwijzen. Ik begin liever gewoon opnieuw. Hey, ik zal zowaar papier besparen. :°)

De Wacom Intuos4, tof. Ben je tevreden over die tekentablet? Geen probleem met de klik tussen je hand en het feit dat je ogen elders moeten kijken? Ik ben bang dat dit mij minder zal liggen, ik wil mijn vingers zien wanneer ze aan't werk zijn.

Heel interessant trouwens om zo eens te vernemen wat je tekengerei is, fijn om lezen. Alvast veel succes met je nieuwe Katastroof-project trouwens. En het Vier/Vijf filmpje is leuk gemaakt, no doubt.

Iemand ervaringen met de Cintiq?

Profiel  

Bericht Geplaatst: 07 maart 2013, 13:02 
Moderator

Dat oog-hand gevoel dat is wennen in't begin.
Maar dat leer je snel genoeg aan.

Voor de rest ben ik er wel tevreden van. :)

Mijn inktwerk is ook niet fantastisch te noemen hoor :)
Maar al doende leert men.

Laat eens wat zien van je werk!

Profiel  

Bericht Geplaatst: 07 maart 2013, 19:41 
Forum voor de Fans fan

Anders graag zelfs, maar ik heb geen scanner meer en mijn recentste werk op papier is van 15 jaar terug. Het overige (gescande) werk dat ik had (en me dierbaar was) is verloren gegaan toen de externe schijf waarop ze zich bevonden plots aan't roken ging. Álles weg.

Oefening baart ... nuja, verbetering. Laten we het daar op houden. :°) Maar bij 't inkten is daar bij mij niet veel van te merken. Ik doe 't ook niet graag, daar moet ik eerlijk in zijn. Mijn tekening voelt aan als "af" en dan verpest ik het door er met inkt aan te prutsen.

Enfin, ik zal eens moeten gaan bekijken / uittesten wat me al dan niet ligt en welke prijskaartjes daar tegenover liggen. 'k Heb een bedrijf gevonden waar je dat kan in de showroom. Nu is 't wachten op 't zogenaamde vakantiegeld. Aangezien ik dit jaar toch nergens heen ga, perfectos!

Ondertussen mogen nog meer mensen hun ervaringen meegeven hoor. En alvast bedankt, Tom.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 07 maart 2013, 19:57 
Moderator

kom kom, elke moderne gsm heeft momenteel een fototoestel en internetverbinding hé ;)

Je kan ook met potlood "inkten", zoals Steven Dupré werkt.
Namelijk met een rood/blauw potlood tekenen en dat met een grijs vulpotlood de juiste lijntjes eruit halen. En daarna de kleuren er uit filteren.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 07 maart 2013, 20:08 
Forum voor de Fans fan

Dat is inderdaad ook een manier, ik had het nooit zo bekeken. Als 'inkten', bedoel ik dan. Steven Dupré is overigens mijn favoriete (Belgische) tekenaar, dat terzijde. :)

Eens ik mijn digitale camera terug in handen heb (uitgeleend, te lang al trouwens), zal ik zeker eens op zoek gaan in mijn mappen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 07 maart 2013, 20:42 
Moderator

Ha, grappig, ik heb daar vorig jaar nog 2 pagina's voor mogen inkleuren (Monty Python voor een of ander frans stripblad)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 07 maart 2013, 20:49 
Forum voor de Fans fan

*Bewondering* 8)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 07 maart 2013, 20:57 
Moderator

een van die pagina's: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Profiel  

Bericht Geplaatst: 07 maart 2013, 21:20 
Forum voor de Fans fan

Nice, geen flashy toestanden en goede kleurenkeuze. Ik ben ook bij de rest eens gaan piepen, dat is in orde hoor. ;)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 08 maart 2013, 00:27 
DE Suske en Wiske freak!

Ik heb een Wacom Intuos tablet gebruikt, dit werkt inderdaad niet handig omdat je ergens anders tekent dan naar waar je kijkt. Vervolgens heb ik een Wacom Cintiq mogen proberen, waarbij je op het monitor tekent. Dit werkt veel prettiger, maar zoals Tom zegt, je gaat er ontiegelijk van mierenneuken, en idd. steriel.
Schetsen doe ik niet op de Cintiq. Alles handmatig, zodat je het overzicht blijft houden en de volledige controle. Is beter voor de compositie.
Momenteel ben ik het handmatig inkten weer terug aan het ontdekken.
Ik heb nog steeds ruzie met de inktpen, maar ben toch flink aan het oefenen. Vanwege geen overdreven mierengeneuk en sneller klaar. Fouten kunnen achteraf via de Cintiq nog verbeterd worden.
Voor mij werkt het zo in ieder geval het beste.

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Bericht Geplaatst: 08 maart 2013, 10:10 
Forum voor de Fans fan

Eerst en vooral, dank voor 't delen van je visie. :)

Is dat mierenneuken dan niet iets dat je gewoon zelf wat in de hand kan / moet houden? Ik zie namelijk ook mensen die de Cintiq gebruiken als was het papier met potlood. En die maken net gebruik van hun "vuilere" tekenstijl. Zij weten het steriele te omzeilen. Is dat moeilijk vol te houden dan?

Als ik de talloze niet-commerciële filmpjes bekijk, blijkt deze steeds ontzettend goed bevonden. De hand-oog-coördinatie is voor mij misschien wel het belangrijkste punt, waardoor ik de Intuos uit de selectie schrap. Cintiq : De reactietijd, het daadwerkelijk weergeven van wat je met de pen doet inclusief druk en kanteling op natuurtlijke wijze ... Blijkt allemaal snor te zitten. Is dat ook jouw ervaring, Erik?

En nog even een paar technische vraagjes waar ik niet meteen antwoord kan op vinden.

- Werkt een Cintiq 22HD ook zonder stroomverbinding en hoe lang ongeveer?
- Heeft dat ding een harde schijf met behoorlijk wat opslagcapaciteit voor al je tekeningen?
- Maak je makkelijk krassen op dat scherm? (ik teken namelijk met liggende /steunende pols)
- Heb je ooit technische problemen ondervonden?

De 24HD lijkt me overigens een pak handiger (de beweeglijkheid van de voet, interessantere posities) maar dat prijsverschil is om achterover van te vallen. Om nog maar te zwijgen van de Touch-versie. *kwijl* :p

Profiel  

Bericht Geplaatst: 08 maart 2013, 11:29 
Moderator

ik geloof dat de cintiq's eigenlijk als een monitor werken, dus denk ik niet dat dat zonder stroom of met harde schijf is?

Profiel  

Bericht Geplaatst: 08 maart 2013, 11:51 
Moderator

esteban schreef:
Eerst en vooral, dank voor 't delen van je visie. :)

Is dat mierenneuken dan niet iets dat je gewoon zelf wat in de hand kan / moet houden? Ik zie namelijk ook mensen die de Cintiq gebruiken als was het papier met potlood. En die maken net gebruik van hun "vuilere" tekenstijl. Zij weten het steriele te omzeilen. Is dat moeilijk vol te houden dan?

Het mierenneuken heeft niets met je tekenstijl te maken. Maar eerder met de mogelijkheid dat je ongelimiteerd kan blijven aanpassen en meer en meer inzoomen op de details.

Nog een voordeel dat ik heb van papier vs digitaal is het (onbewust) draaien van je blad.
Als je tekent, draai je je blad constant (ik toch), dat kan je tegenwoordig ook in photoshop wel, maar ik draai mijn blad onbewust mee.

Maar dat is natuurlijk zoals ik al zei, de hand-oog coordinatie trainen. Ik kan nu perfect met een ininintitttuoiosiossding (vanaf nu ga ik dat 'tablet' noemen ;)) werken.

Zo was ik eens bij Marc Verhaegen op bezoek die zijn cintiq wou tonen en ik vroeg of ik eens mocht, en mijn eerste reactie was om naar de monitor ipv naar de cintiq te kijken :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Forumoverzicht » Anders » Striptekenen