Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Anders » Striptekenen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Bericht Geplaatst: 08 maart 2013, 18:22 
DE Suske en Wiske freak!

esteban schreef:
Is dat ook jouw ervaring, Erik?

En nog even een paar technische vraagjes waar ik niet meteen antwoord kan op vinden.

- Werkt een Cintiq 22HD ook zonder stroomverbinding en hoe lang ongeveer?
- Heeft dat ding een harde schijf met behoorlijk wat opslagcapaciteit voor al je tekeningen?
- Maak je makkelijk krassen op dat scherm? (ik teken namelijk met liggende /steunende pols)
- Heb je ooit technische problemen ondervonden?

De 24HD lijkt me overigens een pak handiger (de beweeglijkheid van de voet, interessantere posities) maar dat prijsverschil is om achterover van te vallen. Om nog maar te zwijgen van de Touch-versie. *kwijl* :p

Wat Tom hierboven schreef + ja, dat is ook mijn ervaring.

Antwoord op je vragen:
- Cintiq werkt niet zonder stroom. Je kan het idd. vergelijken met een monitor.
- Heeft dus geen harde schijf
- krasbestendig, doe ik ook, nergens last van
- neen.

Voordeel van de 24HD touch is, dat je je papier handmatig kan draaien :) Weet alleen nog niet hoe gebruiksvriendelijk dat werkt?

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Bericht Geplaatst: 08 maart 2013, 20:55 
Moderator

Rikki - Erik schreef:
Voordeel van de 24HD touch is, dat je je papier handmatig kan draaien :) Weet alleen nog niet hoe gebruiksvriendelijk dat werkt?

'tis wat duur om zomaar is te proberen hé ;)

Zolang mijn tablet meegaat, zie ik ook geen reden om te upgraden. :)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 08 maart 2013, 23:04 
Forum voor de Fans fan

Citaat:
Het mierenneuken heeft niets met je tekenstijl te maken. Maar eerder met de mogelijkheid dat je ongelimiteerd kan blijven aanpassen en meer en meer inzoomen op de details.

Oh, maar dat bedoel ik ook hoor. Jezelf wat intomen met het constant aanpassen. Ik zag een filmpje op youtube van iemand die een prachtige tekening maakte en dan alle vegen en streepjes weg haalde. "Don't!", dacht ik. Het zag er een pak beter uit daarvoor en inderdaad, minder steriel.

Citaat:
Nog een voordeel dat ik heb van papier vs digitaal is het (onbewust) draaien van je blad.
Als je tekent, draai je je blad constant (ik toch), dat kan je tegenwoordig ook in photoshop wel, maar ik draai mijn blad onbewust mee.

Dat doe ik eveneens, daarvoor lijkt de 'touch' me heel handig. Die heeft blijkbaar 'n héél vloeiend reactievermogen op bewegingen die ik al gewoon ben. Draaien, vergroten ed. Maar zoiets kan ik natuurlijk nooit betalen. ;) Zelfs de 22 zit zwaar boven mijn budget. En toch wil ik het wagen.

Bedankt voor de bijkomende info, Erik. 8)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 maart 2013, 11:16 
Admin

Draaibaar is een mooie feature, maar het hardwarematig draaien van je canvas in de laatste paar versies van Photoshop is een meer dan prima alternatief. Even wennen, maar puur draaibaarheid is minder essentieel dan je wellicht zou denken :)

Afbeelding

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 maart 2013, 12:19 
Forum voor de Fans fan

Dat kan ik me voorstellen, maar net daarom dat ik naar de "Touch" verwijs, daar kan je met twee vingerbewegingen die recente photoshop-feature uitvoeren. Je hoeft het hele scherm niet meer te draaien. Inderdaad, eigenlijk onnodig als de nieuwste hardware het evenveens kan.

If I'm not mistaken - Jij tekent toch ook, Ramon? Heb je een tablet of iets die aard om digitaal te tekenen?

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 maart 2013, 14:09 
Moderator

Ramon schreef:
Even wennen, maar puur draaibaarheid is minder essentieel dan je wellicht zou denken :)

dat is de uitleg van het soort volk dat zich in bochten en kringen aan het wringen is boven hun blad in plaats van hun papier wat te draaien :D

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 maart 2013, 18:25 
Admin

@Esteban: tekenen doe ik helaas nauwelijks meer, maar ik werk nog altijd vrij veel in Photoshop (meer design). Op mijn vorige werk gebruikte ik daarvoor een tablet, maar dat was niets bijzonders.

@Tom: ik bedoel dus draaibaarheid van de hardware. Als je je canvas draait in PS heb je exact hetzelfde effect, dus die vergelijking gaat niet op.

Afbeelding

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 maart 2013, 19:36 
Moderator

Ramon schreef:
@Tom: ik bedoel dus draaibaarheid van de hardware. Als je je canvas draait in PS heb je exact hetzelfde effect, dus die vergelijking gaat niet op.

ja, maar ik merk bijvoorbeeld op, dat ik tijdens het klassiek tekenen, mijn blad de hele tijd zit te draaien (5 graden omhoog, 5 graden omlaag), na praktisch elk streepje verschuif ik mijn blad wel, onbewust waarschijnlijk nog wat meer. In hoeverre kan de photoshop daarin volgen.
En dan bedoel ik: ik doe dat handmatig onbewust terwijl ik me concentreer op de tekening, als ik dat bewust in photoshop elke keer knopje 'rotate canvas' moet induwen, lijkt mij dat toch best tijdverspilling (en heel afleidend) en zoals elke tekenaar van zichzelf zou moeten weten...

Afbeelding

Profiel  

Bericht Geplaatst: 10 maart 2013, 12:47 
Admin

Daar hoef je geen knopje voor in te vullen, dat kan door simpelweg een contextknop op de pen in te drukken en dan te slepen he :) Kwestie van gewenning. En ik gaf enkel aan dat het niet zo essentieel is, niet dat niemand het nodig kan hebben.

Afbeelding

Profiel  

Bericht Geplaatst: 11 maart 2013, 12:53 
Moderator

Ramon schreef:
En ik gaf enkel aan dat het niet zo essentieel is, niet dat niemand het nodig kan hebben.

Ik ben het er niet mee eens, (instant) draaibaarheid, het schuiven met je blad zonder er bij na te denken... het zit er toch ingebakken bij mij.

Voor de rest:
http://www.youtube.com/watch?v=pWdd6_ZxX8c
;-)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 19 maart 2013, 11:04 
Forum voor de Fans fan

Badabing! Alsof mijn interesse op het juiste moment kwam : Wacom heeft de nieuwe Cintiq 13 HD versie voorgesteld.

Commercial : http://www.youtube.com/watch?v=3qn0bPJk16g

Een betaalbaar alternatief? Ik wacht nog even op een realistische richtprijs en zou hem toch ook graag ergens uitproberen en wat reviews uitpluizen ... Maar als dat allemaal meevalt, staat het vast. Geen vakantie, geen uitstapjes, andere verzamelingen even op non-actief en hem in huis halen, verdorie. Ik heb er, zonder zeveren, zelfs al over gedroomd. :)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 19 maart 2013, 11:16 
DE Suske en Wiske freak!

Ben het wel met Tom eens; meteen je blad kunnen draaien zonder knopjes oid in te drukken. Nu ik de Cintiq plat op t bureau heb liggen valt t me op hoeveel ik er mee draai!

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Bericht Geplaatst: 19 maart 2013, 12:53 
Admin

Dat is het hele punt: je doet het omdat je het zo gewend bent zonder erbij na te denken, oftewel gewenning. Natuurlijk heeft ieder z'n voorkeur, maar ik weet zeker dat het overgrote deel van de grafici in korte tijd went aan het digitaal draaien van het canvas en daar dan ook niet meer over nadenkt.

Afbeelding

Profiel  

Bericht Geplaatst: 19 maart 2013, 16:59 
DE Suske en Wiske freak!

Mee eens, maar dan moet het wel gebruiksvriendelijker dan dat t nu is.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 23 maart 2013, 10:39 
Forum voor de Fans fan

Tegen volgend weekend "moet" (wil) ik een beslissing nemen. Spannend. :)

Het enige waar ik nog aan twijfel is of ik deze eerst wil gaan uittesten of niet. De weinige verkooppunten in België bieden die optie niet. Tablet4u zit in Nederland, wat 5 uur heen en terug is en nóg eens 50 € kost. Terwijl levering aan mijn deur gratis is. Ik bedoel, ik heb zowat alle mogelijke youtube-filmpjes bekeken die er te vinden zijn. Ondertussen heb ik een heel goed idee van wat het precies is dat ik in huis haal. Alleen heb ik het zelf nog nooit in handen gehad. Alleen kan ik me moeilijk voorstellen dat het tekenen op zo'n scherm zou tegenvallen mocht ik het plots daadwerkelijk in handen hebben.

Verder twijfel ik nog tussen de modellen ...

Wacom Cintiq 13 HD,- 847 € (leverbaar eind april)

+ Kleiner, makkelijk op te bergen, op schoot of zelfs mee te nemen, gi-gan-tisch pluspunt.
+ Aankoopprijs.
- Te klein werkvlak als verscheiden toolboxen open staan?
- Bedieningstoetsen minder handig, heb ik de indruk.

Wacom Cintiq 22HD ,- 1567 €

+ Groter werkvlak, je hand ligt nooit op de rand van zo'n groot scherm.
+ Groter tekenvlak met alle toolboxen open.
+ Draaibaar, nog niet zeker of dit zo'n pluspunt is.
+ Meeneembaar tot op zekere hoogte (?), geen vaste plaats verreist.
? Penhouder met Standaarpunt (6x), Penseelpunt (1x), Hardpenpunt (3x)
- Voet lijkt me weinig stabiel en beperkt wanner je bv. aan een tafel werkt.
- Bedieningstoetsen lijken me minder voor de hand liggend dan 24HD-versie, wel 16 keys.

Wacom Cintiq 24 HD ,- 1996 €

+ Nog groter scherm, edoch miniem verschil met 22HD.
+ Nog groter werkvlak, edoch miniem verschilm met 22HD.
+ Uiterst stabiele voet met interessante bewegingsmogelijkheden.
+ Handiger in combinatie met bv. laptop, ruimte permanent gebruik voorzien.
+ Keys / knoppen die voor mij heel logisch overkomen qua opstelling en bediening.
+ Actieprijs, normaal 2230 €.
? Standaardpenpunt (10x) (geen penseel etc?)
- Niet draaibaar.
- Weegt maar liefst 3 x zoveel als 22HD. (30 kg)
- Niet meeneembaar, vaste plaats toch wel aangewezen + Aankoop geschikte tafel vanwege gewicht, mijn glazen tafel zal dit niet houden.

Wat me op dit moment niet duidelijk is.

HDMI (13inch) kan HD doorgeven, wat wil zeggen dat ik mijn PC op de Cintiq te zien krijg in high definition. Bij de 22inch en 24inch is er geen HDMI voorzien, wat wil zeggen dat deze schermen wel HD kunnen weergeven, maar de zaken die zich op mijn PC bevinden niet in HD te zien zijn aangezien de nodige verbinding daarvoor niet voorzien is. Of zie ik iets over het hoofd? Wat is dan het nut van een HD-scherm?

Gebruikt een Cintiq tijdens het tekenen een eigen geheugen of dat van je PC?

Ik neig naar een 24HD vanwege de actieprijs, wat het verschil met de 22HD nu niet zo groot meer maakt op dat gebied.

Indien mensen daar graag hun eigen visie over delen, altijd welkom. ;)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Forumoverzicht » Anders » Striptekenen