Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Anders » Striptekenen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Bericht Geplaatst: 23 maart 2013, 17:27 
DE Suske en Wiske freak!

Ik zal het concept nog 'n keer proberen uit te leggen.
Jouw eigen computer berekent het beeld voor jouw Cintiq, dus vergelijkbaar met een simpele monitor.
De pen van de Cintiq mag je vergelijken met een overgeavanceerde muis, die je ook aansluit op jouw eigen computer.

Cintiq = monitor + geavanceerde input-registratie (+ toetsjes, draaiknopjes etc.)
(Om het maar heel kort door de bocht uit te leggen).
Deze functies in één device, niet meer dan dat.
Dus of je er HD op gaat zien, is afhankelijk van wat je computer aan output levert. Kan je PC geen HD resolutie aan, dan hoef je dus ook geen HD-Cintiq te kopen.
De prestaties van je Wacom zijn dus afhankelijk van de rekenkracht van je pc.

De Cintiqs zijn voor zover ik weet dus niet beschouwbaar als losse tablet-pc's of iPads. Je moet er altijd nog een computer aan hangen. Weet alleen niet helemaal zeker of dat ook nog steeds geldt voor de modellen die je noemde.

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Bericht Geplaatst: 23 maart 2013, 23:45 
Forum voor de Fans fan

Ik snap het concept helemaal hoor, daar zit het probleem niet echt. Misschien lag het aan mijn warrige uitleg. ;) Alleen wist ik nog steeds niet zeker of het daadwerkelijk de PC was die ál het werk doet.

En dan wel om de volgende bedenking:

Ik heb een Full HD TV, mijn BLU-RAY speler met HDMI-verbinding zorgt ervoor dat ik ook effectief Full HD te zien krijg wanneer ik een BLU-RAY schijfje plaats. Wanneer ik mijn speler zou vervangen door een DVD-speler met scart-verbinding, krijg ik natuurlijk geen Full HD te zien. Mijn scherm kan dat uiteraard nog steeds, maar de bron is geen HD en de verbinding kan ook geen HD-signaal overbrengen.

Vervang nu mijn TV door de Cintiq (22 of 24 HD) en de DVDspeler door mijn PC. Volgens de informatie die ik tot nu toe verzameld heb, is er geen sprake van een HDMI-input bij de 22HD en 24HD. Maar dat strookt toch helemaal niet? (dacht ik) De Cintiq kan HD weergeven, maar de input is niet in staat dat door te geven wegens geen HDMI-verbinding. Na wat opzoekwerk ging plots m'n licht branden : DVI- geeft ook HD door, maar énkel beeld. En dat is natuurlijk perfect. Daar had ik simpelweg niet eerder aan gedacht.

Citaat:
De prestaties van je Wacom zijn dus afhankelijk van de rekenkracht van je pc.

Daar vreesde ik al voor. Eerst dacht ik namelijk dat het werk op het Cintiq-scherm ook door het scherm verwerkt werd, waardoor ik dan weer dacht dat dit sowieso HD zou zijn. Wrong. Dubbele kost, want mijn laptopje zal dit niet trekken. Maar goed, dat moet dan maar.

Ik denk dat ik toch maar beter eens tot ver in Nederland ga rijden om ze uit te proberen. Misschien voldoet de 13HD (ondanks mijn grote twijfel - er is kritiek vanwege 70% RGB range) tóch en dan heb ik meteen ook 't nodige budget over om in een PC en grafische kaart(en) te pompen.

Bedankt voor de toelichting, Erik. :bier:

Oja! PS : De losse tablet, dus zonder verbinding met PC, komt er eind deze zomer aan. Zo kondigde Wacom onlangs aan. :) Hier en daar beschreven als 'n "Cintiq on the go". Klinkt uitermate interessant, maar zo lang wil ik niet meer wachten.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 24 maart 2013, 11:40 
Moderator

papier van den hema en ikea potloodjes.
Daar kan je alles mee leren dat je moet. :)

It's not the tools that make the art, it's the artist!

Profiel  

Bericht Geplaatst: 24 maart 2013, 18:22 
Forum voor de Fans fan

In theorie wel natuurlijk, absoluut. :)
Maar daar gaat het nu niet meer over. ;)

In de loop van de komende week valt de beslissing.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 24 maart 2013, 18:46 
Moderator

Nee, maar mijn punt is, als het met papier en ikea potloodjes niet lukt, zal een cintiq ook niet veel helpen hoor :D

Profiel  

Bericht Geplaatst: 24 maart 2013, 18:50 
Suske en Wiske Megafan

Even vertellen dat ik mezelf - al een jaar of twee - voorgenomen heb om het op de manier van oa. Pavano en Dupré te proberen: tekenen met rood potlood en nadien "inkten" met gewoon potlood.
Ik moet evenwel nog rode vulpotloodjes aanschaffen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 24 maart 2013, 18:59 
Forum voor de Fans fan

dentom schreef:
Nee, maar mijn punt is, als het met papier en ikea potloodjes niet lukt, zal een cintiq ook niet veel helpen hoor :D

Vanzelfsprekend. Die wijsheid deel je naar aanleiding van? Want ik voel me niet aangesproken. :wink:

Profiel  

Bericht Geplaatst: 24 maart 2013, 19:40 
Moderator

esteban schreef:
dentom schreef:

Vanzelfsprekend. Die wijsheid deel je naar aanleiding van? Want ik voel me niet aangesproken. :wink:

Naar aanleiding van dit: "Na lang wikken en wegen heb ik beslist de hobby uit mijn tienerjaren te hernemen."

Omdat dat duur speelgoed is om 'agauw' eventjes aan te schaffen hé.
En zonder uit de hoogte te willen doen, maar je hebt hier nog niets getoond van je werk, dus vraag ik me af of je al vergevorderd genoeg bent om zo'n zware kosten te doen.
Je doet uiteindelijk wat je wilt natuurlijk, 'tis maar dat je niet nodeloos kosten zou maken. :)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 24 maart 2013, 21:40 
Forum voor de Fans fan

Vandaar. Ik begrijp zeker waar je heen wil. Geen nood, daar ben ik net iets te nuchter voor. Zo efkes is deze interesse namelijk niet gekomen. Ik was al stapelverliefd op dit ding toen ik het geruimte tijd geleden voor de eerste keer zag. Sinds dat moment bleven die Wacoms door mijn hoofd spoken, constant. Het enige dat de aankoop in de weg stond was de prijs in combinatie met mijn onverbeterlijke gierigheid. Het is een weloverwogen beslissing waar -tot grote ergernis van iedereen in mijn omgeving- héél wat tijd is over gegaan. "Wil je dat tekending nu *vloek* eindelijk gaan kopen en iedereen er over gerust laten? Je hebt nog nooit in uw leven zo lang over iets zitten zagen en blijven zagen. Dringt 't nu nog niet door dat je dit gewoon moet doen? Doe het dan. Nu. Niet binnen tien jaar.", maar dan in minder propere taal. :) Ouders. Ook wanneer je 30 bent en al 10 jaar elders woont.

Lol, ik moest plots aan m'n vader z'n weinig onderbouwde flut-motivatie denken toen hij plots besloot een motor te kopen en er een paar keer per jaar op uit te trekken : "Ik rook niet, ga niet op café en heb geen andere hobby's." Die drang, die nood aan. 'k Versta hem. Ik herken het van vroeger en moet kwijt wat in mijn hoofd zit. En wel op die manier. Dat voldoet voor mij. Er is geen enkele andere hobby (meer) in mijn leven waar ik noemenswaardige bedragen tegenaan gooi.

Wat mijn kribbels betreft. Ik kan geen 'werk' (dat woord klinkt ook zo zwaar) tonen omdat het er simpelweg niet meer is. ;) Het recentste dat ik nog heb is van toen ik 14 jaar was en dat is niet meer dan wat strip-gekribbel, slechts één tiende van wat ik oorspronkelijk had liggen op dat moment. Al de rest is letterlijk verdwenen. En gescande probeersels zijn eveneens foetsie vanwege een rokende schijf. Geloof me vrij, daar was ik zelf niet goed van. On the bright side, hier ligt momenteel een digitale camera. Foto's van weinig indrukwekkend geflater volgt ongetwijfeld nog eens.

En verder : Al doende leert men. Zo ging dat vroeger, zo zal dat nu gaan. De vaardigheden hoeven niet top-notch te zijn om je uit te leven.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 25 maart 2013, 17:36 
Moderator

Al doende leert men, maar men gaat ook niet leren rijden met een formule 1 wagen maar met een botsautootje van 15 jaar oud hé :D

Profiel  

Bericht Geplaatst: 25 maart 2013, 19:25 
Forum voor de Fans fan

Mwoah, de vergelijking gaat niet op. ;) Komaan Tom, de zin voor avontuur!

De nieuwe 13 HD is groter dan ik dacht. http://www.youtube.com/watch?v=Jf1Ja7FQKYU

Profiel  

Bericht Geplaatst: 23 apr 2013, 09:15 
Forum voor de Fans fan

Het is in ieder geval de Wacom Cintiq 24HD geworden. Ondanks het feit dat nog niet alles op punt staat en ik mijn weg nog wat (of helemaal) moet zoeken, ben ik er nu al helemaal wild van. :bier:

Profiel  

Bericht Geplaatst: 31 mei 2013, 20:03 
Forum voor de Fans fan

Voor mensen die een Wacom Cintiq hebben, stuiten jullie ook soms op het probleem dat het scherm simpelweg niet wil reageren op de pen? Ik heb het op dit moment alwéér, de 4de maal al sinds de aankoop. De eerste maal was het opgelost door de meest recente driver op te zoeken en te installeren (installatieboekje verwees naar oudere link) en de volgende malen kwam het vanzelf goed na talloze malen opnieuw te proberen. Helaas is dat tot nu toe ditmaal niet het geval.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 01 jun 2013, 15:12 
DE Suske en Wiske freak!

Nee, geen problemen mee, wel dat ie mijn instellingen steeds vergeet, maar ik heb dan ook niet de meest recente driver.

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Bericht Geplaatst: 01 jun 2013, 16:38 
Moderator

misschien een probleem met de grafische kaart/ram?

lijkt me gelijkaardig dat wanneer je op te grote resolutie werkt en het spel even nodig heeft om alles te verwerken

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Forumoverzicht » Anders » Striptekenen