Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Anders » Marc Verhaegen

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 19 apr 2006, 07:09 
Die-hard fan

de standaard - 19-4

Studio Vandersteen veroordeeld

Bekijk de pagina uit de krant
Studio Vandersteen moet de ontslagen striptekenaar Marc Verhaegen een morele schadevergoeding van 7.500 euro betalen wegens misbruik van ontslagrecht. Dat heeft de arbeidsrechtbank in Antwerpen beslist. Verhaegen, die sinds 1989 bij Studio Vandersteen werkte aan Suske en Wiske-albums, werd op 25 februari 2005 ontslagen.

De studio verspreidde een persbericht waarin te lezen stond dat Verhaegen niet in teamverband kon functioneren. De tekenaar stelde dat zijn professioneel imago hierdoor geschaad werd. De rechtbank gaf hem gelijk. Verhaegen zelf moet een euro provisioneel aan zijn vroegere werkgever, omdat hij een voorstudie van het Suske en Wiske-album De formidabele fantast aan het Nederlandse Algemeen Dagblad doorspeelde.

De rechtbank oordeelt dat Verhaegen zijn verplichtingen op het gebied van de auteurswet niet was nagekomen.

(belga)

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 19 apr 2006, 08:02 
Admin

Zo, dus toch een behoorlijk artikel in BN/DeStem :) Ik had niet verwacht dat er een 'groot' artikel zou komen, nadat vorig jaar in eerste instantie er maar zo weinig aandacht aan het ontslag was besteed. Toch ook een 'gedurfd' artikel door (weer) te verwijzen naar Kaproen, terwijl ze al zo lang de strips van Willy Vandersteen in de krant plaatsen.

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 19 apr 2006, 16:55 
Forum voor de Fans fan

bedankt voor het plaatsen berry, weet niet of het wel zo goed is van heleen om dit onderzoek weer te starten , het zullen altijd geruchten blijven .
je bent pas schuldig als je schuld bewezen is ,
maar door het steeds maar weer oprakelen en verdedigen door de familie gaan sommige denken , waar rook is is vuur.
stupide argument dat door marcs verhaal het verleden van willy schade zou lijden , marc heeft dit verhaal voor de jeugd geschreven om hen wat te leren over de verschrikkingen van de tweede wereld oorlog.
de erven moeten gewoon zeggen kom met harde bewijzen of hou er over op
heeft goed gewerkt bij claus , bernard ,herge enz

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 19 apr 2006, 17:32 
DE Suske en Wiske freak!

joepie schreef:
stupide argument dat door marcs verhaal het verleden van willy schade zou lijden , marc heeft dit verhaal voor de jeugd geschreven om hen wat te leren over de verschrikkingen van de tweede wereld oorlog.

Wel heel kort door de bocht dat het Senne en Sanne verhaal DE oorzaak is van het "Willy is Kaproen"-verhaal. :roll:
Het zijn eerder de journalisten die verbanden zijn gaan leggen voor een sappig verhaal. (misschien op het spoor gezet door Marc?)

Maar inderdaad, het zou beter zijn als dat moddergooien nu gedaan is totdat er echt harde aantoonbare bewijzen zijn.

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 19 apr 2006, 18:01 
Suske en Wiske Megafan

Afbeelding

klikken voor een grotere afbeelding.

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 19 apr 2006, 19:28 
Die-hard fan

de morgen 19-4

Vanonzemedewerker Geert De Weyer
RECHTER VERPLICHT STUDIO TOT BETALING SCHADEVERGOEDING

Studio Vandersteen moet de ontslagen striptekenaar Marc Verhaegen een morele schadevergoeding van 7.500 euro betalen wegens misbruik van ontslagrecht. Verhaegen moet op zijn beurt 1 euro provisioneel betalen aan zijn vroegere werkgever, omdat hij zijn verplichtingen inzake auteursrecht niet naleefde. Dat heeft de arbeidsrechtbank in Antwerpen beslist.

Ik heb tegen een mastodont gevochten, ben zelfs geïntimideerd, maar ik ben nu vooral gelukkig dat bewezen werd dat mijn ontslag onrechtmatig verlopen is. Aldus Marc Verhaegen, de begin vorig jaar ontslagen ex-Suske en Wiske-adoptievader die in maart een rechtszaak voerde tegen zijn voormalige werknemers over misbruik van ontslagrecht. Nog voor de auteur er die bewuste 25 februari 2005 zelf van op de hoogte werd gebracht had Studio Vandersteen door middel van een persbericht immers het ontslag van Verhaegen al wereldkundig gemaakt.

De tegenpartij omschreef de rechtszaak op de hoorzitting toen nog als een roekeloze procedure en nam ook het woord lastercampagne in de mond. Verhaegen had onder meer Helena Vandersteen als een zeug afgebeeld in Vrij Nederland. De rechtbank ging daar echter niet in mee. Ze oordeelde dat het ongepast en overbodig was om Verhaegens kwaliteiten via een persbericht openbaar te maken. Ze vroeg zich af waarom het ontslag en het bericht niet gezamenlijk werden besproken en deed zelfs de suggestie dat beide partijen een gezamenlijk persbericht hadden kunnen opstellen.

Volgens Verhaegens advocaat Koen Maenhout is ook de houding van de rechtbank inzake de tegenvordering niet onbelangrijk. Zo ging de rechtbank niet in op de eis tot schadevergoeding van Studio Vandersteen.

Die was van mening dat Verhaegens nieuwe figuurtje Sanne te veel gelijkenissen zou vertonen met Wiske, en dat het (herschreven) verhaal van Sulamith Schiff, dat Verhaegen oorspronkelijk had geschreven toen hij nog voor de studio werkte, niet zijn eigendom zou zijn. De rechtbank achtte dat niet bewezen. Wel gegrond verklaard werd hun eis dat een plaatje uit De Formidabele Fantast, waarin Barabas zich uitspreekt over de Holocaust, niet ter publicatie had mogen worden gegeven aan Het Algemeen Dagblad. Inbreuk op het auteursrecht, heette het. Dat kost Verhaegen 1 euro provisioneel.

Verhaegen kraait ondertussen victorie.

Voor mij is het een soort eerherstel.

Ik denk dat Studio Vandersteen veel te ver is gegaan met hun misbruik van macht. Ze hebben alle wegen naar Standaard Uitgeverij voor mij platgebrand, wat voor een zelfstandige striptekenaar in Vlaanderen toch een behoorlijke aderlating is. Goed, ik zit nu wel bij een andere uitgeverij, Mezzanine, maar het had evengoed anders kunnen aflopen.

Ik ben nu vooral zeer dankbaar dat ik heb kunnen bewijzen dat mijn ontslag onterecht was. De overwinning smaakt zoet.

Dat de rechtbank hem slechts 7.500 euro toekent in plaats van het gevraagde jaarloon, deert hem niet.

De morele overwinning is veel belangrijker dan de financiële. Dat doet goed, vooral nadat ze je maandenlang aan de schandpaal hebben genageld. Kijk, het is niet omdat je geld en macht hebt dat je je alles kunt permitteren. Gelukkig heeft de rechtbank daar ook zo over geoordeeld.

Helena Vandersteen zegt verbaasd te zijn over het vonnis. In beroep gaan overweegt ze voorlopig niet.

We vinden dat deze geschiedenis lang genoeg geduurd heeft en willen deze periode zo snel mogelijk achter ons laten. Wij zijn niet van plan om meneer Verhaegen de kans te geven om nog meer in de media op te duiken. Als hij nog sensatie wil, dan zal hij er zelf voor moeten zorgen. Wij zijn in ieder geval zo ge lukkig met het nieuwe Suske en Wiske-team dat we deze problemen erbij nemen. We hebben nog nooit zoveel fanmail gekregen. Dat was te lang geleden.

Op de melding dat de verzamelde pers vernietigend reageerde op de drie reeds door dat team gepubliceerde Suske en Wiskes, reageert ze laconiek: De pers is het publiek niet, hé?!Verkoopscijfers zullen er pas volgend jaar zijn.

Ex-Suske & Wisketekenaar Verhaegen: De overwinning smaakt zoet

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 19 apr 2006, 20:43 
Forum voor de Fans fan

hai berry ik ben mischien een beetje de diliquent( schrijf je dat zo , maar ja je weet wat ik bedoel ) maar mensen die mij kennen weten dat ik soms te scherp ben en te snel met mijn reactie , maar ik heb een groot hart voor marc en sylvia. en senne en sanne
zouden wij als fanclub(in oprichting) die euro kunnen geven aan marc tesamen met een speciaal voor dit doel bv ik steun marc nog eens extra topic :wink:

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 19 apr 2006, 23:12 
Moderator

joepie schreef:
zouden wij als fanclub(in oprichting) die euro kunnen geven aan marc tesamen met een speciaal voor dit doel bv ik steun marc nog eens extra topic :wink:

euh, hij heeft 7 500 euro gekregen, die ene euro zal er wel afkunnen zeker ;)

versta me niet verkeerd, ik draag marc ook een warm hart toe en beschouw hem ook als een persoonlijke vriend, maar ge moe nu ni gaan overdrijven eh :P

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 20 apr 2006, 06:06 
Forum voor de Fans fan

hai tom ... is goeie mop he O'llander die eurootje weggeeft :lol: :wink:
was zo maar een brainwave( deze valt nog wel mee he :wink: )
symboliek speelt grote rol bij die ene euro , dacht dat we daar iets mee konden doen :wink:

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 20 apr 2006, 06:37 
Die-hard fan

joepie schreef:
hai tom ... is goeie mop he O'llander die eurootje weggeeft :lol: :wink:
was zo maar een brainwave( deze valt nog wel mee he :wink: )
symboliek speelt grote rol bij die ene euro , dacht dat we daar iets mee konden doen :wink:

Joepie - die euro heeft Marc eerlijk verloren - dus jouw aktie is wel leuk maar niet relevant.

Marc heeft er meer aan als mensen zijn boeken kopen - blijkbaar wordt op dit moment nergens meer de senne en sanne aangeboden en zijn uit de winkels verdwenen . - misschien kun je dat beter promoten.

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 20 apr 2006, 10:59 
Suske en Wiske Megafan

Dat is niet helmaal waar:
In Leiden staat Senne & Sanne nog steeds in de etalage in de Leidse Stripshop. :D

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 20 apr 2006, 12:43 
Suske en Wiske Megafan

ik heb vandaag bij de boek winekel het eerste senne & sanne boek besteld (nederland) ze kende het niet maar konden het wel bestellen

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 20 apr 2006, 16:06 
Forum voor de Fans fan

.............. goed he? en ik was no nie eens begonnen... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 21 apr 2006, 10:00 
Suske en Wiske kenner

vandaag in het brabants dagblad;

Tekenaar Suske en Wiske boekt succes in strijd tegen ontslag
door onze correspondent Max Steenberghe

Woensdag 19 april 2006 - Striptekenaar Marc Verhaegen is vorig jaar onterecht ontslagen. Dat zei de rechtbank gisteren.

Studio Vandersteen, uitgever van onder andere de Suske & Wiske-verhalen, heeft vorig jaar misbruik gemaakt van het ontslagrecht toen ze hoofdtekenaar Marc Verhaegen op staande voet buiten de deur zette.

Dit heeft gistermiddag de Arbeidsrechtbank van Antwerpen beslist in een vordering van Verhaegen.
De rechtbank tikte de beroemde stripstudio flink op de vingers. Deze had Verhaegen ontslagen omdat hij ’geen teamspeler’ zou zijn. Door dat - meteen - kenbaar te maken heeft ze Verhaegens reputatie beschadigd. Tegenvorderingen van de Studio zijn afgewezen.
Verhaegen (49) werkte zestien jaar bij Studio Vandersteen. In 2001 werd hij opvolger van Paul Geerts, die op zijn beurt in 1990 het roer als hoofdtekenaar had overgenomen van de toen overleden geestelijk vader Willy Vandersteen. Verhaegen werd op 25 februari 2005 buiten gezet door Helena Vandersteen, dochter van Willy. In de auto hoorde hij tot zijn verbazing reportages over zijn vertrek: het persbericht was al uitgegaan voor hij het zelf wist.
De echte reden voor het ontslag is volgens Verhaegen dat hij de twijfels over Vandersteens oorlogsverleden zou oprakelen. De tekenaar had voorgesteld een avontuur te laten spelen in en om de Holocaust. Het scenario werd evenwel terzijde geschoven door de studiodirectie als zijnde ’te politiek’. Verhaegen heeft het verhaal nu in eigen beheer uitgebracht met als hoofdpersonen Senne en Sanne.

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 21 apr 2006, 18:12 
Suske en Wiske Megafan

Jerom39 schreef:
Marc heeft er meer aan als mensen zijn boeken kopen - blijkbaar wordt op dit moment nergens meer de senne en sanne aangeboden en zijn uit de winkels verdwenen . - misschien kun je dat beter promoten.

Is er zowiezo informatie over hoe de verkoop is gegaan van het album :?:
Ik was pas bij de Bruna hier en daar stond hij nog in de schappen (ga volgende week nog eens kijken).
Bij Ah niet meer gezien al een tijdje.!

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Forumoverzicht » Anders » Marc Verhaegen