Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Anders » Marc Verhaegen

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 08 dec 2005, 08:30 
Suske en Wiske Megafan

Artikel uit Het Parool van 7 december:

'Senne & Sanne hebben me uit het moeras getrokken'

DE HOLLANDSCHE Schouwburg op een regenachtige dinsdag in december: somberheid kent geen tijd. Desondanks spoed ik mij vanmiddag naar de Plantage Middenlaan, want daar - in het gebouw van waaruit tussen juni 1942 en juli 1943 zestigduizend Joden op transport werden gesteld - wordt vanmiddag een belangwekkend boek ten doop gehouden. Geen historische verhandeling over de Tweede Wereldoorlog, maar een stripalbum. Raar? Valt wel mee. In Rebecca R. reizen de nieuwe striphelden Senne & Sanne terug in de tijd om een Joods meisje uit de klauwen van de nazi's te bevrijden.

Het verhaal is getekend en geschreven door de Vlaming Marc Verhaegen en dat is niet de minste, want hij was na Willy Vandersteen en Paul Geerts de derde tekenaar die gestalte gaf aan de avonturen van Suske en Wiske. Zestien jaar was hij in dienst van Studio Vandersteen en hij werkte mee aan 65 albums. Maar na de verschijning van De Formidabele Fantast werd hij in februari plotseling aan de kant geschoven. Formeel omdat hij niet in het team paste, maar Verhaegen vermoedt dat zijn ontslag alles te maken had met het scenario dat hij voor een nieuw album had bedacht.

Verhaegen wilde Suske en Wiske per teletijdmachine naar Auschwitz sturen, maar dat plan stuitte op een veto van de nazaten van Vandersteen. De geestelijk vader van het olijke duo moest niets hebben van politieke thema's en de oorlog was helemaal taboe, omdat, beweren kwade tongen, Vandersteen extreem rechtse sympathieen koesterde.

Via Jean-Marc van Tol, de tekenaar van Fokke en Sukke, kwam Verhaegen vervolgens in contact met Kidsweek, de jongerenkrant die ter gelegenheid van zestig jaar bevrijding op zoek was naar een manier om de jeugd over de gruwelen van '40-'45 voor te lichten. Rebecca R. verscheen in vier delen als bijlage van Kidsweek en nu is daar dus het album.

Verhaegen (Mortsel, 1957) is een en al trots dat het hem gelukt is uit het dal te klimmen waarin hij was beland. "Het ontslag was een enorme klap voor me. Zestien jaar van mijn leven had ik aan Vandersteen gegeven en nu stond ik ineens op straat. Senne & Sanne hebben me uit het moeras van wanhoop getrokken. In Belgie ligt het oorlogsverleden nog altijd gevoelig, maar de waarheid moet worden verteld."

Desondanks is Rebecca R. minder zwaar op de hand dan je zou denken. Het verhaal heeft veel vaart en bevat de nodige humor. Als Senne leest over de ideeen van de nazi's, zegt hij dingen als: 'Jongens, wat een waanzin... Niet te geloven!' 'Die was helemaal geflipt, die Himmler!' 'Hij had geen klein beetje last van hoogmoedswaan, die Hitler!'

Bij de leerlingen van de Anne Frankschool, die het boek vanmiddag in ontvangst mogen nemen, is het verhaal in elk geval in de smaak gevallen. Alleen met de niet al te vrolijke afloop hebben ze wat moeite, maar Verhaegen wilde er geen sprookje van maken. "Zo blijft het beter hangen in de hoofden van de kindjes."

Verhaegen en uitgeverij Mezzanine zijn vast van plan het niet bij een album te laten. Senne & Sanne zullen nog veel geengageerde avonturen beleven en bovendien heeft de striptekenaar de stichting Eureducation opgericht om jongeren via computergames, kinderboeken, tv-programma's en strips respect voor andere culturen bij te brengen. Verhaegen: "Niet om te prediken of te betuttelen, maar omdat het belangrijk is dat kinderen nadenken over de maatschappij waarin ze leven."

Ik neem een Joodse bolus en terwijl Verhaegen zijn album signeert, bekijk ik het prikbord, dat vol hangt met kindertekeningen en teksten als: 'We zijn allemaal anders, maar toch een', 'Wit of zwart, het zit in je hart', 'Laat iedereen gelijk zijn'. Een jongetje was minder heilig. Hij schreef: 'Ik ben boos. Ik ben kwaad. Op de Duitsers. Om wat ze al die mensen hebben aangedaan. Daarom schreeuw ik nu: Oranje zal overwinnen!'

Ik sluip de zaal uit en maak nog even een ronde langs de permanente tentoonstelling in het pand. Aan de hand van foto's, filmbeelden en attributen wordt het verhaal van de Jodenvervolging verteld. In de gedenkruimte, waar de namen van 6700 familienamen van gedeporteerde Joden op de muur staan, brandt de eeuwige vlam.

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 08 dec 2005, 08:52 
Admin

jari schreef:
Ruben schreef:
En daar is ie dan, de officiële websitestaat online! :)

Marc, Sylvia, Stef, Joël: gefeliciteerd, hij is schitterend :) Complimenten. Dat t maar een broeiende metropool mag worden ;)

niks aan toe te voegen ruben :D
het is inderdaad een hele mooie site geworden ,gefeliciteerd aan alle mederwerkers van de site :P

Helemaal mee eens: een prachtige site die ook al veel informatie bevat.
Ik ben benieuwd wat er nog gaat komen en zal het regelmatig bezoeken.
Ook ik wens alle medewerkers, maar vooral Marc en Sylvia, succes toe.
En ik hoop dat er nog vele verhalen volgen
en dat Senne en Sanne een groot succes worden.

Enig minpuntje aan de site: bovenstaande wilde ik ook in de berichtenbox schrijven, maar het paste niet. :roll: :wink: :P

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 10 dec 2005, 13:00 
Suske en Wiske kenner

heb eens gaan loeren,en het is idd een prachtige site!
ik hoop dat ik de strip vlug in handen heb :wink:
gisteren stond er in het nieuwsblad ook een aankondiging van de strip*a5 formaat*
marc doe zo voort!

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 13 dec 2005, 00:43 
Forum voor de Fans fan

Waarde lieden,
In het nieuwe nummer van StripNieuws staat, afgezien van een tweepagina-interview met Marc, een eenmalige pagina-gagstrip van Senne en Sanne.
Koopt allen!

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 13 dec 2005, 13:43 
Suske en Wiske Megafan

Zo maar even weer op zoek naar waar Stripnieuws te koop is.
Wordt er trouwens geen nieuwsbrief meer verstuurd bij stripnieuws?

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 13 dec 2005, 13:47 
Forum voor de Fans fan

Stroppy Steward schreef:
Zo maar even weer op zoek naar waar Stripnieuws te koop is.

In Nederland is dit wat losse verkoop betreft (helaas) enkel in de stripwinkels, in België liggen ze ook in de kiosken e.d.

Stroppy Steward schreef:
Wordt er trouwens geen nieuwsbrief meer verstuurd bij stripnieuws?

Volgens mij wordt die vanavond of morgen verzonden.

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 13 dec 2005, 19:41 
Suske en Wiske Megafan

Thankx voor de info Joël je zou bijna denken dat je er werkt. :wink:
Hij was hier een paar maanden geleden bij de boekhandel te koop.

In kader van "de promotie van Senne en Sanne" nu een ander winkelcentrum bezocht in zoetermeer (meerzicht) hier was bij de boekhandel the readshop en de AH het album te koop. :lol:
Ik heb de albums recht gezet c.q. vooraan gezet. :wink: (In het stadshart nog steeds niet gevonden). :cry:

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 14 dec 2005, 16:29 
Forum voor de Fans fan

Marc bij Goedemorgen Nederland is hier te zien: http://www.senneensanne.com/index.php?c ... ectionid=2

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 15 dec 2005, 13:43 
Suske en Wiske fan

De oorsprong van Krolik's naam staat nu goed op de website.

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 24 dec 2005, 00:39 
Forum voor de Fans fan

beetje aan het promoten geweest ..marc word nu ook genoemd op site van www.stichtingbeeldverhaal.nl :D geschiedenis . de stichting die ook de haarlemse stripdagen organiseerd

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 24 dec 2005, 00:50 
Forum voor de Fans fan

Uitstekend werk geleverd Joepie ! :D

Doe zo verder :wink:

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 28 dec 2005, 21:15 
Forum voor de Fans fan

ff gekeken op de site van het vlaams strip centrum ..... bij het strip winkeltje :D 5 populairste produkten op dit moment 28 dec 2005
1 rode ridder 208
2 REBECCA R :D
3 urbanus 113
4 urbanus 110
5 urbanus 76
vin ik wel geinig :wink:

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 03 feb 2006, 17:43 
Forum voor de Fans fan

mooi in stripnieuws :D van deze maand , info artikel over beurs rijswijk, ..........en wat word er als eerste genoemd bij opvallende items........................... de luxe senne en sanne
en wie komen er signeren .....als eerste genoemd :wink: ........ juist
toch heel andere binnenkomer dan stripje op blz3 :twisted:

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 03 feb 2006, 19:12 
Die-hard fan

Joepie bedoelt dit stripje met bijrol van s&w

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 03 feb 2006, 19:50 
Forum voor de Fans fan

potverdorie vergeet ik toch helemaal te zeggen wie er als eerste genoemd word bij wie er oa komt signeren .....marc verhaegen ... of had je dat al door?
ja en inderdaad kan het niet laten om af en toe even steek onder water te geven naar ( begrijp me goed ) suske en wiske nieuw stijl teken fabriek ( gaaaaaaaaaaaap ) :wink:
voor al het :oops: :oops: slapende :oops: goud :oops: wat door de nacht dienst was gemaakt :wink: :wink: :twisted:

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Forumoverzicht » Anders » Marc Verhaegen