Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Anders » Marc Verhaegen

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 178 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 05 okt 2006, 19:15 
DE Suske en Wiske freak!

Ik heb het album zojuist gekocht (Bruna CS Den Bosch) en ik ben het nog aan het lezen.

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 06 okt 2006, 10:27 
Suske en Wiske fan

Campesino schreef:
Jerom39 schreef :

Persoonlijk vind ik dit toch storend voor mensen die toevallig een album kopen en geen weet hebben van de eerdere of latere albums.

Ze zien dan geen verband in de ontwikkelingen van het verhaal.

Jerommeke, de mensen die "toevallig" een Cordoba kopen zie een nu,,er op de rug en de aansporing om ook deel 1 te lezen, daardoor gaan Senne en Sanne wat leven, wat in een album gebeurt heeft effecten in het volgende. Ik bedoel S&W avonturen zijn losse flodders, ze staan niet in verband met elkaar. Denk aan 'De nerveuze Nerviërs'. Als Cordoba begint is Rebecca R. gisteren.

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 06 okt 2006, 17:30 
DE Suske en Wiske freak!

Wat wij op de TU/e hebben meegekregen is dat mensen zich niet meer interesseren of de aandacht afkappen als ze iets tegenkomen wat ze niet snappen. Dit hoeft natuurlijk niet in die sterke mate voor te komen. Als je de eerste bladzijden van Cordoba 'saai' zou vinden (...) is zo'n verwijzing of een incident waar jij het fijne niet van weet al heel snel een reden om het boek niet uit te lezen!

Ik heb Cordoba gelezen en ik vond het interessantste gedeelte de tijdreis. Jammer dat het verhaal op dat punt ineens ontzettend veel vaart kreeg, waar je een helehoop interessants had kunnen laten zien. De manieren waarop de geschiedenis wordt verbeeld is geniaal en creatief. Het leerzame ligt er naar mijn mening nog net iets te dik bovenop. Het onbegrip richting elkaar wordt misschien iets te overmatig belicht - we weten er immers allemaal van...

Daarnaast vraag ik me sterk af (als ik dat mag van jullie) of je niet beter een leuk verhaal kan schrijven met geregeld een educatieve insteek dan dat je het gehele verhaal gebruikt om educatief (*) bezig te zijn. Misschien is bij die eerste de boodschap juist des te pakkender en eerder serieus te nemen.
Want ondanks dat ik zeker weet dat Marc een zo objectief mogelijk verhaal probeert te maken heb ik het gevoel dat ik een pro-moslim verhaal aan het lezen ben... of in het geval van 'Rebecca R.' een pro-joden verhaal. (Excusez moi als ik mensen kwets). Niet dat ik mensen zou haten in welk geval dan ook... omdat ze bijvoorbeeld iets geloven of zo... Maar goed, hoe denken jullie daar over? (vertel het me, als ik het mis heb of ik het verkeerd zie?!)

* en mag ik stiekem ook zeggen: 'depressief'?
het publiek wil vermaakt worden en de kids van tegenwoordig willen 'immediate satisfaction' en willen misschien helemaal geen confronterend zielig verhaal (?)

Verder heb ik respect voor het enorme werk dat hier weer is neergezet. Dat er veel onderzoek gedaan is valt in bijna iedere zin op te merken.
De kleurtjes zijn zeer zeker beter geworden! Waar ik wel een tip over wil geven (als ik dat mag) is om minder vaak dat rose-bruine te gebruiken (of andere kleuren daar tegenover te zetten). Misschien komt het dan net iets mooier uit?

Veel suc6 Marc en Sylvia, complimenten!!!

Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 06 okt 2006, 19:31 
Forum voor de Fans fan

hai erik , zat met spanning op jouw en antoons ressencie te wachten .
grappig hoe verschillend en boek/ album gelezen kan worden .
ik vond de razende snelheid in het verhaal juist een pluspunt ,het blok info was een beetje als een rood stoplicht , nadat het weer op groen stond was ik de draad ff kwijt en kwam de snelheid niet meer terug .

ritje op motor had in verband met leeftijd (15 ?) beter scooter kunnen zijn , popi vervoermiddel onder tieners.

pro moslim ?
posie en nagatieve zaken komen beiden ruimschoots aan bod .
feit dat jij het pro moslim vind overkomen betekend dat marc in zijn opzet om de situatie waaronder moslims in europa leven weertegeven geslaagd is .

progressie van inkleuren van sylvia is geweldig en beloofd wat voor de toekomst .

roze bruine overdaad kan ik helaas niet ontdekken , mischien ben jij een kenner op het gebied van de kleuren , maar voor leek als ik en vele anderen komt dit niet zo over .

denk dat marc wat info vertellen ook nog wat aan het proberen is , (is voor hem ook pas 2e album in deze stijl van info strip.)
bij rebecca zat de info wat meer in het verhaal verweven , hier was voor een blok gekozen , volgende keer zal het waarschijnlijk een mix zijn van die 2

verbaas me wel klein beetje dat verhaal van rebecca r veel kritiek kreeg ( later wel milder) in belgie en dat cordoba blijkbaar beter geacsepteerd word door de media.

lijkt als of belgen minder moeite hebben met heden dan met verleden

:wink: :marc:

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 07 okt 2006, 15:42 
DE Suske en Wiske freak!

joepie schreef:
pro moslim ?
posie en nagatieve zaken komen beiden ruimschoots aan bod .
feit dat jij het pro moslim vind overkomen betekend dat marc in zijn opzet om de situatie waaronder moslims in europa leven weertegeven geslaagd is .

Marc is inderdaad geslaagd om de situatie van moslims in Europa weer te geven. Maar niet om hun gedrag goed uit te leggen. Het doel om meer begrip voor elkaar te vragen is ook niet geheel gehaald, en wel daarom:

Ik snap zelf in welke situatie moslims zitten (mede omdat ik een vriend op school heb die trouwens nu ook de ramadan heeft).
Had Marc niet beter kunnen laten zien dat er maar een paar klootzakken tussen zitten die het vredig samenleven voor de rest verpesten?
(die insteek komt op het einde pas een heel klein beetje boven)

En dat beide groepen elkaar (nu en vroeger) gewoon gemeden hebben; beiden nooit moeite hebben gedaan om elkaar te snappen?

De 'opknappers van dirty jobs' kwamen hier en waren overtuigd dat ze terug zouden keren - waarom zou je dan gaan investeren in het snappen van je Nederlandse of Belgische buurman?

Het afstandelijke is gebleven en heeft gezorgd voor een kloof.
Kinderen van die arbeiders werden thuis streng opgevoed, terwijl er buitenshuis geen regels meer gelden. Hoe serieus is hun opvoeding dan te nemen? Verklaart dat niet hun aggresieve en abnormale gedrag?*

* Hierbij neem ik sterk aan dat een persoon gevormd wordt door de situatie waarin hij opgroeit. Ouders hebben bij een opvoeding een passievere rol.

Die boodschap komt tegen het einde pas een heel klein beetje bovendrijven.
Was er misschien niet meer begrip voor elkaar geweest wanneer er duidelijk was uitgelegd waarom meiden hoofddoekjes dragen? (niet om vrouwen minderwaardig te maken)

In het begin van het verhaal zijn de moslims alleen maar de slachtoffer-rol:
Ze hebben niets gedaan en toch worden ze op straat geslagen en lastig gevallen door de politie.
Die smaak proef ik ook bij 'Rebecca R.'.

Ik ben van mening dat een boodschap serieuzer overkomt (en minder partijdig) door bevolkingsgroepen niet meteen een slachtoffer-rol te geven.

Hoe denken jullie daar nu over?

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 07 okt 2006, 19:08 
Forum voor de Fans fan

door het benoemen van de div pro en anti moslim organisaties zou het album een te grote politieke diepgang gekregen hebben gekregen .
kan van marc ook niet verwachten dat hij oplossing heeft voor de hoofddoekjes kwestie.

opvoeding
voor ieder kind telt , het grootste deel van opvoeding / vorming vind plaats op straat en school .
in de landen rond de middelandse zee is het normaal dat kinderen laat op straat verblijven .
helaas leid dit in onze omgeving gauw tot irritatie van omwonenden ( begrijpen niet wat een kind om 10 uur s'avonds nog op straat doet.) verveling op straat leid dan weer tot overlast.

lage of geen straffen voor div vergrijpen leiden weer tot minachting van gezag , begrijp mij goed dit geld voor alle bevolkings groepen .

slachtofferrol
door de daden van 9/11 en de vele aanslagen daarna worden veel onschuldige moslims vaak al bij voorbaat als verdacht gezien , dit leid soms tot extreem harde actie van overheid en vreemd genoeg soms tot geen actie van overheid om dit vooroordeel niet naar boven te laten drijven .

denk dat marc toch een beetje de gulden middenweg bewandeld
maar door de slachtoffer rol ietsi aan te dikken het verhaal wat duidelijker word.
het is niet de bedoeling denk ik van marc om een pasklare oplossing aan te bieden maar om mensen aan het nadenken te zetten
phoe moeilijk onderwerp he
inter? - gratie? = intergratie

vraag mij trouwens af of milde ressencie van belgiesche kranten niet te maken heeft met naderende verkiezingen , bedoel dat zij niet een te scherp oordeel durven te vellen ivm div opkomende discriminerende groeperingen?

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 07 okt 2006, 19:52 
DE Suske en Wiske freak!

Ik heb zo het idee dat mensen hun mening over dit onderwerp niet durven geven ;)

Ik kies nadrukkelijk ook geen partij. Maar ik vind wel dat alles vanuit het juiste perspectief moet worden bekeken. Ik hoop dat de media daaraan blijven voldoen!

In Amerika zijn de enige criminelen alleen maar negers (als je het nieuws daar gelooft ;) )

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 07 okt 2006, 19:59 
Forum voor de Fans fan

en bush :gek: dan :twisted: :?:

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 07 okt 2006, 20:48 
Suske en Wiske kenner

Als er in Amerika een negatief artikel over Bush gemaakt wordt, denk ik niet dat ze het durven te printen. Grote kans dat je van het een of ander beschuldigd wordt waar ze je voor kunnen vervolgen. Ik heb verder niet zo'n verstand van rechten en vrijheid van meningsuiting in Amerika, maar ik heb het vermoeden dat anti-propaganda zoveel mogelijk onderdrukt wordt.

Om even on-topic te blijven: ben nu ook bezig met het lezen van Cordoba :wink: bevalt me voorlopig eigenlijk best goed!

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 08 okt 2006, 11:44 
Suske en Wiske kenner

Klaar met lezen van Cordoba.
Het verhaal heeft een sterke opening maar ineens loopt het verhaal een andere richting op. Er zijn duidelijk twee van elkaar afstaande delen te onderscheiden.

In het eerste deel wordt de moeder van Senne onwel, waar verder niet op ingegaan wordt. Dan wordt Said aangevallen en belandt op de intensive care. Hoe het later met hem gaat wordt niet verteld.

Senne en Sanne komen in het oude Mekka terecht. Boem! een blok informatie. Wel leuk verteld overigens, maar ik had net het gevoel dat ik in mijn geschiedenisboek aan het lezen was.

Verder vind ik dat er teveel open plekken in het verhaal voorkomen. Niet alleen over de moeder van Senne en de toestand van Said, ook vind ik het doel van de gedaanteveranderingen onduidelijk. En 'Cordoba', de code, wordt in één zin uitgelegd. Dat had van mij wel iets meer mogen worden uitgebreid, zeker omdat het ook de titel van het album is. En waarom zaten er geen kogels in het pistool van de man achter het bureau? Ik dacht dat daar later op terug gekomen zou worden.

Dan heb ik nog niets gezegd over de Djin. Ik vond het leuk gedaan, maar flink gejat van de geest uit 'Aladdin'. Okee, het is natuurlijk hetzelfde concept, Arabisch en alles, maar het was me allemaal wat voorspelbaar. Daarbij: Senne had toch drie wensen? Heeft hij niets mee gedaan.

Om maar gelijk door te zeuren: het stuk over zinloos geweld vond ik ietwat gruwelijk uitgebeeld. Een doodbloedende Sanne en een neergeschoten Senne. Ook het verhaal over de mijn vond ik zeer deprimerend. Het is dan misschien wel waargebeurd en het heeft gevolgen gehad op de migratiestromen, maarja toch. Ik zal er maar niet teveel over zeuren aangezien ik niet zou weten hoe het anders aan de orde had moeten komen. Ik ben allang blij dat er geen halfverbrandde lijken in dat stuk waren afgebeeld.

Het doel van het album vond ik wel goed bereikt. Marc wilde informatie geven over de cultuur en achtergrond van de Islam om zo een handje te helpen bij een vreedzame samenleving. Dat laatste moet natuurlijk nog blijken, maar dat is niet aan hem.
Ook het verhaal zelf was absoluut niet saai. De veranderingen van locaties, tijden en lijnen van het verhaal maakten het boeiend en een echte 'pageturner'.

Om Erik ook maar tegen te spreken: ik had niet het idee dat de moslims de slachtofferrol kregen toegezegd in het album. Zij waren (vooral aan het eind) ook de dader. Er zit voor mijn gevoel geen overheersende mening in over goede of slechte culturen of groepen mensen.

Ik vond het kortom een leuk verhaal, maar nogal onduidelijk.

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 08 okt 2006, 14:33 
Forum voor de Fans fan

Wissewis schreef:

En daar heb je zo te zien de hele nacht over gedaan? :wink:

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 08 okt 2006, 14:39 
Suske en Wiske kenner

Joël schreef:
Wissewis schreef:

*knikt* Ik ben een zeer trage lezer :P

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 08 okt 2006, 15:49 
Forum voor de Fans fan

Joël schreef:
Wissewis schreef:

resultaat wel doordachte ressencie's

het zou hypocriet zijn om te zeggen dat ik de afgelopen jaren geen discriminerende gedachten heb gehad en me niet geirriteerd heb aan zinloos geweld . :oops:
maar cordoba heeft mij serieus aan het nadenken gebracht. :D

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 08 okt 2006, 21:01 
Forum voor de Fans fan

iemand ook de aankondigings poster al?
cordoba (voorplaat)
een educatieve strip
vol avontuur en spanning!

gebaseerd op historische feiten
:marc:

Profiel  

Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: 09 okt 2006, 17:22 
Die-hard fan

Een geweldig verhaal Cordoba en een hulde aan Marc.
Het was een genot om dit verhaal te lezen.

:ster 5:

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 178 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Forumoverzicht » Anders » Marc Verhaegen